Ciudad como escenario del arte urbano. Imagen y palabra como espacio simbólico de reivindicación social contemporáneo

  1. Ortuño Mengual, Pedro
  2. Corrales Rodriguez, Sofía
Revue:
BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

ISSN: 2014-8992

Année de publication: 2017

Titre de la publication: Octubre

Volumen: 5

Número: 3

Pages: 323-346

Type: Article

DOI: 10.17583/BRAC.2017.2564 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

Objectifs de Développement Durable

Résumé

This article tries to analyse the work of two authors: Martha Rosler and Rogelio Lopez from the interest that both show in their productions about issues on the citizenship, the collective memory, and the urban space where converge the longings and interests of those that inhabit it. Regarding the methodology employed, it has been based in the qualitatively analysis of the works, of the thought and of the type of language used by both artists.The symbol, the image and the word through the appropriation of advertising resources are inherent characteristics to the work of both. It is a matter of making visible those social problems inserted in the urban space, through the poetics of the language. Therefore, we appreciate that the city, the community and the public space become one of the main keys in the productions of both artists. That is, the search for communication between artist and citizenship based on rhetorical figures (allegories, metaphors, paradoxes, ironies, etc.) where language is protagonist alongside the appropriation of images as a way of making visible the invisibilities within their works inserted in the contemporary urban art.

Références bibliographiques

  • Benjamin, W. (2009). El autor como productor. En Obras, Libro II, Vol. 2. Madrid: Abada.
  • Bourriaud, N. (2007). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Bodas, L. (2011). “Posibilidades de arte crítico-político: Rogelio López Cuenca a través de Jacques Rancière”. Res publica 26,151-162
  • Chackal, T (2016). “Of Materiality and Meaning: The Illegality Condition in Street Art”. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 74 (4), 359-370.
  • Cortés, J.M. (2016). Perdidos en la ciudad. La vida urbana en las colecciones del IVAM. Valencia: IVAM Institut Valencià d´Art Modern.
  • Felip, F y Galán, J. (2015). “La revitalización del espacio público desde la comunicación y la práctica creativa neomedial: Nuevos lenguajes para el diálogo entre el ciudadano y el entorno urbano”. Arte y Políticas de Identidad 12, 62-82.
  • Lees, L. Slater, T. y Wyly, E. (2008). Gentrification. London: Routledge.
  • Lefebvre, H. (1983). La revolución urbana. Madrid: Alianza Editorial.
  • Lefebvre, H. (1991). O directo à cidade. São Paulo: Moraes.
  • López Cuenca, R. (2000). Obras. Granada: Ed. Diputación de Granada.
  • López Cuenca, R. (2008) Le partage, Madrid: Galería Juana de Aizpuru. [Consult. 2017-01-06]. Acceso: http://www.arteinformado.com/Criti- cas/11111/le-partage/
  • Maderuelo, J. (2001). Arte Público. Naturaleza y ciudad. Madrid: Fundación César Manrique.
  • Mudrovcic, M. (2005). Historia, Narración y Memoria, debates actuales en
  • filosofía de la Historia. Madrid: AKAL
  • Ortuño, P. (2016). Estrategias metodológicas de aprendizaje cooperativo y de producción artística en la universidad. Arte y Políticas de identidad 14, 131-146.
  • Pérez Rubio, A. (2013). “Arte y política. Nuevas experiencias estéticas y producción de subjetividades”. Comunicación y sociedad 20. [Consult. 2017-01-06]. Acceso:http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188252X2013000200009&lng=es&nrm=iso
  • Rancière, J. (2000). Le Partage du sensible: Esthétique et politique. Paris: La fabrique.
  • Redondo, R.L. (2011). El Bowery fotografiado por Martha Rosler. Espacio, Tiempo y Forma Serie VII, Historia del Arte, 24, 385-393.
  • Rosler, M. (1991) If you lived here. The City in Art, Theory and Social Activism. A Project by Martha Rosler. En Wallis, B (Ed.), Fragments of a Metropolitan Viewpoint. Seatle y Nueva York: Bay Press y Dia Art Foundation. (p.15- 45).
  • Santos Novais, N. (2010). Poéticas urbanas en la escultura contemporánea. Actitudes de preservación y rescate de la identidad y de la memoria de la ciudad. (Tesis doctoral). Universitat Politécnica de Valéncia, Facultad de Bellas Artes, España.