Resultados, dificultades y mejoras del modelo de responsabilidad personal y social

  1. Bernardino Javier Sánchez-Alcaraz Martínez 1
  2. María Cañadas Alonso 1
  3. Alfonso Valero Valenzuela 1
  4. Alberto Gómez Mármol 1
  5. Antonio Funes 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
Apunts: Educación física y deportes

ISSN: 1577-4015 2014-0983

Année de publication: 2019

Número: 136

Pages: 62-82

Type: Article

DOI: 10.5672/APUNTS.2014-0983.ES.(2019/2).136.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Apunts: Educación física y deportes

Résumé

This study aims to ascertain the effects, determinants and proposals for improvement of the Model of Personal and Social Responsibility (MPSR) from the vantage point of teachers who have implemented this model. After receiving a training program, sixteen physical education teachers used the MPSR with 315 primary and secondary school students. Group interviews were held with the participating teachers. The teachers believed that their students’ attitudes and values improved, as had their own skills. The type of content, the students’ profile and age and the teachers’ experience are determinants whose influence comes prior to the implementation of the MPSR, while lesson time, changes in the teaching intervention, the uncertainty of the process and student behaviour are the determinants during the implementation of the MPSR. In order to improve the model, its implementation from the very beginning of the academic year and throughout all subjects is highly recommended.

