Investigar el pensamiento histórico y narrativo en la formación del profesoradofundamentos teóricos y metodológicos
- Jorge Sáiz Serrano 1
- Cosme J. Gómez Carrasco 2
- 1 Universidad de Valencia, España
- 2 Universidad de Murcia, España
ISSN: 1575-0965
Année de publication: 2016
Titre de la publication: La participación de las familias en la escuela
Volumen: 19
Número: 1
Pages: 175-190
Type: Article
D'autres publications dans: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado: REIFOP
Résumé
The main aim of this paper is to analyse the theoretical and methodological basis of research on narrative thinking and levels of historical literacy in teacher training program for primary education. This approach has been used to design and develop a tool to analyse quantitative and qualitative data. The pilot study was conducted through a historical synthesis of one of the main narrative of the history of Spain: Christian expansion in Muslim territories on the Iberian Peninsula in the Middle Ages. The first results of the study have verified the functionality of the instrument and the need to improve and increase the historical education in all levels educational.
Références bibliographiques
- Alfageme, B.; Miralles, P. y Monteagudo, J. (2010). Diseño y validación de un instrumento sobre evaluación de la geografía y la historia en Educación Secundaria. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de investigación, 10, 48-60.
- Ankersmit F. R., (2001). Historical representation. Stanford University Press
- Ashby, R. (2004). Developing a concept of historical evidence: Students’ ideas about testing singular factual claims. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 4(2).
- Bage, G. (1999). Narrative Matters. Teaching alnd Learning History through story. New York: Routledge.
- Barca, I. (2000). O pensamento histórico dos joves, Braga: Universidade do Minho.
- Barca, I. (2005). «Till new facts are discovered»: Students’ ideas about objectivity in history. In R. Ashby, P. Gordon y P. Lee (Eds.), International review of history education, Vol. 4: Understanding history: Recent research in history education (pp. 68-â82). New York: RoutledgeFalmer.
- Barca, I. (2010). Narrativas e consciencia histórica dos jovens. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 10, 23-29.
- Barca, I. y Schmidt, Mª A. (2013). La consciencia histórica de los jóvenes brasileños y portugueses y su relación con la creación de identidades nacionales. Educatio Siglo XXI, 31 (1), 25-45.
- Barton, K. C. (2005). «Best not to forget them»: Adolescents’ judgments of historical significance in Northern Ireland. Theory and Research in Social Education, 33, 9-44.
- Barton, K. C. (2010). Investigación sobre las ideas de los estudiantes acerca de la historia, Enseñanza de las Ciencias Sociales, 9, 97-114.
- Barton, K. C. (2012). Applied research: Educational research as a way of seeing. In A. McCully, G. Mills, C. van Boxtel (Eds.), The professional teaching of history: UK and Dutch perspectives (1-15). Coleraine, Northern Ireland: History Teacher Education Network.
- Barton, K. y Levstik, L. (2004). Teaching History for the Common Good. New Jersey: Lawrence Erlbaum
- Biggs, J. y Tang, C. (2007). Teaching for Quality Learning at University. What the Students Does, Berkshire, McGrawHill.
- Bruner, J. (1986). Actual Minds. Possible Worlds. Cambridge: Harvard University Press.
- Bruner, J. (1990). Acts of Meaning. Cambridge, MA: Harvard University Press
- Bruner, J. (1997). La educación puerta de la cultura. Madrid: Visor Dis. S.A.
- Carr, D. (1986). Narrative and the Real World: An Argument for Continuity. History and Theory, 25 (2), 117-131
- Carretero, M., & Atorresi, A. (2008). Pensamiento narrativo. In Carretero, M. & Asensio, M. (Eds.) Psicología del pensamiento (pp. 269-289). Madrid: Alianza.
- Carretero, M., & Bermúdez, A. (2012). Constructing Histories. In J. Valsiner (Ed.), Oxford Handbook of Culture and Psychology (625-646). Oxford: Oxford University Press.
- Carretero, M., y López, C. (2010). The Narrative mediation on historical remembering. In S. Salvatore, J. Valsiner, J. T. Simon & A. Gennaro (Eds.), Yearbook of Idiographic Science (Vol. 3) (285-294). Roma: Firera & Liuzzo.
