El enigma de senebaplicación de un programa educativo híbrido basado en el modelo de responsabilidad personal y social y la gamificación para el fomento de la condición física, aspectos psicosociales, hábitos de vida, rendimiento cognitivo y académico

  1. David Melero 1
  2. José García-Ruíz 1
  3. Juan Andrés Merino-Barrero 1
  4. David Manzano-Sánchez 1
  5. Alfonso Valero-Valenzuela 1
  6. Daniel N. Ardoy 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Année de publication: 2019

Número: 427

Pages: 101-110

Type: Article

D'autres publications dans: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Résumé

The lack of values in which current society is immersed has risen great curiosity in scientific community in search of the personal and social development of teenager in educational environment. A key concept in the promotion of values has been the responsibility, with different programs, which use Physical Education (PE) as means of communication. The necessity of involving and motivating students in the teaching/learning process, has achieved the development of a hybrid intervention program, based on The Teaching Personal and Social Responsibility Model (TPSR) and the Gamification (GF) main principles, which aim is to evaluate the physical condition parameters, psico-social aspects, lifestyle, cognitive performance and academic achievements. In this intervention study has been carried out among 188 students whose ages range are 13±1belonging to the second and the third years of Compulsory Secondary Education. The classes were randomly assigned to experimental and control group (EG and CG). The application of this intervention program is expected to improve physical, psico-social and cognitive levels; as well as parameters, which help and facilitate a good learning process environment in PE.

