Centros educativos que se autoevalúan y reflexionan sobre sus resultados para mejorar la atención a la diversidad

  1. Pilar Arnaiz Sánchez 1
  2. Miryam Martínez Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de Murcia, España
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2018

Volume: 29

Issue: 1

Pages: 74-90

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.29.NUM.1.2018.23295 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Sustainable development goals

Abstract

Attention to diversity requires and educational response that enables all students to meet goals that are in line with their possibilities, something which is often not achieved, especially in secondary education. The overall aim of this article is to analyze the results obtained from eight centres - five infant and primary schools and three secondary schools in the Region of Murcia (Spain) – from self-assessments made by the teachers of students’ achievements in terms of knowledge acquisition, values and gaining the high school qualification. A non experimental descriptive study of a quantitative nature was carried out with 130 teachers who, for the sake of convenience were selected no probabilistically. The ACADI (Autoevaluación de Centros parala Atenciónala Diversidaddesdela Inclusión– School based self-assessment of diversity awareness from an inclusive approach) was used, specifically, the field D "Results". The analyses revealed that teachers take into consideration the initial situations of their students, especially those of the most vulnerable and respond educationally by applying strategies, measures and support to facilitate learning and the certificate of graduation at the end of compulsory secondary education. Likewise, the findings show the practice of inclusive values, good behavior habits and use of dialogs to resolve conflicts. The conclusions state that attention to student diversity is present, that the application of attention to diversity measures has improved students’ achievements and that there is a need to continue to boost the participation of all educational agents so that inclusive education filters through to all actions performed.

