Análisis de la implementación y uso de las webs para la orientación educativa en secundaria

  1. Sánchez-Martín, Micaela 1
  2. Torinos de la Torre, Raúl 1
  3. Izquierdo-Rus, Tomás 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2017

Volume: 19

Issue: 1

Pages: 5-23

Type: Article

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

The inclusion of Information and Communication Technologies (ICT) has substantially changed the environment where personal and professional relationships are developed. In fact, it has provoked a deep transformation in the educational field and in educational guidance. This study analyses how counselors in secondary education schools in Murcia are using websites to check if those fulfill the accessibility requirements and to verify if there exist differences regarding the type of centre. To do so, there has been a thorough analysis of the stored information present in 221 websites belonging to guidance departments. Results show that the above-mentioned departments in Murcia make hardly any use of websites and that there exist differences in websites content depending on the schools’ ownership.

Bibliographic References

  • Adell, J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 7. Recuperado de: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/570
  • Area, M. (2000). Problemas y retos educativos ante las tecnologías digitales en la sociedad de la información. Revista Electrónica de Tecnología educativa, 7. Recuperado de: http://www.quadernsdigitals.net
  • Area, M. (2009). Introducción a la Tecnología Educativa. La Laguna: Universidad La Laguna Bisquerra, R. & Álvarez, M. (1996). Modelos de intervención en orientación. Barcelona: Praxis.
  • Buendía, L. (2010). La investigación por encuesta. En L. Buendía, P. Colás & F. Hernández, Métodos de Investigación en Psicopedagogía (pp. 119-155). Madrid: Mc Graw-Hill.
  • Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-UNESCO.
  • Examinator (2005). Recuperado de: http://examinator.ws/
  • Fernández, E., Nogueira, M.A. & Couce, A.I. (2013). El uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Orientación Educativa: explorando la familiaridad y preparación de los profesionales del ámbito en España. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 10 (24), 45-57.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference (4.a ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Gómez, M.C. & Gómez, J.I. (2011). El orientador educativo como imagen del progreso de la sociedad actual. Un estudio sobre sus procesos de formación profesional. Revista Infancias Imágenes, 10 (1), 32-44.
  • Lora, J.A. (2009). Las TICs en orientación. Innovación y experiencias educativas, 19, 1-8.
  • Marqués, P. (2013). Impacto de las TIC en la educación: Funciones y limitaciones. 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 2(1), 2-15. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4817326
  • Muñoz, P.C. & González, M. (2014). Posibilidades de la web 2.0 en orientación educativa: un estudio exploratorio sobre su presencia en las web de los departamentos de orientación de secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), 36-55.
  • Muñoz, P.C. & González, M. (2015). Utilización de las TIC en orientación educativa: Un análisis de las plataformas web en los departamentos de orientación de secundaria. Revista Complutense de Educación, 26 (2), 447-465. (DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43396).
  • Pantoja, A. (2004). La intervención psicopedagógica en la sociedad de la información. Madrid: EOS.
  • Pautas de Accesibilidad para el Contenido Web (WCAG) 2.0. (s. f.). Recuperado de: http://www.sidar.org/traducciones/wcag20/es/#guidelines
  • Sevillano, M.L. & Rodríguez, R. (2013). Integración de Tecnologías de la Información y Comunicación en Educación Infantil en Navarra. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 42, 75-87.
  • Solano, I.M. (2012). Estrategias metodológicas para el uso de las redes de enseñanza. Recuperado de: http://es.scribd.com/doc/35169224/Estrategias-Metodologicas-para-eluso-de-las-Redes-en-Educacion-Infantil-M%C2%AA-Isabel-Solano-Fernandez