El apadrinamiento lector entre estudiantes. Una estrategia favorecedora de la inclusión en la escuela

  1. Cecilia María Azorín Abellán 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Year of publication: 2017

Volume: 16

Issue: 2

Pages: 27-36

Type: Article

DOI: 10.18239/OCNOS_2017.16.2.1402 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Sustainable development goals

Abstract

Reader sponsorship consists of matching senior students with lower-level students to share reading moments. The overall aim of the research presented was to design, implement and evaluate a Reader Sponsorship Project in a Primary and Secondary Education School in Murcia (southeast Spain) with the purpose of undertaking an inclusive practice of innovation and encouragement for reading. In the manuscript, a descriptive design is used to explain how the implementation and development of the experience was carried out, as well as its evaluation through the application of a series of questionnaires elaborated ad hoc. The findings show that the project generated opportunities for interaction among students, favoring not only their reading habits but also their socio-affective relationships. The conclusions point to reader sponsorship as an ideal strategy for creating links between participants, and improving inclusion and coexistence in school.

Bibliographic References

  • Álvarez, C., & Pascual, J. (2013). Estudio de caso sobre la formación de lectores críticos mediante textos literarios en la Educación Primaria. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 10, 27-53. doi: http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2013.10.02
  • Armas, M. (2007). Prevención e intervención ante problemas de conducta. Estrategias para centros educativos y familias. Madrid: Wolters Kluwer España.
  • Azorín, C.M. (2014). Docendo discimus, la tutoría entre iguales como respuesta a la diversidad en educación primaria. En C.J. Gómez, & A. Escarbajal (Eds.), Calidad e Innovación en Educación Primaria (pp. 37-48). Murcia: Ediciones de la Universidad de Murcia.
  • Azorín, C.M. (2015). Integración pedagógica de wix en educación primaria. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 163-177. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.11
  • Azorín, C.M. (2016). La respuesta a la diversidad del alumnado en el contexto inglés: un estudio de casos. Enseñanza & Teaching, 34(2), 77-91. doi: https://doi.org/10.14201/et20163427791
  • Calero, C. (2011). Educar no es otra cosa que formar el corazón. Padres y maestros, 340, 28-31.
  • Cañizares, M. (2013). Wix en el aula. Aula de Innovación Educativa, 220, 69-70.
  • Cruz, M.J. (2014). La lectura al amparo de la LOMCE: el Plan Lector. Fórum Aragón, 12, 37-41.
  • Dopazo, A.M. (2015). Apadriña un lector: A lectura rompe a “frontera” entre a educación secundaria e a primaria. Recuperado de http://www.edu.xunta.gal/eduga/976/hora-ler/apadrina-un-lector.
  • Duran, D., & Vidal, V. (2004), Tutoría entre iguales: de la teoría a la práctica. Barcelona: Graó.
  • Fernández, E., & Calvo, A. (2013). Estrategias para la mejora de la práctica docente. Una investigación-acción colaborativa para el uso innovador de las TIC. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(2), 121-133. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.16.2.180941
  • Fernández, E., & Correa, J.M. (2008). Integración de las TIC en proyectos colaborativos mediante apadrinamientos digitales. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 7(2), 57-67.
  • Flecha, R., & Molina, S. (2015). Actuaciones educativas de éxito como base de una política educativa basada en evidencias. Revista Avances en Supervisión Educativa, 23, 1-18.
  • Flores, M., & Duran, D. (2016). Tutoría entre iguales y comprensión lectora: ¿un tándem eficaz? Los efectos de la tutoría entre iguales sobre la comprensión lectora. Universitas Psychologica, 15(2), 339-352. doi: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-2.teic
  • Galindo, A. (2012). Proyecto apadrinamiento lector “Junt@s leemos”. Retrieved from http://es.slideshare.net/lempidka/apadrinamiento-lector-ana-galindo
  • Garriga, A., & Oller, M.T. (2012). El voluntariat en un programa de tutoria entre iguals per millorar la lectura. Guix, 383, 37-40.
  • Jiménez, L. (2012). La animación a la lectura en las bibliotecas… La construcción de un camino hacia la lectura. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 103, 59-78.
  • Jiménez, M., Fierro, B.M., & García, A.M. (2016). La lectura y su promoción desde diferentes escenarios pedagógicos. Revista Amauta, 28, 25-36. doi: http://dx.doi.org/10.15648/am.28.2016.3
  • López, M.A. (2016). Un cuento de cine. Convives, 14, 34-43.
  • Margallo, A.M. (2012). La educación literaria en los proyectos de trabajo. Revista Iberoamericana de Educación, 59, 139-156.
  • Monar, M. (2012). Promoción de la lectura en el marco educativo. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 8, 67-74. doi: http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2012.08.06
  • Muñoz, J.M., & Hernández, A. (2011). Hábitos lectores de los alumnos de la ESO en la provincia de Salamanca. ¿Son el género y el entorno factores diferenciales? Revista de Educación, 354, 605-628. doi: http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-354-013
  • Nemirovsky, M. (1998). El aprendizaje de la lengua escrita a través de la interacción. Barcelona: Graó.
  • Piquer, I. (2016). La adquisición del proceso lector en lengua extranjera. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 37-47. doi: http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.1.002
  • Ripoll, J.C, Bravo, C., Irurzun, M., Pérez, E., & Zuazu, A.B. (2016). Mejora de la lectura en 2º de Primaria mediante un programa de tutoría entre iguales. Investigaciones Sobre Lectura, 5, 70-77.
  • Rodríguez, L.F. (2013). El Plan de Lectura: marco para diseñar un proyecto de centro que integre la competencia emocional y la competencia lectora. Cuadernos de Estudios Manchegos, 38, 207-221.
  • Romero, L.M. (2014). Apadrinamiento lector: aprendemos enseñando literatura a los peques. Retrieved from http://agrega.juntadeandalucia.es/repositorio/17112015/27/es-an_2015111712_9113301/resources/cariboost_files/apadrinamiento_documentaci_C3_B3n.pdf
  • Serna, M., Rodríguez, A., & Etxaniz, X. (2017). Biblioteca escolar y hábitos lectores en los escolares de Educación Primaria. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 16(1), 18-49. doi: http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1205
  • Soler, M. (2003). Lectura dialógica. La comunidad como entorno alfabetizador. In A. Teberosky, & M. Soler (Eds.), Contextos de alfabetización inicial (pp. 47-63). Barcelona: Horsori.
  • Torrents, T., & Sogas, S. (2001). Los padrinos de leer. Retrieved from http://www.grao.com/revistas/aula-infantil/002-estrategias-para-observar-y-evaluar-los-rincones/los-padrinos-de-leer
  • Trimiño, B., & Zayas, Y. (2016). Estrategia didáctica para el fomento de la lectura en las clases. Edusol, 16(55), 54-62.
  • Wells, G. (2001). Indagación dialógica. Hacia una teoría y una práctica socioculturales de la educación. Barcelona: Paidós.