El género como variable moderadora de los resultados académicos en la enseñanza universitaria
- María Concepción PÉREZ-CÁRCELES 1
- María GÓMEZ-GALLEGO 1
- Juan Cándido GÓMEZ-GALLEGO 1
- Alfonso PALAZÓN-PÉREZ DE LOS COBOS 1
- Juan GÓMEZ-GARCÍA 2
-
1
Universidad Católica San Antonio
info
-
2
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1578-4460
Datum der Publikation: 2014
Titel der Ausgabe: Special Issue on Economics of Education in collaboration with AEDE
Ausgabe: 14
Nummer: 3
Seiten: 55-64
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Estudios Economicos Regionales y Sectoriales : EERS: Regional and sectoral economic studies : RSES
Zusammenfassung
The academic performance of college students is determined by multiple factors, institutional, teacher-related and student-related. In this paper the dependence of educational outcomes of students with gender and other variables on the quality of teaching is analyzed. The analysis is cross-sectional and exploratory. The sample consists of 2675 undergraduate students and 60 teachers in the San Antonio Catholic University. We conclude that positive association appears between quality of teaching, quality of learning and the grades obtained by the students. Female students get better grades and higher quality learning than male students.
Bibliographische Referenzen
- Álvaro Page, M. et al. (1990). "Hacia un modelo causal del rendimiento académico". Madrid, CIDE.
- Biggs, J., Kember, D., & Leung (2001). "The revised two-factor Study Process Questionnaire: R- SPQ-2F," British Journal of Educational Psychology, Vol. 71, pages 133-149.
- Cano, F. (2005). "Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their infl uence on academic performance," British Journal of Educational Psychology, Vol. 75, pages 203-221.
- De Miguel, M. & Arias, J.M. (1999). "La evaluación del rendimiento inmediato en la enseñanza universitaria," Revista de Educación, Vol. 320, pages 353-377.
- Goma, M., García, G., & Pérez, J. (1991). "Rendimiento académico entre niveles de enseñanza en función del sexo," Psiquis, Vol. 12(1), pages 34-44.
- González Tirados, R.M. (1989). "Análisis de la s causas del fracaso escolar en la Universidad Politécnica de Madrid". Madrid, MEC-CIDE.
- Latiesa, M. (1992). "La deserción universitaria. De sarrollo de la escolaridad en la enseñanza superior. Éxitos y fracasos". Madrid, CIS., en coedición con Siglo XXI de España Editores.
- Palazón, A. (2011). "Evaluación de la docencia y del aprendizaje en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior". Tesis doctoral.
- Picou, A., Gatlin-Watts, R., & Packer, J. (1998). "A test for learning style differences for the U.S. border population, " Texas Papers in Foreing Language Education, Vol. 3(2), pages 105- 116.
- Rouse, K.A.G. & Austin, J.T. (2002). "The relationship of gender and academic performance to motivation: Within-ethnic-group variations," The Urban Review, Vol. 34(4), pages 293-316
- Salvador, L. & García-Valcárcel, A. (1989). "El rendimiento académico en la Universidad de Cantabria". Madrid, CIDE.
- Sánchez Gómez, M.C. (1996). "D eterminantes del rendimiento acad émico en la Universidad de Salamanca". Tesis doctoral.
- Solano, J.C., Frutos, L. & Cárceles, G. (2004). "Hacia una metodología para el análisis de las trayectorias académicas del alumnado universitario. El caso de las carreras del ciclo largo de la Universidad de Murcia," Revista Española de Investigaciones, Vol. 105, pages 217-235.
- Tejedor, F.J. et al. (1998). "Los alumnos de la Universidad de Salamanca. Características y rendimiento académico". Universidad de Salamanca.
- Tejedor, F.J. (2003). "Poder explicativo de algunos determinantes del rendimiento en los estudios universitarios," Revista Española de Pedagogía, Vol. 224, pages 5-32.
- Tejedor, F.J. & García-Valcárcel, A. (2007). "Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES," Revista de Educación, Vol. 342, pages 443-473