Bibliographic References

  • Ainscow, M. (2016). Equidad, el gran reto de los sistemas educativos. En H.J. Malone (Ed.), El rumbo de la transformación educativa. Temas, retos globales y lecciones sobre la reforma estructural (101-106). México: Fondo de Cultura Económica.
  • Ainscow, M. y West, M. (2008). Mejorar las escuelas urbanas. Madrid: Narcea.
  • Antelm Lanzat, A. M.; Gil-López, A. y Cacheiro-González, M. L. (2015). Análisis del fracaso escolar desde la perspectiva del alumnado y su relación con el estilo de aprendizaje. Educación y Educadores, 18(3), 471-489.
  • Aramendi, P. y Vega, A. (2013). Los Programas de Cualificación Profesional. La perspectiva del alumnado del País Vasco. Revista de Educación, 360, 436-460.
  • Arnaiz, P. (2009). Análisis de las medidas de atención a la diversidad en la Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Educación, 349, 203-223.
  • Arnaiz, P. y Azorin, C.M. (2014). Autoevaluación docente para la mejora de los procesos educativos en escuelas que caminan hacia la inclusión. Revista Colombiana de Educación, 67, 227-245.
  • Arnaiz, P.; Azorin, C.M. y García-Sanz, M.P. (2015). Evaluación de planes de mejora en centros educativos de orientación inclusiva. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(3), 326-346.
  • Arnaiz, P.; De Haro, R. y Guirao, J.M. (2015). La evaluación en educación primaria como punto de partida para el desarrollo de planes de mejora inclusivos en la Región de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18, 103-122.
  • Arnaiz, P.; Escarbajal, A.; Guirao, J.M. y Martínez, R. (2016). Building inclusive processes for school improvement: a case study. Journal of Research in Special Education Needs, 16(1), 290-294.
  • Arnaiz, P. y Guirao, J.M. (2015). La autoevaluación de centros en España para la atención a la diversidad desde una perspectiva inclusiva. ACADI. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18, 45-101.
  • Arnaiz, P.; Escarbajal, A. y Caballero, C.M. (2017). El impacto del contexto escolar en la inclusión educativa. Revista Educación Inclusiva, 10(2), 195-210.
  • Berasategui, N. y Orcasitas, J. R. (2014). Buenas prácticas educativas a través de las voces de las familias y el alumnado con EM. Revista de Educación Inclusiva, 7, 68-83.
  • Cantón, I. (2014). Mejora y calidad en los centros educativos. Modelos y propuestas. En I. Cantón y M. Pino (Eds.), Organización de centros educativos en la sociedad del conocimiento (251-272). Madrid: Alianza Editorial.
  • Casanova, M. A (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10, 6-20.
  • Cerezo, F.; Sánchez, C.; Ruiz, C. y Arense, J.J. (2015). Roles en bullying de adolescentes y preadolescentes, y su relación con el clima social y los estilos educativos parentales. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 139-155.
  • Creemers, B. y Kyriakides, L. (2015). Developing, testing and using theoretical models of educational effectiveness for promoting quality in education. School Effectiveness and School Improvement, 26(1), 102-119.
  • Chenoweth, K. (2017). Schools that succeed. How Educators Marshal the Power of Systems for Improvement. Massachusetts: Harvard Education Press.
  • Delors, J. (coord.) (1996). La Educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana.
  • Dueñas, M.L. (2010). Educación inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 358-366.
  • Echeita, G. (2008). Inclusión y exclusión educativa. “Voz y quebranto”. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 9-18.
  • Ekins, A. (2017). Reconsidering inclusion. Sustaining and building inclusive practices in schools. London: Routledge.
  • Escarbajal, A.; Arnaiz, P. y Gualdo, A. (2017). Evaluación de las fortalezas y debilidades del proceso educativo en centros de infantil, primaria y secundaria desde una perspectiva inclusiva. Revista Complutense de Educación, 28(2), 427-443.
  • Escudero, J. M.; González, Mª.T. y Martínez, B. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 41-64.
  • Escudero, J.M. y Martínez, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 85-105.
  • Fernández, J.M. (2014). Prácticas educativas de orientación inclusiva ante el fracaso escolar. Estudio de caso. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(2), 235-246.
  • Fielding, M. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70, 31-62.
  • Florian, L.: Black-Hawkins, K. y Rouse, M. (2016). Achievement and inclusion in schools. London: Routledge.
  • García M. P. y Martínez, P. (2012). Guía práctica para la realización de Trabajos Fin de Grado y Trabajos Fin de Máster. Murcia: Editum.
  • González, S; García, M.P.; Ruiz, F. y Muñoz, J.M. (2015). Factores de riesgo del abandono escolar desde la perspectiva del profesorado de Educación Superior Obligatoria en Andalucía (España). Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 19(3), 226-245.
  • León, M.J. (2012). El liderazgo para y en la escuela. Educatio Siglo XXI, 30(1), 133-160.
  • Malpica, F. (2013). Calidad De La Práctica Educativa. Referentes, Indicadores y Condiciones para mejorar la enseñanza aprendizaje. Barcelona: Graó.
  • Manota, M.A. y Melendro, M. (2016). Clima de aula y buenas prácticas docentes con adolescentes vulnerables: más allá de los contenidos académicos. Contextos Educativos, 19, 55-74.
  • Manzanares, A. (2013). Sistemas integrados de orientación. Una propuesta para la articulación de estructuras y servicios a nivel local. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(1), 62-77.
  • Martínez, B. (2011). Medidas de atención a la diversidad y su papel en la prevención del fracaso escolar. Organización y Gestión Educativa, 19(5), 20-23.
  • Messiou, K. (2017). Research in the field of inclusive education: time for a rethink? International Journal of Inclusive Education, 21(2), 146-159.
  • Montero, A. J. G. y Silva, M. J. F. (2012). Competencias básicas: Un marco legislativo, teórico y aplicativo. INFAD. Revista de Psicología, 2, 59-68.
  • Moriña, A. (2008). ¿Cómo hacer que un centro educativo sea inclusivo? Análisis del diseño, desarrollo y resultados de un programa formativo. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 521-538.
  • Muntaner, J.J.; Roselló, M. R. y De La Iglesia, B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Revista Educatio Siglo XXI, 34(1), 31-50.
  • OCDE (2015). Do teacher-student relations affect students’ well-being at school? PISA in Focus, 50, 1-4.
  • Parrilla, M. A. (2007). El desarrollo local e institucional de proyectos educativos inclusivos. Perspectiva CEP, 14, 17-31.
  • Palomares, A. (2008). Contextos educativos. Revista Educación, 11, 71-94.
  • Pearson, S. (2016). Rethinking Children and Inclusive Education. Opportunities and Complexities. London: Bloomsbury.
  • Portela, A. y Nieto, J.M. (2015). Alumnos y profesores: perfiles y características en una escuela de vulnerabilidad educativa. En M.T. González (coord.), La vulnerabilidad escolar y los programas de Cualificación Profesional Inicial: apuntes para la formación profesional (61-113). Madrid: Wolters Kluwer.
  • Rodríguez, H. (2015). Marco de referencia internacional y modelos emergentes en educación inclusiva. Análisis sobre el enfoque inclusivo en educación. En A. Escarbajal Frutos. (Eds.), Comunidades interculturales y democráticas (93-51). Madrid: Narcea.
  • San Fabián, J.L. y Granda, A. (2013). Principios básicos de autoevaluación. En J.L. San Fabián y A. Granda (Ed), Autoevaluación de centros educativos. Cómo mejorar desde dentro (119129). Madrid: Editorial Síntesis.
  • Susinos, T, Calvo A. y Rojas, S. (2014). El fracaso escolar y la mejora de la escuela. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Susinos, T. y Rodríguez-Hoyos, C. (2011). La educación inclusiva hoy. Reconocer al otro y crear comunidad a través del diálogo y la participación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70(25), 15-30.
  • Villa, R.A. y Thousand, J.S. (2016). The Inclusive Education Checklist. A Self-Assessment of Best Practices. Naples: Dude Publishing.
  • Villa, A.; Troncoso, P. E. y Díez, F. (2015). Estructura latente y fiabilidad de las dimensiones que explican el impacto de los sistemas de gestión de calidad en los centros educativos. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 65-82.