QR-Learningla invisiblidad de la mujer en el arte

  1. Moreno, Juan Ramón
  2. Vera, María Isabel
Revista:
Revista Estudios

ISSN: 1659-3316 1659-1925

Ano de publicación: 2016

Número: 33

Páxinas: 292-314

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista Estudios

Resumo

The goal of this study is to promote learning in a very concrete field: the role developed by women in the arts. To reach this goal the use of mobile devices has been integrated in the teaching&learning process in order to improve the results permitting students to use daily tools, improving their knowledge, conducts, abilities and values.The QR codes research has been centered in the topic of gender equality in art history due to its invisibility in history teaching where the students had to research starting from a minimal or non basis. Groups of students has been created to work about women artists in art history and, with the information retrieved, they were asked to create QR codes that will be used as didactic tools for future primary education students.The results of the didactic action were very positive as, when starting the experience, the 99% of the students were uncapable to name any women artist in the age of Renaissance or Baroque; while after researching and creating their QR codes the 97% of the students were capable to name, at least, two women artists of the ages.This relevant change is due to the importance that students give to work about invisible topics as women in art history, to the labour of investigation that permits students to build their own knowledge and, finally, to the fact of working cooperatively in small research groups.

Referencias bibliográficas

  • Alario Trigueros, M. T. (2000). Nos miran nos miramos. Revista Tabanque, Vol. 15, 59- 78.
  • Alario Trigueros, M. T. (2009). Arte y feminismo. San Sebastián: Nerea.
  • Camacho M. & Lara, T. (2014). M-learning en España, Portugal y América latina. Monográfico Scopeo, nº 3, 11-12
  • Cubillo, J., Martín, S. y Castro, M. (2011). New Technologies Applied in the Educational Process. IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON 2011) – “Learning Environments and Ecosystems in Engineering Education”, pp. 575-584.
  • De Miguel González, R. y Buzo Sánchez,I (2015). Aprender Geografía con la Web 2.0 a través de la evolución de los paisajes agrarios de España. Madrid: Universidad Complutense de Madrid
  • Fernández Valencia, A. (1997). Pintura, protagonismo femenino e historia de las mujeres. Arte, individuo y sociedad, Vol. 9, 129-158.
  • Graham, R. C., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St Clair, L., & Harris, R. (2009). Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, 53(5), 70-79.
  • Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Llonch, N. y Martín, C. (2014). Los códigos QR y su potencial como herramienta de educación patrimonial interdisciplinar en las aulas. En I Congreso de patrimonio y educación. Granada: Universidad de Granada
  • Mayayo, P. (2003). Historia de mujeres, historia del arte. Madrid: Cátedra
  • McCabe, M. y Tedesco, S. (2012). Using QR Codes and Mobile Devices to Foster an Inclusive Learning Environment for Mathematics Education. International Journal of Technology and Inclusive Education (IJTIE), Volume 1 (1), pp. 37-43
  • Mendicino, M., Razzaq, L. y Hefferman, N. (2009). A Comparison of Traditional Homework to Computer-Supported Homework. Journal of Research on Technology in Education, 41(3), 331-359
  • Moreno, J.R., García, R. y Espejo, C. (2015). El web-mapping como herramienta cartográfica en la enseñanza de Geografía. En Tortosa M.T., Álvarez, J.D. y Pellín, N. (coords.) XIII Jornadas de investigación en docencia universitaria. Alicante: Ediciones ICE
  • Moreno, J.R., Vera, M.I. & López, I. (2014). Development of creative and educational thinking in arts training teachers: QR codes. Sylwan Journal, 158 (12), pp. 185-200
  • Moreno, J.R., Vera, M.I., Seva, F. Quiñonero, F., Pérez, T. y Soriano, C. (2015). QR-Learning: la romanización en la enseñanza de la historia. En Tortosa M.T., Álvarez, J.D. y Pellín, N. (coords.) XIII Jornadas de investigación en docencia universitaria. Alicante: Ediciones ICE
  • Moreno, J.R. (2016). Geovicente: la enseñanza de Geografía con códigos QR. En Tortosa M.T., Álvarez, J.D. y Pellín, N. (coords.) XIV Jornadas de investigación en docencia universitaria. Alicante: Ediciones ICE
  • Ortega, D., Gómez, I. y Moreno, J.R. (2016). Didáctica de la Geografía a través de Google Earth: MOOC para la formación del profesorado en Ciencias Sociales. Saarbrucken: Editorial Académica Española
  • Ortega, D. y Pérez, C. (2016). Didáctica del patrimonio histórico-cultural y TICD: códigos QR en la formación de maestros/as. En Tortosa M.T., Álvarez, J.D. y Pellín, N. (coords.) XIV Jornadas de investigación en docencia universitaria. Alicante: Ediciones ICE
  • Pollock, G. (2000). Inscripciones en lo femenino, los manifiestos del arte posmoderno. Madrid: Akal
  • Rikala, J. (2015). Designing a mobile learning framework for a formal educational context. Jyväskylä: University of Jyväskylä
  • Rikala, J. y Kankaanranta, M. (2013) The Use of Quick Response Codes in the Classroom. Paper presented at mLearn 2012: International Conference on Mobile and Contextual Learning 2012 Proceedings
  • Rosenthal, A. (2004). “She’s got the look! Eighteenth-century female portrait painters and the psychology of a potentially ‘dangerous employment”. En Woodall, J. Portraiture: facing the subject. Manchester: Manchester University Press.
  • Schwabe, G. y Göth, C. (2005). Mobile learning with a mobile game: Design and motivational effects. Journal of Computer Assisted Learning, 21(3), 204-216
  • Seva Soriano, E. (2015). La enseñanza de la Historia del Arte mediante la creación de códigos QR en Educación Primaria. Trabajo Fin de Máster. Alicante: Universidad de Alicante
  • Traxler, J. (2009). Learning in a mobile age. International journal of mobile and blended learning, 1 (1), pp. 1-12
  • Vera, M.I. & Pérez, D. (2004). El futuro profesorado de Ciencias Sociales frente a las nuevas tecnologías educativas: competencias y actitudes. En M.I. Vera Muñoz; D. Pérez Pérez (Ed.), La formación de la ciudadanía: Las TICs y los nuevos problemas. 255-274. Alicante: AUPDCS.
  • Vera Muñoz, M.I., Soriano López, M.C., & Seva Cañizares, F. (2011). La competencia tecnológica del profesorado de Ciencias Sociales en la enseñanza secundaria. In Miralles Martínez, P., Molina Puche, S., Santisteban Fernández, A. La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales. II, 463-475. Murcia: AUPDCS
  • West, S. (2004). Portraiture. Oxford: Oxford University Press.