Historia a enseñar, historia enseñada e historia aprendida. Posibilidades investigativas en el campo de la Educación Histórica en Iberoamérica

  1. Ibagón Martín, Nilson Javier 1
  2. Miralles Martínez, Pedro 2
  1. 1 Universidad del Valle (Colombia)
    info

    Universidad del Valle (Colombia)

    Santiago de Cali, Colombia

    ROR https://ror.org/00jb9vg53

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Historia y espacio

ISSN: 0120-4661

Año de publicación: 2019

Título del ejemplar: Dossier. La enseñanza y el aprendizaje de la historia en Iberoamérica: perspectivas teóricas y prácticas

Volumen: 15

Número: 53

Páginas: 9-18

Tipo: Artículo

DOI: 10.25100/HYE.V15I53.8777 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Historia y espacio

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The present dossier has been set as the main objective to socialize recent research results, in the Ibero-American field, around the problematization and understanding of the relationships that exist between the historical culture and the school culture at the time of defining and understanding the processes of Teaching and learning of history. Although they are registered in diverse national contexts (Peru, Venezuela, Brazil, Spain, Argentina, Uruguay and Colombia), the findings and theoretical and practical proposals of academics whose texts make up this thematic number allow us to identify common challenges and possibilities around the strengthening of Historical Education in Latin America; a task that in this context is indispensable when structuring concrete actions that allow facing and overcoming the various attempts at curricular weakening to which the teaching of history has been submitted - understood as school knowledge - during the last decades.

Referencias bibliográficas

  • Cuesta, Raimundo. Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia. Barcelona: Pomares, 1997.
  • Gómez, Cosme y Pedro Miralles. Los espejos de Clío. Usos y abusos de la Historia en el ámbito escolar. Madrid: Sílex, 2017.
  • Gómez, Cosme; Jorge Ortuño y Sebastián Molina. “Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI”. Revista Tempo e Argumento 11, n.° 6 (2014): 5-27.
  • Ibagón, Nilson. “Enseñar y aprender historia a partir del análisis de fuentes históricas. Una experiencia formativa en Educación Superior”. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación 7, n.° 1 (2016): 121-133.
  • Lee, Peter, “Literacia histórica e história transformativa”. Educar em Revista, n.° 60 (2016): 107-146.
  • Rüsen, Jörn, “Forming Historical Consciousness-Towards a Humanistic History Didactics”. Antíteses, n.° 5, v. 10 (2012): 519-536.
  • Seixas, Peter y Morton, Tom, The big six historical thinking concepts. Toronto: Nelson College Indigenous, 2013.
  • Seixas, Peter, “Ação histórica como um problema para pesquisadores em educação histórica”. Revista Antíteses, n.º 5, v. 10 (2012): 537-553.
  • Wineburg, Sam, “Historical Thinking and Other Unnatural Acts”. En Historical Thinking and Other Unnatural Acts, 3-27. Editado por Sam Wineburg. Philadelphia: Temple University Press, 2001.