La clase invertidarevisión sistemática en el periodo 2010-2017
- Pedro PEINADO ROCAMORA 1
- María Paz PRENDES ESPINOSA 1
- María del Mar SÁNCHEZ VERA 1
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1133-9926
Año de publicación: 2019
Año: 44
Número: 30
Páginas: 94-118
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo
Resumen
Flipped classroom is an innovative educational methodology which has been used in the last decade at different teaching levels, especially in secondary schools and universities. After explaining the concept and its historical origin, in this article we present a review of the literature about the Flipped Classroom published between 2010 and 2017. A systematic revision has been made through a search, selection and revision process, classifying the different researches according to both discipline and typology criteria. Among the most relevant conclusions that have been drawn from the work, it is noticeable an increasing number of studies about this methodology in the period examined, and especially those with a practical nature. Regarding the different educational stages, it is at university where a constant increasing use stands out, especially in Technical disciplines, in the Scientific-technical field and in Social Sciences in the Humanistic track.
Referencias bibliográficas
- Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development, 34(1), 1-14.
- Baker, J.W. (2000). El "giro del aula ": uso de herramientas de gestión de cursos web para convertirse en una guía por el lado. Documento presentado en la 11ª conferencia internacional sobre enseñanza y aprendizaje universitario, Jacksonville, FL.
- Bergmann, J. y Sams, A., (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education (ISTE) ASCD, Eugene, OR: Alexandria, VA.
- Bishop, J.L. & Vergeler, M.A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. Comunicación presentada en 120th American Society of Engineering Education Annual Conference & Exposition, Atlanta, Georgia, USA.
- Bonwell, C.C. y Eison, J.A. (1991). Aprendizaje Activo: Crear Entusiasmo en el Aula. ASHE-ERIC Informes de Educación Superior, Washington University.
- Calvillo, A.J. (2014). El modelo Flipped Learning aplicado a la materia de música en el cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria: una Investigación-Acción para la mejora de la práctica docente y del rendimiento académico del alumnado (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid, España.
- Gallego, M.J. (2014). Tendencias y retos de la investigación en Tecnología Educativa. Edmetic, 3(2), 2-5.
- García-Barreda, A. (2013). El aula inversa: cambiando la respuesta a las necesidades de los estudiantes. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 19, 1-8.
- Guzmán, V.F. & Vila, J.R. (2011). Recursos educativos Abiertos y Uso de internet En enseñanza superior: El proyecto Open Course Ware. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 38.
- Jiménez, A. (2013). Auge y caída de la clase al revés: ¿Lecciones aprendidas? Universidad de Oviedo, España.
- Johnson, L. & Renner, J. (2012). Efecto del modelo de aula volteado en el curso de aplicaciones de computadora secundaria: percepciones de estudiantes y maestros, preguntas y logros estudiantiles (Tesis doctoral). Universidad de Louisville, Estados Unidos.
- Lage, M. J., Platt, G. J., & Treglia, M. (2000). Inverting the Classroom: A Gateway to Creating an Inclusive Learning Environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30–43. https://doi.org/10.1080/00220480009596759
- Manchado, R., Tamames, S., López, M., Mohedano, L. & Veiga de Cabo, J. (2009). Revisiones sistemáticas exploratórias. Medicina y seguridad del trabajo, 55(216), 12-19.
- Marqués, P. (2013). Nuevas metodologías docentes para mejorar la formación y los resultados académicos de los estudiantes. Padres y Maestros. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, (351), 16-22.
- Martínez, F. (2016). Sentado en el andén. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (0), 17-22. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/258131
- Martínez, W., Esquivel, I. & Castillo, J. M. (2014). Aula invertida o modelo invertido de aprendizaje: Origen, sustento e implicaciones. Los Modelos Tecno-Educativos, revolucionando el aprendizaje del siglo XXI, 137-154.
- Mazur, E. (2009). Adiós, conferencia. Science , 323 (5910), 50 - 51.
- Sánchez, M. M., Solano, I.M. y& González, V. (2013). Memoria final del proyecto Flipped TIC: diseño de una experiencia Flipped Classroom en el aula. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.69
- Sein-Echaluce, M.L., Fidalgo, A. y García, F.J. (2015). Metodología de enseñanza inversa apoyada en b-aprendizaje y gestión del conocimiento. La Sociedad del Aprendizaje. Actas del III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. CINAIC 2015, 464-468. Madrid, España: Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid.
- Tucker, B. (2012). The flipped classroom. Education Next, 12(1), 82-83.
- Urrútia, G.& Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Med Clin (Barcelona), 135(11), 507-11.
- Walsh, K. (2013). Gathering Evidence that Flipping the Classroom can Enhance Learning Outcomes.
- Yoshida, H. (2016). Utilidad percibida de "aprendizaje invertido" en el diseño instruccional para la educación primaria y secundaria: Con énfasis en la formación de maestros antes del servicio. Revista Internacional de Información y Tecnología Educativa , 6 (6), 430.