- Carretero, M. y Van Alphen, F. (2014). Do Master Narratives Change Among High School Students? A Characterization of How National History Is Represented, Cognition and Instruction, 32 (3), 290-312, DOI: 10.1080/07370008.2014.919298
- Carretero, M., López, C., Fernanda, M. F., & Rodríguez-Moneo, M. (2012). Students historical narratives and concepts about the nation. In M. Carretero, M. Asensio & M. Rodríguez-Moneo (Eds.), History Education and the Construction of National Identities (153-170). Charlotte CT: Information Age Publishing.
- Chapman, A. (2011). Understanding Historical Knowing: Evidence and Accounts. En Perikleous, L., Shemilt, D. (eds.), The Future of the Past: Why History Education matters (169-216), Nicosia, Association for Historical Dialogue and Research, Kailas Printers.
- Chartier, C. (2007). La historia o la lectura del tiempo. Madrid: Gedisa.
- Clark, P. (2011) (ed.). New possibilities for the past. Shaping history education in Canada. Vancouver-Toronto: UBC Press
- Cooper, H. (2014) (ed.). Writing History, 7-11. Historical writing in different genres. New York: Routledge.
- Cooper, H., Chapman, A. (ed.) (2009), Constructing History, 11-19, Londres, Sage.
- Domínguez, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias, Barcelona, Graó.
- Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
- Foster, S. (2012). Re-thinking historical textbooks in a globalised world. In M. Carretero, M. Asensio & M. Rodríguez-âMoneo (Eds.), History Education and the Construction of National Identities (pp. 49-62). Charlotte CT: Information Age Publishing.
- Fülöp, E. y Lázsló, J. (2013). Emotional Processes in Elaborating a Historical Trauma in the Daily Press. En Cabecinhas, R. & Abadia, L. (Eds). Narratives and Social Memory. Theoretical and methodological approaches (pp. 46-60). Braga: Universidad Do Minho.
- Gómez, C. J. (2014). Pensamiento histórico y contenidos disciplinares en los libros de texto. Un análisis exploratorio de la Edad Moderna en 2º de la ESO. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29(1), 131-158.
- Gómez, C. J. y Miralles, P. (2013). Los contenidos de ciencias sociales y las capacidades cognitivas en los exámenes de tercer ciclo de educación primaria ¿Una evaluación de competencias? Revista complutense de educación, 24 (1), 91-121.
- Gómez C. J. y Miralles, P. (2015). ¿Pensar históricamente o memorizar el pasado? La evaluación de los contenidos histórico en la educación obligatoria en España. Revista de Estudios Sociales, 52, 52-68.
- Gómez, C.J., Monteagudo, J. & López Facal, R. (2012). El examen y la evaluación de los contenidos de ciencias sociales en tercer ciclo de Educación Primaria. Capacidades, conceptos y procedimientos, Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 40, 37-49.
- Gómez, C. J.; Ortuño, J. & Molina, S. (2014). Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI. Tempo e Argumento. 6 (11), 1-25.
- González, Mª F. y Carretero, M. (2013): Historical narratives and arguments in the context of identity conflicts. Estudios de Psicología, 34 (1), 73-82.
- Gunn, S. (2011). Historia y teoría cultural, Valencia: Publicacions Universitat de València.
- Henríquez, R. y Ruíz, M. (2014). Chilean students learn to think historically: Construction of historical causation through the use of evidence in writing, Linguistics and Education, 25, 145-167
- Josselson, R. (2007). Narrative research and the challenge of accumulating knowledge. In M.Bamberg (Ed.) Narratives-â State of the Art (pp 7-15). Amsterdam: John Benjamins Publishing.
- Klein, O. (2013). The Lay Historian: How Ordinary People Think About History. En Cabecinhas, R. & Abadia, L. (Eds). Narratives and Social Memory. Theoretical and methodological approaches (pp. 25-â45). Braga: Universidad Do Minho.
- László, J. (2008). The Science of Stories: An Introduction to Narrative Psychology. London: Routledge.