Références bibliographiques

  • Aelterman, N., Vansteenkiste, M., Van Keer, H., Van den Berghe, L., De Meyer, J., y Haerens, L. (2012). Students’ objectively measured physical activity levels and engagement as a function of betweenclass and between-student differences in motivation toward physical education. Journal of Sport & Exercise Psychology, 34(4), 457-480.
  • Anett, N., Jianghong, L., Hickling, S., Foster, J., y Oddy, W. (2013). The role of nutrition in children´s neurocognitive development, from pregnancy through childhood. Frontiers in Human Neuroscience. 7(97), 97.
  • Ardoy, D.N. (2012). Efectos de un programa de intervención realizado en contexto escolar sobre la condición física y salud del adolescente (Tesis Doctoral no publicada). Universidad de Granada. Granada.
  • Ardoy, D.N., Martínez-Campillo, R., y Pérez-López, I.J. (2017). El enigma de las 3 Efes: Fortaleza, fidelidad y felicidad. Revista Española de Educación Física y Deporte. 419, 73-85.
  • Belando, N., Férriz-Morrel, R., y Moreno-Murcia, J.A. (2012). Propuesta de un modelo para la mejora de la responsabilidad personal y social a través de la promoción de la responsabilidad en la actividad físico-deportiva. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 29(8), 202-222.
  • Cangas, A., Gázquez, J., Pérez-Fuentes, M.C., Padilla, D., y Miras, F. (2007). Evaluación de la violencia escolar y su afectación personal en una muestra de escolares europeos. Psicothema. 19(1), 114-119.
  • Collado-Martínez, J.A. (2018). Neurociencia, deporte y educación. Sevilla: Editorial Wanceulen. Chomitz, V.R., Slining, M.M., McGowan, R.J., Mitchell, S.E., Dawson, G.F., y Hacker, K.A. (2009). Is there a relationship between physical fitness and academic achievement? Positive results from public school children in the northeastern United States. Journal of School Health, 79, 30-7.
  • Delgado-Fernández, M., Ardoy, D.N., Gutiérrez, A., y Ortega, F.B. (2004). Efectos de la actividad física sobre la distribución de grasa corporal y capacidades coordinativas. Red: revista de entrenamiento deportivo, 18(2), 5-9.
  • Donnelly, J.E., Hillman, C.H., Castelli, D., Etnier, J.L., Lee, S., Tomporowski, P., Lambourne, K., y Szabo-Reed, A.N. (2016). Medicine and Science in Sport and Exercise, 48(6), 1197-222.
  • Ekeland, E., Heian, F., Hagen, K.B., Abbott, J., Nordheim, K. (2004). Exercise to improve self-esteem in children and young people. Cochrane Database of Systematic Reviews, (1)CD003683. Review.
  • Escartí, A., Pascual, C., y Gutiérrez, M. (2005). Responsabilidad Personal y Social a través de la educación física y el deporte. Barcelona: Graó.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., y Pascual, C. (2011). Propiedades psicométricas de la version española del Cuestionario de Responsabilidad Personal y Social en contextos de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 119-130.
  • Escartí, A., Wright, P.M., Pascual, C., y Gutiérrez, M. (2015). Tool for assessing responsibility-based education (TARE) 2.0: Instrument revisions, inter-rater-reliability, and correlations between observed teaching strategies and student behaviors. Universal Journal of Psychology, 3(2), 55-63.
  • Flook, L., Repetti, R.L., Ullman, J.B. (2005). Classroom social experiences as predictors of academic performance. Developmental Psychology. 41(2), 319-327.
  • Golden, C.J. (2007). Stroop test de colores y palabras, manual (3th Edition). Madrid: TEA Ediciones.
  • González, C. y Area, M. (2013). Breaking the Rules: Gamification of Learning and Educational Ma terials. In Proceedings of the 2th International Workshop on Interaction Design in Educational Environments, 47-53.
  • Hellison, D. (1985). Goals and strategies for teaching physical education. Champaign, IL: HumanKinetics.
  • Hellison, D. (2011). Teaching responsibility though physical activity (3rd ed). Champaign, IL: HumanKinetics.
  • Huotari, K. y Hamari, J. (2012). Defining gamification-a service marketing perspective. In Proceedings of the 16th International Academic MindTrek Conference. 17-22.
  • Jaqueira, A.R., Burgués, P.L., Otero, F.L., Aráujo, P., y Rodrigues, M. (2014). Educando para la paz jugando: género y emociones en la práctica de juegos cooperativos competitivos. Educatio Siglo XXI, 32(1), 15-32.
  • Kapp, K.M (2012). The Gamification of learning and Instruction. San Francisco, CA: JohnWiley.
  • Kramer, J.H., Mungas, D., Possin, K.L., Rankin, K.P., Boxer, A.L., Rosen, H.J., Bostrom, A., … Widmeyer, M. (2014). NIH EXAMINER: conceptualization an development of an executive function battery. Journal International Neuropsychology Society, 20(1), 11-9.
  • Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated learning; legitimate peripheral participation. New york, Ny: Cambridge University Press.
  • Lee, J.J. y Hammer, J. (2011). Gamification in Education: What, How, Why Bother? Academic Exchange Quarterly, 15(2), 1-5.