Références bibliographiques

  • Brustad, R. J., & Parker, M. A. (2005). Enhancing positive youth development through sport and physical activity. Psychologica, 39, 75-93.
  • Cutforth, N. (1997). What’s worth doing: Reflections on an afterschool program in a Denver elementary school. Quest, 49, 130-139. doi:10.1080/00336297.1997.10484228
  • Danish, S. J., Forneris, T., & Wallace, I. (2005). Sport-based life skills programming in the schools. Journal of Applied School Psychology, 21, 41-62. doi:10.1300/J370v21n02_04
  • Egea, A., Arias, L., & Clares, M. E. (2017). Historia a ritmo de rap. Una propuesta interdisciplinar para la enseñanza de las ciencias sociales y la educación artística. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 10(20), 51-57. doi:10.25115/ecp.v10i20.1012
  • Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación (4.ª ed.). Madrid: Morata.
  • Escartí, A., Guitiérrez, M., & Pascual, C. (2011). Propiedades psicométricas de la versión española del Cuestionario de responsabilidad personal y social en contextos de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 119-130.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., Marín, D., Martínez, C., & Chacón, Y. (2006). Enseñando responsabilidad personal y social a un grupo de adolescentes de riesgo: un estudio “observacional”. Revista de Educación, 373-396.
  • Escartí, A., Pascual, C., Gutiérrez, M., Marín, D., Martínez, M., & Tarín, S. (2012). Applying the teaching personal and social responsibility model (MRPS) in Spanish schools context: Lesson learned. Ágora para la EF y el Deporte, 14(2), 178-196.
  • Fraser-Thomas, J., Côté, J., & Deakin, J. (2005). Youth sport programs: An avenue to foster positive youth development. Physical Education and Sport Pedagogy, 10, 19-40. doi:10.1080/1740898042000334890
  • Fullan, M. (2001). Leading in a culture of change. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Kwang, S. Y. (2001). What makes profesional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38(4), 915-945. doi:10.3102/00028312038004915
  • Gómez-Mármol, A. (2013). Influencia de la taxonomía deportiva en el grado de desarrollo de la deportividad. Trances. Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 5(5), 427-442.
  • Gorospe, G., Hernández, A., Anguera, M. T., & Martínez de Santos, R. (2005). Desarrollo y optimización de una herramienta observacional en el tenis de individuales. Psicothema, 1(17), 123-127.
  • Gould, D., & Carson, S. (2008). Life skills development through sport: Current status and future directions. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1, 58-78. doi:10.1080/17509840701834573
  • Hellison, D. (1993). The coaching club: Teaching responsibility to inner-city students. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 64(5), 66-70. doi:10.1080/07303084.1993.10609980
  • Hellison, D. (2011). Teaching responsibility through physical activity. (3.ª ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hellison, D., & Wright, P. (2003). Retention in an urban extended day program: A process-based assesment. Journal of Teaching in Physical Education, 22, 369-381. doi:10.1123/jtpe.22.4.369
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. (4.ª ed.). México: Mc Graw Hill.
  • Hernández-Mendo, A., Díaz, F., & Morales, V. (2010). Construcción de una herramienta observacional para evaluar las conductas prosociales en las clases de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 19(2), 305-318.
  • Jiménez-Martín, P., & Durán, J. (2004). Propuesta de un programa para educar en valores a través de la actividad física y el deporte. Apunts. Educación Física y Deportes, 77, 25-29.
  • Kallusky, J. (2000). In-school programs. En D. Hellison, N. Cutforth, J. Kallusky, T. Martinek, M. Parker & J. Stiehl (Eds.), Youth development and physical activity: Linking universities and communities (pp. 87-114). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174. doi:10.2307/2529310
  • Little, M., & Houston, D. (2003). Research into practice through professional development. Remedial and Special Education, 24(2), 75- 87. doi:10.1177/07419325030240020301
  • Llopis-Gogi, R., Escartí, A., Pascual, C., Gutiérrez, M., & Marín, D. (2011). Fortalezas, dificultades y aspectos susceptibles de mejora en la aplicación de un programa de responsabilidad personal y social en educación física. Una evaluación a partir de las percepciones de sus implementadores. Cultura y Educación, 23(3), 445-461. doi:10.1174/113564011797330324
  • Martinek, T., Schilling, T., & Hellison, D. (2001). Transferring personal and social responsibility of underserved youth to the classroom. The Urban Review, 33, 29-45. doi:10.1023/A:1010332812171
  • Merino, C., & Livia, S. (2009). Intervalos de confianza asimétricos para el índice la validez de contenido: un programa Visual Basic para la V de Aiken. Anales de Psicología, 25(1), 169-171.
  • Moreno, M. P., Santos, J. A., Ramos, L. A., Sanz, D., Fuentes, J. P., & Del Villar, F. (2002). Aplicación de un sistema de codificación para el análisis de contenido de la conducta verbal del entrenador de voleibol. Motricidad. European Journal of Human Movement, 9, 119-140.
  • Pardo, R., & García-Arjona, N. (2011). El modelo de responsabilidad: desarrollo de aspectos psicosociales en jóvenes socialmente desfavorecidos a través de la actividad física y el deporte. Revista de Psicología y Educación, 6, 211-222.
  • Pascual, C., Escartí, A., Llopis, R., Gutiérrez, M., Marín, D., & Wright, P. M. (2011). Implementation fidelity of a program designed to promote personal and social responsibility through physical education: A comparative case study. Research Quaterly for Exercise and Sport, 82(3), 499-511. doi:10.1080/02701367.2011.10599783
  • Petitpas, A., Cornelius, A. E., & Van Raalte, J. L. (2008). Youth development through sport. En N. L. Holt (Ed.), Positive youth development through sport (pp. 60-70). Nueva York: Routledge.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Díaz, A., & Valero, A. (2014). Mejora de convivencia escolar a través de la educación física. El modelo de responsabilidad personal y social. Saarbrücken, Deutschland: Editorial Académica Española.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., & De la Cruz, E. (2012). Influencia del modelo de responsabilidad personal y social en la calidad de vida de los escolares. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 13-18.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., & De la Cruz, E. (2013). Aplicación de un programa para la mejora de la responsabilidad personal y social en las clases de educación física. Motricidad. European Journal of Human Movement, 30, 121-129.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Mármol, A., Valero, A., De la Cruz, E., & Díaz-Suárez, A. (2014). The development of a sport-based personal and social responsibility intervention on daily violence in schools. American Journal of Sport Sciences and Medicine, 2(6A), 13-17. doi:10.12691/ajssm-2-6A-4
  • Sandfor, R. A., Armour, K. M., & Warmington, P. C. (2006). Re-enganging disaffected youth through physical activity programmes. British Educational Research Journal, 32, 251-271. doi:10.1080/01411920600569164
  • Schilling, T. (2001). An investigation of commitment among participants in an extended day physical activity program. Research Quarterly for Exercise and Sport, 72(4), 355-365. doi:10.1080/02701367 .2001.10608972
  • Sinelnikov, O. (2009). Sport education for teachers: Professional development when introducing a novel curriculum model. European Physical Education Review, 15, 91-114. doi:10.1177/1356336X09105213
  • Tarín, S., Pascual, C., & Escartí, A. (2013). La formación en el proceso de implementación del programa de responsabilidad personal y social: un estudio de casos. Revista Fuentes, 14, 125-146.
  • Zapatero-Ayuso, J. A., González-Rivera, M. D., & Campos-Izquierdo, A. (2017). Dificultades y apoyos para enseñar por competencias en educación física en secundaria: un estudio cualitativo. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 47(13), 5-25. doi:10.5232/ricyde2017.04701