La pedagogía del otrobases antropológicas e implicaciones educativas

  1. Mínguez Vallejos, Ramón
  2. ROMERO SÁNCHEZ, B. Eduardo 1
  3. PEDREÑO PLANA, Marina 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Year of publication: 2016

Volume: 28

Issue: 2

Pages: 163-183

Type: Article

DOI: 10.14201/TEOREDU282163183 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Teoría de la educación

Sustainable development goals

Abstract

The purpose of this article is to analyze the anthropology that underlies the thinking of Lévinas as basis for the pedagogy of the other. To that aim, some of the basic elements of his anthropology are identified. The paper starts with the reflection about the other providing access to the human being interpretation. Arguments that explain the radical critique of the self as cogito and the main characteristics of Lévinas’s anthropology are exposed: the relationship with the other as a means of human construction; that relationship is radically heteronomous; the presence of the other is a requirement that becomes responsibility. This anthropology inspires another education that affects the relationship between the teacher and the learner. The conditions that the educator must assume from this educational perspective are indicated. Finally, two values that give consistency to the educational relationship are identified: the practice of dialogue and the learning of compassion

Bibliographic References

  • Audi, P., (2011) L'Empire de la Compassion, , Le Kremlin-Bicêtre France, Les Belles Lettres
  • Bárcena, F., Una pedagogía de la presencia: Crítica filosófica de la impostura pedagógica. Teoría de la Educación (2012) Revista Interuniversitaria, 24 (2), pp. 25-57
  • Beorlegui, C., El pensamiento ético-antropológico de E. Lévinas. Su fecundidad y sus insuficiencias (1998) Letras de Deusto, 28 (78), pp. 143-172
  • Biesta, G., Pedagogy with empty hands. Lévinas, education and the question of being human (2008) Lévinas and Education. At the Intersection of Faith and Reason, pp. 198-210. , EGÉA-KUEHNE, D. ed., New York, Routledge
  • Butler, J., (2006) Vida Precaria, , Buenos Aires, Paidós
  • Butler, J., (2009) Dar Cuenta de Sí Mismo. Violencia Ética y Responsabilidad, , Buenos Aires, Amorrortu
  • Chalier, C., (1995) La Utopía de lo Humano, , Madrid, Riopiedras
  • Chinnery, A., Encountering the philosopher as teacher: The pedagogical postures of Emmanuel Lévinas (2010) Teaching and Teacher Education, 26, pp. 1704-1709
  • Derrida, J., (1989) La Escritura y la Diferencia, , Barcelona, Anthropos
  • Descombes, V., (1988) Lo Mismo y lo Otro: Cuarenta y Cinco Años de Filosofía Francesa (1933-1978), , Madrid, Cátedra
  • Egéa-Kuehne, D., (2008) Lévinas and Education. At the Intersection of Faith and Reason, , New York, Routledge
  • Escámez, J., Fundamentación antropológica de la educación (1981) Teoría de la Educación, pp. 7-27. , CASTILLEJO, J. L.; ESCÁMEZ, J. y MARÍN, R. eds., Madrid, Anaya
  • Fullat, O., (1997) Antropología Filosófica de la Educación, , Barcelona, Ariel
  • Gárate, A., Ortega, P., (2015) Educar Desde la Precariedad. La Otra Educación Posible, , Madrid, Ápeiron Eds
  • García-Baró, M., (2012) Elementos de Antropología Filosófica, , Morelia México, Jitanjáfora Ed
  • Hand, S., (1989) The Lévinas Reader, , Oxford MA, Blackwell
  • Hand, S., (2009) Emmanuel Lévinas, , London, Routledge
  • Hanus, G., (2012) Échapper à la Philosophie? Lecture de Lévinas, , Lagrasse France, Verdier
  • Ibáñez-Martín, J.A., Europa: La sabiduría y sus apariencias. La pedagogía del deseo y las disposiciones intelectuales (2014) Revista Española de Pedagogía, 257, pp. 77-92
