Certificación de la competencia TIC del profesorado universitarioDiseño y validación de un instrumento

  1. Marta Durán Cuartero
  2. Isabel Gutiérrez Porlán
  3. María Paz Prendes Espinosa
Journal:
Revista mexicana de investigación educativa

ISSN: 1405-6666

Year of publication: 2016

Volume: 21

Issue: 69

Pages: 527-556

Type: Article

More publications in: Revista mexicana de investigación educativa

Abstract

This article presents the results of research focused on designing and validating an evaluation instrument to certify university professors' competency in Information and Communications Technologies (ICT). Based on a discussion group and a pilot test, we designed an instrument that was validated by experts. The methodology for its elaboration revolved around a continuous cycle of design, validation, analysis, and redesign. In the end, the instrument was structured in three blocks that can certify the ICT competency of university professors at three levels of mastery: bases of knowledge that support action with ICT; the design, implementation, and evaluation of action with ICT; and individual and/or collective critical reflection on action with ICT.

Bibliographic References

  • Delors, J.. (1996). Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el S. XXI. Santillana. Madrid.
  • (2009). 89/2009, de 9 de juny, pel qual es regula l'acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
  • Durán, M., Gutiérrez, I., Prendes, M.P.. (2015). Instrumento de evaluación para la certificación de la competencia TIC del profesorado universitario.
  • Díaz Barriga, A.. (2005). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio?. Perfiles Educativos. 7-36
  • Acreditación ECDL.
  • Esteve, F., Larraz, V., Espuny, C., Gisbert, M.. (2011). La evaluación de la competencia digital a través de entornos de simulación 3D. Seminari internacional Simul@. Tortosa. 10-11 de noviembre.
  • Ferrari, A.. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe.
  • Gisbert, M., Esteve, F.. (2011). Digital learners: La competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria. 48-59
  • Gutiérrez, I.. (2011). Competencias del profesorado universitario en relación al uso de tecnologías de la información y comunicación: Análisis de la situación en España y propuesta de un modelo de formación. Universidad Rovira i Virgili, Pedagogía.
  • Gutiérrez, I.. (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en tecnologías de la información y la comunicación. Pixel-Bit Revista de Medios Y Educación. 51-65
  • (2008). National educational technology standards for students. International Society for Technology in Education. Washington, DC.
  • Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., Sloep, P.. (2013). Experts' views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education. 473
  • Krumsvik, R.. (2011). Digital competence in Norwegian teacher education and schools. Högre utbildning. 1. 39-51
  • Mengual, A., Roig, R.. (2012). La enseñanza y las competencias TIC en el contexto universitario. Las tecnologías de la información en contextos educativos: nuevos escenarios de aprendizaje. 17-32
  • (2006). Estándares en tecnologías de la información y la comunicación para la formación inicial docente.
  • (2003). Los desafíos de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. España.
  • Peirano, C., Domínguez, M.P.. (2008). Competencia en TIC: El mayor desafío para la evaluación y el entrenamiento docente en Chile. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 8.
  • Prendes, M.P.. (2010). Informe del Proyecto EA2009-0133. Secretaría del Estado de Universidades e Investigación.
  • Prendes, M. P., Gutiérrez, I.. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación. 196-222
  • Reeves, T.. (2000). Enhancing the Worth of Instructional Technology Research through 'Design Experiments' and Other Development Research Strategies. Educational Technology. 1-15
  • Reeves, T.. (2006). Design research from a technology perspective. Educational Design Research. 86-109
  • Reeves, T., Herrington, J., Oliver, R.. (2004). A development research agenda for online collaborative learning. Educational Technology Research and Development. 52. 53-65
  • Schneckenberg, D., Wildt, J.. (2006). Understanding the concept of ecompetence for academic staff The challenge of ecompetence in academic staff development.. 29-35
  • (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes.
  • (2011). UNESCO ICT Competency Frameworkfor Teachers.