Dimensiones e indicadores para el análisis de la influencia del pensamiento creativo en la formación del pensamiento histórico
ISSN: 1139-6237
Año de publicación: 2017
Título del ejemplar: Enseñanza de la Historia y desarrollo de las competencias sociales y cívicas.
Número: 43
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Clío: History and History Teaching.
Resumen
This article presents the design of a research that aims to analyse the perception of teachers about the influence of creative thinking in the teaching of historical thought and about the role of these skills in the formation of historical thought. This research is based on a theoretical framework of the importance of creative thinking as a didactic content used in teaching in general, and especially in the teaching of History, and its influence or relationship with the learning of historical thinking skills. From the methodological point of view, it is a quantitative research, developed through a descriptive design. To better meet the needs of the study, an ad hoc instrument has been designed, taking as reference the main contributions to this area. For this purpose, it has been designed proposed preliminary indicators to be considered in the analysis of the perception of Primary Education teachers and it can be used in the learning and evaluation of historical and creative thinking skills. The results of this study can guide new proposals to improve the teaching-learning process of history and the teacher formation.
Referencias bibliográficas
- Báez, J. y Honrubia, J. (2016). Una revisión de tres modelos para enseñar las habilidades de pensamiento en el marco escolar. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 55(1), 94-113.
- Beas, J., Manterola, M., y Santa Cruz, J. (2011). Habilidades cognitivas y objetivos transversales: un tema para pensar y actuar. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 22(1), 175-192.
- Campirán, A. (1999). Las habilidades de pensamiento en la perspectiva de las competencias. En A. Campirán, G. Guevara L. & Sánchez (Comp.), Habilidades de Pensamiento Crítico y Creativo (pp. 56-57). Xalapa, Veracruz, México: Colección Hiper-COL, Universidad Veracruzana
- Frost, J. (2012). Using Master Narratives to Teach History: The Case of the Civil Rights Movement. The History Teacher, 45(3), 437- 446.
- García, E. (2001). Qué Qué. El arte de preguntar para enseñar y aprender mejor. México: Byblos.
- Gómez, C. J. y Miralles, P. (2017). Los espejos de Clío. Usos y abusos de la Historia en el ámbito escolar. Madrid: Sílex.
- Hervás, R. y Miralles, P. (2004). Nuevas formas de enseñar a pensar. El desarrollo del pensamiento crítico en la enseñanza de las ciencias sociales. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 42, 89- 99.
- Hervás, R. y Miralles, P. (2006). La importancia de enseñar a pensar en el aprendizaje de la historia. Educar en el 2000, 9, 34-40.
- Lara, J (2012). Desarrollo de habilidades de pensamiento y creatividad como potenciadores del aprendizaje. Revista Unimar, 59, 85-96.
- Levstik, L. & Barton, K. (1997). Doing History. Investigating With Children in Elementary and Middlle Schools. Lawewnce Erlbaum: Mahwah.
- Levstik, L. & Barton, K. (2008). Researching History Education, Theory, Method and Context. Nueva York: Routledge.
- Martínez-Salanova, E. (s.f.). El aprendizaje de la creatividad. Recuperado de https://www.uhu.es/cine.educacion/dida ctica/0082creatividad.htm
- Monereo, C. y Castelló, M. (1997). Las estrategias de apendizaje. Barcelona: Edebé
- Piette, J. (1998). Una educación para los medios centrada en el desarrollo del pensamiento crítico. En A. Gutiérrez (Coord.), Formación del Profesorado en la Sociedad de la Información. Segovia: Universidad de Valladolid-Diputación Provincial de Segovia.
- Plá, S. (2005). Aprender a pensar históricamente. La escritura de la Historia en el Bachillerato. México: Plaza y Valdés.
- Saiz, C. (2002) Pensamiento crítico: conceptos básicos y actividades prácticas. Madrid: Pirámide.
- Salazar, J. (2006). Narrar y aprender historia. Mexico: UNAM.
- Santisteban, A. (2009). Cómo trabajar en clase la competencia social y ciudadana, Aula de Innovación Educativa, 187.
- Santisteban, A. y Pagès, J. (2006). La enseñanza de la historia en la educación primaria. En M. Casas y C. Tomàs (coords.), Educación Primaria. Orientaciones y Recursos (pp. 468/129-468/160). Barcelona: Wolters Kluwer Educación.
- Santisteban, A., González, N. y Pagès, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. En R. M. Ávila, P.
- Rivero y P.L. Domínguez (coords.), Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 115-128). Zaragoza: I. Fernando el Católico-Diputación de Zaragoza-AUPDCS.
- Swartz, R. & Parks, S. (1994). Infusing the teaching of critical and creative thinking into content instruction. A lesson design handbook for the elementary grades. California: Critical Thinking Press and Software.
- Seixas P. y Morton, T. (2013). The big six historical thinking concepts. Toronto: Nelson Stone, M. (1999). Introducción. La importancia de la comprensión. En M. Stone (comp.), La enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Barcelona: Paidós.
- Swartz, R., Costa, A., Beyer, B., Reagan, R. y Kallick, B. (2008). El aprendizaje basado en el pensamiento. Madrid: SM.
- Valenzuela, J. (2008). Habilidades de pensamiento y aprendizaje profundo. Revista Iberoamericana de Educación, 46(7), 1-9.
- Perkins, N. y Smith, E. (1990). Enseñar a pensar. Barcelona: Paidós.