La deportividad en escolares según su sexo, nivel educativo y el entorno del centro

  1. Alberto Gómez Mármol 1
  2. Bernardino Javier Sánchez-Alcaraz Martínez 1
  3. Ernesto De la Cruz Sánchez 1
  4. Alfonso Valero Valenzuela 1
  1. 1 Universidad de Murcia, España
Journal:
E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte

ISSN: 1885-7019

Year of publication: 2015

Volume: 11

Issue: 3

Pages: 209-218

Type: Article

More publications in: E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte

Abstract

This research aims to assess the sportmanship level of young scholars regarding the influence of gender, stage of education and demographic environment. In order to it, the Spanish version of MSOS Questionnaire (Multidimensional Scale of Orientations toward Sportpersonship) validated by Vallerand et al. (1997) was administered to 747 students of sixth grade of primary education and third grade of secondary education from 17 schools in the Region of Murcia. Gender can be considered a variable that influences sportsmanship levels, specifically in social conventions, respect to the opponent (higher in boys) and refusing anti-sportmanship behaviours (higher in girls). Regarding their stage of education, when passing from primary education to secondary education, a significant decrease in social conventions, respect to rules and referees and respect to the opponent has been registered. Therefore, the need of designing and implementing education in values programs become evident so they contribute to sportmanship development from the cooperation of all implied agents

