Creación de espacios colaborativos en la edición e impartición de un MOOC sobre intervenciones artísticas en el espacio urbano

  1. Gloria Lapeña Gallego 1
  2. Pedro Ortuño Mengual 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
DOCREA

ISSN: 2174-7822

Année de publication: 2016

Número: 5

Pages: 67-80

Type: Article

D'autres publications dans: DOCREA

Résumé

In the present study the results obtained in two editions different in the same course MOOC entitled "The city as a place of intervention from the artistic experience" was analyzed. Quantitatively we compare the profiles of students and the degree of participation in both editions. Also we performed a descriptive analysis of the common elements of dissemination of MOOC and site specific or community art projects with the aim of finding a location and virtual exhibition for exposure outside the traditional gallery. We found significant differences between the two editions as well as a close relationship between the methodology of the MOOC and dissemination of projects in urban space. Both results allow us to continue working on the development of new materials with the aim of creating global, multicultural and participation in public art spaces.

Références bibliographiques

  • Aguaded-Gómez, J.I. (2013). The MOOC Revolution: A new form of education from the technological paradigm? Comunicar, 21 (41), 7-8.
  • Alcorn, B., Christensen, G. y Emanuel, E. J. (2014). Who Takes MOOCs? For online higher education, the devil is in the data [New Republic]. Recuperado de: https://newrepublic.com/article/116013/mooc-student-survey-who-enrolls-onlineeducation
  • Clow, D. (2013). MOOCs and funnel of participation. LAK 13 Proceeding of the Third International Conference on Learning Analytics and Knowledge, 8-12.
  • Castaño, C., y Cabero, J. (2013). Enseñar y aprender en entornos m-learning. Madrid: Síntesis.
  • Delgado, M. (2007). Sociedades movedizas. Barcelona: Anagrama.
  • Downes, S. (2011). Connectivism and connective knowledge [Huffington Post – Education]. Recuperado de: http://www.huffingtonpost.com/stephen-downes/connectivismand-connecti_b_804653.html
  • Fundación Telefónica (2015). Los MOOC en la educación del futuro: la digitalización de la formación. Barcelona: Ariel.
  • García-Doménech, S. y Martí-Ciriquián, P. (2013). ¿Renace el espacio público urbano?. Ángulo Recto. Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, 5(2), 21-36.
  • Jordan, K. (2013). Synthesising MOOC compketion rates. MoocMoocher [blog]. Recuperado de: https://moocmoocher.wordpress.com/2013/02/13/synthesising-mooccompletion-rates/
  • Kolowich, S. (2012). The MOOC Survivors. Inside Higher Ed Online Magazine. Recuperado de: https://www.insidehighered.com/news/2012/09/12/edx-explores-demographicsmost-persistent-mooc-students
  • Lapeña Gallego, G. (2015). Evocación del recuerdo en la ciudad a través de la práctica artística. Arte y Ciudad, 8, 181-194.
  • McCallum, C., Thomas, S. y Libarkin, J. C. (2013). The AlphaMOOC: Building a Massive Open Online Course One Graduate Student at a Time. Open Education Europa. eLearning papers, 33. Recuperado de http://www.openeducationeuropa.eu/es/node/124263
  • Méndez García, C. M. (2013). Diseño e implementación de cursos abiertos masivos en línea (MOOC): expectativas y consideraciones prácticas. RED. Revista de Educación a Distancia, 39. Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/39/
  • Milligan, C., Littlejohn, A. y Margaryan, A. (2013). Patterns of engagement in connectivist MOOCs. MERLOT Journal Online Learning and Theaching, 9 (2), 149-159.
  • Palacios Garrido, A. (2009). El arte comunitario: origen y evolución de las prácticas artísticas colaborativas. Arteterapia, 4, 197-211.
  • Sánchez Vera, M. M., León Urrutia, M. y Davis, H. (2015). Desafíos en la creación, desarrollo e implementación de los MOOC: El curso de Web Science en la Universidad de Southampton, Comunicar, 44, 37-44.
  • Siemens, G. (2012). MOOCs are really a platform, Elearnspace. Recuperado de: http://www.elearnspace.org/blog/2012/07/25/moocs-are-really-a-platform/
  • Vázquez-Cano, E. y López Meneses, E. (2015). La filosofía educativa de los MOOC y la educación universitaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (2), 25-37.