  • Innerarity, D., (2001) Ética de la Hospitalidad, , Barcelona, Península
  • Joldersma, C.W., (2014) A Levinasian Ethics for Education's Commonplaces, , New York, Palgrave MacMillan
  • Kant, I., (1990) Fundamentación de la Metafísica de las Costumbres, , Madrid, Espasa Calpe
  • Lévinas, E., Une éthique de la souffrance-entretien avec Emmanuel Lévinas (1994) Souffrances, Corps et Âme, Épreuves Partagées, pp. 133-135. , Paris, Autrement
  • Lévinas, E., (2000) Ética e Infinito, , Madrid, Machado libros
  • Lévinas, E., (2001) Entre Nosotros, , Valencia, Pre-Textos
  • Lévinas, E., (2002) Totalidad e Infinito. Tratado Sobre la Exterioridad, , Salamanca, Sígueme
  • Lévinas, E., (2003) De Otro Modo Que Ser o Más Allá de la Esencia, , Salamanca, Sígueme
  • Lévinas, E., (2005) Humanismo del Otro Hombre, , México, Siglo XXI
  • Lévinas, E., (2006) Los Imprevistos de la Historia, , Salamanca, Sígueme
  • Lévinas, E., (2006) De la Existencia Al Existente, , Madrid, Arena libros
  • Lévinas, E., L'actualité de Maïmonide (2010) Cahiers d'Études Lévinassiennes, 9, p. 195
  • López Quintás, A., (2012) El Descubrimiento del Amor Auténtico. Claves para Orientar la Afectividad, , Madrid, BAC
  • Lyotard, J.F., (2015) Logique de Lévinas, , Lagrasse France, Verdier
  • Marcel, G., (2001) Los Hombres Contra lo Humano, , Madrid, Caparrós eds
  • Marcel, G., (2005) Homo Viator, , Salamanca, Sígueme
  • Marzano, M., (2011) Programados para Triunfar, , Barcelona, Tusquets
  • Masschelein, J., Simons, M., (2013) Defense of the School. A Public Issue, , Leuven, E-ducation, Culture & Society Publishers
  • Mèlich, J.C., (2010) Ética de la Compasión, , Barcelona, Herder
  • Mèlich, J.C., La condición vulnerable (Una lectura de Emmanuel Lévinas, Judith Butler y Adriana Cavarero) (2014) Ars Brevis, 20, pp. 313-335
  • Mínguez, R., La responsabilidad educativa en tiempos de crisis (2012) Edetania: Estudios y Propuestas Socio-educativas, 42, pp. 107-125
  • Ortega, P., Educar es responder a la pregunta del otro (2010) Edetania: Estudios y Propuestas Socio-educativas, 37, pp. 13-31
  • Ortega, P., La ética de la compasión en la pedagogía de la alteridad (2016) Revista Española de Pedagogía, 264, pp. 243-264
  • Pieper, J., (2000) Obras. Volumen 3: Escritos Sobre el Concepto de Filosofía, , Madrid, Eds. Encuentro
  • Poiré, F., Lévinas, E., (2009) Ensayo y Conversaciones, , Madrid, Arena libros
  • Prieto, M., La vida afectiva en la Teoría de la Educación. El tratamiento de las emociones en el Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. Teoría de la Educación (2011) Revista Interuniversitaria, 23 (1), pp. 107-129
  • Sachs, J., (2011) The Price of Civilization: Reawakening America Virtue and Prosperity, , New York, Random House
  • Sahagún, J., (1996) Las Dimensiones del Hombre. Antropología Filosófica, , Salamanca, Sígueme
  • Soffer, G., The other as alter ego: A genetic approach (1999) Husserl Studies, 15, pp. 151-166
  • Steiner, G., (1998) El Castillo de Barba Azul. Aproximación a un Nuevo Concepto de Cultura, , Madrid, Gedisa
  • Strhan, A., (2012) Lévinas, Subjectivity, Education. Towards an Ethics of Radical Responsibility, , Chichester UK, Wiley-Blackwell
  • Unamuno, M., (1958) Ensayos II, , Madrid, Aguilar
  • Waldenfels, B., (2015) Exploraciones Fenomenológicas Acerca de lo Extraño, , Barcelona, Anthropos
  • Zhao, G., Lévinas and the pshilosophy of education (2016) Educational Philosophy and Theory, 48 (2), pp. 323-330. , http://dx.doi.org//10.1080/00131857.2015.1041007, Disponible en