Bibliographic References

  • Abad, D. (2010). Sportmanship. Sport, Ethics and Philosophy, 4 (1), 27-41.
  • Andreu-Cabrera, E. (2010). Olympic values: the end does not justify the means. Journal of Human Sport & Exercise, 5 (1), 15-23.
  • Arufe, V. (2011). La educación en valores en el aula de educación. ¿Mito o realidad? EmásF: revista digital de educación física, 9, 32-42.
  • Bredemeier, B. J. & Shields, D. L. (1998). Assessing moral constructs in physical activity settings. En J. Duda (Ed.), Advances in sport and exercise psychology measurement (pp. 257-276). New York: Fitness Information Technology.
  • Chantal, I., Robin, P., Vernat, J. P. & Berncah-Assollant, I. (2005). Motivation, sportpersonship, and athletic agression: A mediational analysis. Psychology of Sport and Exercise, 6, 233-249.
  • Esteban, R., Fernández, J. G., Díaz, A. & Contreras, O. R. (2012). Behaviours that disturb educational environment in physical education classes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(47), 459-472.
  • Ginesta, X. (2007). Los valores en el deporte: una experiencia educativa a través del Barça-Madrid. Revista Científica de Comunicación y Educación, 28, 148-156.
  • Gómez-Mármol, A. (2013). Influencia de la taxonomía deportiva en el grado de desarrollo de la deportividad. Trances: Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 5(5), 427-442.
  • Gómez-Mármol, A., De la Cruz, E. & Valero, A. (2014). Educación en valores en la escuela a través de la educación física. Saarbrucken: Publicia.
  • Gómez-Mármol, A., Sánchez-Alcaraz, B. J., García, J. M., López, G. F., López, L. & De la Cruz, E. (2011). La deportividad de jóvenes tenistas y futbolistas de la Región de Murcia. VII Congreso Nacional de Tenis. Real Federación Española de Tenis, Valencia, España.
  • Gómez-Mármol, A. & Sánchez-Pato, A. (2014). El concepto de deportividad en alumnos de último curso de la licenciatura en CAFD de la UCAM: u estudio mediante entrevistas. Trances: Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 6(4), 201-226.
  • Gómez-Mármol, A. & Valero, A. (2013). Análisis de la idea de deporte educativo. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(1), 47-57.
  • Gutiérrez, M. (1995a). El maestro como promotor de valores sociales a través de la actividad física. En P. L. Rodríguez y J. A. Moreno (eds.), Perspectivas de actuación en educación física (pp. 45-60). Murcia: Universidad de Murcia.
  • Gutiérrez, M. (1995b). Valores sociales y deporte. Madrid: Gymnos.
  • Gutiérrez, M. & Pilsa, C. (2006). Orientaciones hacia la deportividad de los alumnos de educación física. Apunts. Educación Física y Deportes, 4, 86-92.
  • Gutiérrez, M. & Vivó, P. (2005). Enseñando razonamiento moral en las clases de educación física escolar. Motricidad. European Journal of Human Movement, 14, 1-22.
  • Latorre, A., Del Rincón, D. & Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Experiencia.
  • Leo, F. M., García, T., Sánchez, P. A., Gómez, F. R. & Sánchez, D. (2008). Relevancia de los climas motivacionales de los otros significativos sobre los comportamientos deportivos en jóvenes deportistas. Motricidad. European Journal of Human Movement, 21, 119-136.
  • Leo, F. M., Sánchez, P. A., Sánchez D., Amado, D. & García, T. (2009). Interacción entre la percepción del comportamiento de los padres y los comportamientos deportivos en edades de iniciación. Acción Psicológica, 6 (2), 55-62.
  • Loland, S. (2002). Fair play in sport: A moral norm system. New York: Routledge.
  • Martens, R. (1982). Kids sports: A den of iniquity or land of promise. En, R.A. Magill, M.J. Ash y F.L. Smoll (eds.), Children in sport (pp. 204-218). Champaign, IL.: Human Kinetics.
  • Martín-Albo, J., Núñez, J. L., Navarro, J. G. & González, V. M. (2006). Validación de la versión española de la escala multidimensional de orientaciones a la deportividad. Revista de Psicología del Deporte, 15, 1, 9-22.
  • Miller, B. W., Roberts, G. C. & Ommundsen, Y. (2004). Effect of motivational climate on sportpersonship among competitive youth male and female football players. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 14, 193-202.
  • Ommundsen, Y., Roberts, G. C., Lemyre, P. N. & Treasure, D. (2003). Perceived motivational climate in male youth soccer: Relations to social-moral functioning, sportpersonship and team norm perception. Psychology of Sport and Exercise, 4, 397-413.
  • Palou, P., Borràs, P. A., Ponseti, F. X., Vidal, J. & Torregrosa, M. (2007). Intervención para la promoción de actitudes de fairplay en futbolistas cadetes. Apunts: educación física y deportes, 89, 15-22.
  • Pardo, R. & Durán, J. E. (2006). Valores que transmite el deporte espectáculo en relación con el género y los medios de comunicación. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 21, 17-27.
  • Pazo, C. I. & Tejada, J. (2015). Los valores individuales y sociales según los profesionales de la educación física y del fútbol onubense cadete. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 11(1), 83-98.
  • Pelegrín, A. (2005). Detección y valoración de la incidencia de las actitudes antideportivas durante la competición. Cuadernos de psicología del deporte, 5 (1-2), 133-142.
  • Raga, J. & Rodríguez, R. (2001). Influencia de la práctica de deporte para la adqisición de habilidades sociales en los adolescentes. Aula abierta, 78, 29-46.
  • Ryska, T. A. (2003). Sportmanship in young athletes: The role of competitiveness, motivational orientation and perceived purposes of sport. The Journal of Psychology, 137 (3), 273-293.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Valero, A. & Díaz, A. (2014). Mejora de la convivencia a través de la educación física. Saarbrucken: Editorial Académica Española.
  • Shields, D. L. & Bredemeier, B. J. (1995). Character development and physical activity Champaign, Illinois: Human Kinetics
  • Thomas, J. & Nelson, J. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo.
  • Vallerand, R. J., Brière, N. M., Blanchard, C. & Provencher, P. (1997). Development and validation of the Multidimensional Sportspersonship Orientations Scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 19, 197-206.
  • Vallerand, R. J. & Losier, G. F. (1994). Self-determined motivation and sportsmanship orientations: An assessment of their temporal relationship. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16, 229-245.
  • Weinberg, R. S. & Gould, D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel.
  • Wright, P.M., Dyson, B. & Moten, T. (2012). Exploring the individualized experiences of participants in a responsibility-based youth development program. Ágora para la educación física y el deporte, 14(2), 248-263.
  • Referencia del artículo:
  • Gómez, A.; Sánchez-Alcaráz, B.J.; De la Cruz, E.; Valero, A. (2015). La deportividad en escolares según su sexo, nivel educativo y el entorno del centro. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte 11(3), 209-218.. http://www.e-balonmano.com/ojs/index.php/revista/index