  • Liang, J., Matheson, BE., Kaye, WH., y Boutelle, KN. (2013) . Neurocognitive correlates of obesity and obesity-related behaviors in children and adolescents. International Journal of Obesity, 38(4), 494-506.
  • Llopis, R.,Escartí, A., Pascual, C., Gutiérrez, M., y Marín, D. (2011). Fortalezas, dificultades y aspectos susceptibles de mejora en la aplicación de un Programa de Responsabilidad Personal y Social en Educación Física. Una evaluación a partir de las percepciones de sus implementadores. Cultura y Educación, 23(3), 445-461.
  • Martin, A., Booth, J.N., Laird, y., Sproule, J., Reilly, J.J., y Saunders, D.H. (2018). Physical activity, diet and other behavioural interventions for improving cognition and school achievement in children and adolescents with obesity or overweight. Cochrane Database of Systematic Reviews, (1) CD009728.
  • Mead, E., Brown, T., Rees, K., Azevedo, LB., Whittaker, V., Jones, D., Olajide, J.,… Ells, LJ. (2017). Diet, physical activity and behavioral interventions for the treatment of overweight or obese children from the age of 6 to 11 years. Cochrane Database of Systematic Reviews. Jun 22; 6:CD012651.
  • Merino, J.A., Valero, A., y Belando, N. (2017). Responsabilidad y consecuencias psicosociales autodeterminadas: diseño y efecto de un programa basado en la promoción de responsabilidad en alumnos de Educación Física. Saärbrucken: Editorial Académica Española.
  • Monguillot, M., González, C., Zurita, C., Almirall, L., y Guitert, M. (2015). Play the Game: gamificación y hábitos saludables en educación física. Apunts. Educación Física y Deportes, 119(1), 71-79.
  • Mora, F. (2013). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
  • Moreno-Murcia, J., Coll, D., y Ruíz-Pérez, L.M. (2009). Self-determined motivation and physical education importance. Human Movement, 10(1), 5-11.
  • Moreno-Murcia, J., Marzo, J.C., Martínez-Galindo, C., y Conte, L. (2011). Validación de la “Escala de Satisfacción de las Necesidades Psicológicas Básicas” y del “Cuestionario de la Regulación Conductual en el Deporte” al context español. RYCYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 26(7), 355-369.
  • Núñez, J.L., Martín-Albo, J., y Navarro, J.G. (2005). Validación de la version española de la Échelle de Motivation en Éducation. Psicothema, 17(2), 344-349.
  • Olmedo, J.A. (2000). Estratégias para aumentar el tiempo de práctica motriz en las clases de Educación Física escolar. Apunts. Educación Física y Deportes, 59, 22-30.
  • Pellicer-Royo, I. (2015). NeuroEF. La revolución de la Educación Física desde la neurociencia. Barcelona: INDE.
  • Pérez-López, I.J., Rivera-García, E., y Delgado-Fernández, M. (2016). Mejora de hábitos de vida saludables en alumnus universitarios mediante una propuesta de gamificación. Nutrición Hospitalaria, 34, 942-951.
  • Pérez-López, I.J., Rivera-García, E., y Trigueros-Cervantes, C. (2017). “La profecía de los elegídos”: un ejemplo de gamificación aplicado a la docencia universitaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(66), 243-260.
  • Ruiz, J.R., Castro-Piñero, J., España-Romero, V., Artero, E.G., Ortega, F.B., Cuenca-García, M., Jiménez-Pavón, P., … Castillo, M.J. (2011). Field-based fitness assessment in young people: the ALPHA health-related fitness test battery for children and adolescents. British Journal of Sporst Medicine, 45(6), 518-524.
  • Ruiz, J.R., España-Romero, V., Castro-Piñero, J., Artero, E.G., Ortega, F.B., Cuenca-García, M., Jiménez-Pavón, P., … Castillo, M.J. (2011). Batería ALPHA-Fitness: test de campo para la evaluación de la condición física relacionada con la salud en niños y adolescentes. Nutrición Hospitalaria, 26(6): 1210-1214.
  • Ruiz, J.R., Ortega, F.B., Castillo, R., Martín-Matillas, M., Kwak, L., Vicente-Rodríguez, G., Noriega, J., … Moreno, L.A. (2010). Physical activity, fitness, weight status, and cognitive performance in adolescents. Journal of Pediatrics, 157(6), 917-22.
  • Sánchez-Alcaraz, B.J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., De la Cruz, E., y Díaz, A. (2016). El Modelo de Responsabilidad Personal y Social a través del deporte como propuesta metodológica para la educación en valores en adolescents. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 9(18), 16-26.
  • Sibley, B.A. y Etnier, JL. (2003). The relationship between physical activity and cognition in children: a meta-analysis. Pediatric Exercise Science, 15, 243-56.
  • Trianes, M.V., Blanca, M.J., de la Morena, L., Infante, L., y Raya, S. (2006). Un cuestionario para evaluar el clima social del centro escolar. Psicothema, 18(2), 272-277.
  • Trudeau, F., y Shephard, R.J. (2008). Physical education, school physical activity, school sports and academic performance. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5(1) 10.
  • Yu, Z.B., Han S.P., Cao, X.G., y Guo, X.R. (2010). Intelligence in relation to obesity: a systematic review and meta-analysis. Obesity Review, 11(9), 656-70.