- Lee, P. (2005), Putting principles intro practice: understanding history. En Donovan, M., Bransford, J. (ed.), How students learn: History in the classroom (31-77), National Academies Press, Whasington
- Lee, P., Ashby, R., Dickinson, A. (2004). Las ideas de los niños sobre la historia. En Carretero, M., Voss, J. (comp.), Aprender y pensar la historia (217-248), Buenos Aires, Amorrortu.
- Lévesque, S. (2008). Thinking historically. Educating Students for the Twenty-First Century, Toronto, University of Toronto Press.
- Levstik, L. S. y Barton, K. (2008). Doing History, Investigating with Children in Elementary and Middle Schools. New York: Routledge.
- Liu, J. H. (2013). Narratives and Social Memory from the perspective of Social Representations of History. En Cabecinhas, R. & Abadia, L. (Eds). Narratives and Social
- Memory. Theoretical and methodological approaches (pp. 11-24). Braga: Universidad Do Minho.
- Liu, J.H. & László, J. (2007). A narrative theory of history and identity: Social identity, social representations, society and the individual. In G. Moloney & I. Walker (eds.) Social representations and identity: Content, process and power (pp. 85-107). London: Palgrave Macmillan
- Liu, J. H. et al. (2009). Representing World History in the 21st Century: The Impact of 9/11, the Iraq War, and the Nation-State on Dynamics of Collective Remembering, Journal of Cross-Cultural Psychology, 40, 667-692. DOI: 10.1177/0022022109335557
- López, C.; Carretero, M. y Rodríguez-Moneo, Mª (2015). Conquest o reconquest? Students’ Conceptions of Nation Embedded in a Historical Narrative. Journal of the Learning Sciences. 24, 252-285
- Lukas, J.F. y Santiago, K. (2009). Evaluación educativa. Madrid: Alianza Editorial
- McAdams, D. P. (2006). The role of narrative in personality psychology today. Narrative Inquiry 16 (1), 11-18.
- Monte-âSano, Ch. (2010). Disciplinary literacy in history: An exploration of the historical nature of adolescents’ writing. The Journal of the Learning Sciences, 19(4), 539-568.
- Mora, G. y Paz, R. (2012). El modelo de educación histórica. Experiencia de innovación en la educación básica de México, Enseñanza de las Ciencias Sociales, 11, 87-98.
- Paez, D., y Liu, J.H. (2011). Collective memory of conflicts. In D. Bar-Tal (Ed.) Intergroup conflicts and their Resolution: Social Psychological Perspectives (pp. 105-124). New York: Psychology Press.
- Pagès, J. (2009). El desarrollo del pensamiento histórico como requisito para la formación democrática de la ciudadanía, Reseñas de Enseñanza de la Historia, 7, 69-91.
- Pavié, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14 (1), 67-80.
- Peck, C. y Seixas, P. (2008). Benchmarks of Historical Thinking: First Steps. Canadian Journal of Education, 31 (4), 1015-1038
- Prats, J. y Santacana, J. (2011). ¿Por qué y para qué enseñar historia?. En J. Prats (coord.). Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 13-29). Barcelona: Graó.
- Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración. Madrid: Cristiandad.
- Ríos, M. F. (2011). La Reconquista. Una construcción historiográfica (siglos XVI-XIX). Madrid: Marcial Pons
- Rüsen, J. (2005). History: Narration, Interpretation, Orientation, Nueva York, Berghahn.
- Sabariego, M. y Bisquerra, R. (2012). El proceso de investigación (parte I). En Bisquerra, R. (coord.), Metodología de la investigación educativa (89-125). Madrid: La Muralla.
- Sabariego, M., Massot, I. & Dorio, I. (2012). Métodos de investigación cualitativa. En Bisquerra, R. (coord.), Metodología de la investigación educativa (293-328). Madrid: La Muralla.
- Sáiz, J. (2012). La Península Ibérica medieval y las identidades en los actuales libros de texto de historia de 2º de ESO. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 70, 67-77
- Sáiz, J. (2013). Alfabetización histórica y competencias básicas en libros de texto de historia y en aprendizajes de estudiantes. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 27, 43-66.
- Sáiz, J. (2014). Fuentes históricas y libros de texto en secundaria: una oportunidad perdida para enseñar competencias de pensamiento histórico. Ensayos. Revista de Educación de la Facultad de Albacete, 29-1, 83-99.
- Sáiz, J. (2015). ¿Hay sitio para la Edad Media en las enseñanzas primaria y secundaria? En López Ojeda, E. (coord.), Nuevos temas, nuevas perspectivas en historia medieval. XXV Semana de Estudios Medievales (pp. 183-214), Logroño: IER.
- Sáiz, J. y Fuster, C. (2014). Memorizar historia sin aprender pensamiento histórico: las PAU de Historia de España. Investigación en la escuela, 82, 47-57.
- Sáiz, J. y Gómez, C. J. (2014). El pensamiento histórico de futuros maestros de Educación Primaria: retos para una educación histórica. En Alonso, J. I.; Gómez, C. J. e Izquierdo, T. (Eds). La formación del profesorado en Educación Infantil y Primaria. Retos y propuestas (pp. 99-115). Murcia: Editum.
- Sáiz, J. y López Facal, R. (2015). Competencias y narrativas históricas. El pensamiento histórico de estudiantes y futuros profesores. Revista de Estudios Sociales, 52, 87-101.
- Sandín, M.P. (2003). Investigación cualitativa en la educación: Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España.
- Schiff, B. (2007). The promise (and challenge) of an innovative narrative psychology. In M. Bamberg (Ed.). Narratives. State of the Art (pp 27-36). Amsterdam: John Benjamins Publishing
- Seixas, P. y Morton, T. (2013). The big six historical thinking concepts. Nelson, Toronto.
- Stearns, P.N., Seixas, P., Wineburg, S. (ed.), (2000). Knowing, Teaching and Learning History. National and International Perspectives, Nueva York-Londres, New York University Press
- Strauss, A. y Corbin, J. (1991), Basics of Qualitative Researchs – Grounded Theory Procedures and Techniques, NewBury Park: Sage.
- Souto, X.M. (2014). Formación del profesorado y didácticas específicas en la Educación Básica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (1), 33-56. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.1.198831
- Souto, X.M., Fuster, C. y Sáiz, J. (2014): Un camino de ida y vuelta. Reválidas y selectividad en las rutinas escolares de la enseñanza de la Geografía e Historia. En J. Pagés, A. Santisteban (ed.). Una mirada al pasado y una proyección de futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (157-165). Barcelona: AUPDCS.
- Topolsky, J. (2004). La estructura de las narrativas históricas y la enseñanza de la historia. En Carretero, M., Voss, J. (comp.), Aprender y pensar la historia (101-120). Buenos Aires: Amorrortu
- Van Drie, J. y Van Boxtel, C. (2008). Historical reasoning: towards a framework for analyzing student´s reasoning about the past. Educational Psychology Review, 20, 87-110
- VanSledright, B, A. (2008). Narratives of Nation-State, Historical Knowledge and School History Education. Review of Research in Education, 32 (1), 109-146.
- VanSledright, B. A. (2011). The Challenge of Rethinking History Education. On Practice, Theories, and Policy. New York: Routledge.
- VanSledright, B. A. (2014). Assessing Historical Thinking and Understanding. Innovation Design for New Standards. New York: Routledge.
- VanSledright, B. y Limón, M. (2006). Learning and teaching in social studies: Cognitive research on history and geography. In P. Alexander, and Winne, P. (Ed.), The Handbook of Educational Psychology (545-570). Mahweh, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Wertsch, J. V. (2004). Specific narratives and schematic narrative templates. En Seixas, P. (Ed.), Theorizing historical consciousness (49-62). Toronto, University of Toronto Press.
- Wineburg, S. (2001). Historical Thinking and Other Unnaturals Acts: Charting the Future of Teaching the Past, Philadelphia, Temple University Press.
- Wineburg, S. Martin, D. y Montesano, Ch. (2013). Reading like a Historian. Teaching Literacy in Middle & High School History Classrooms, Nueva York, Teachers.