Análisis del componente cultural en libros de texto de francés destinados al tercer ciclo de Educación Primaria

  1. Gil Ruiz, Elisa 1
  2. Soto Pallarés, Carmen 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2015

Volume: 33

Issue: 2

Pages: 207-224

Type: Article

DOI: 10.6018/J/233211 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Sustainable development goals

Abstract

In Foreign Languages Teaching, the cultural component is of paramount importance for the development of students’ communicative competence. For this reason, the acquisition of the French language must be developed within an eclectic framework promoting the integration of both linguistic and cultural contents; this way, it is necessary to include the cultural component in educational resources. From the initial levels, the cultural dimension underlying any communicative act must be taken into account when teaching languages. That is the reason why the cultural contents in textbooks for teaching French in the third cycle of Primary Education have been analysed, to determine the quality of its pedagogical treatment and their suitability following the orientations of the leading methodological approaches in foreign language teaching

Bibliographic References

  • Areizaga, E. (2002). El componente cultural en la enseñanza de lenguas: elementos para el análisis y la evaluación del material didáctico. Cultura y Educación, 14 (2), 161-175.
  • Areizaga, E., Gómez, I. e Ibarra, E. (2005). El componente cultural en la enseñanza de lenguas como línea de investigación. Revista de Psicodidáctica, 10 (2), 27-46.
  • Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: MEC, Instituto Cervantes y Editorial Anaya.
  • Guillén Díaz, C. (2002). La dimensión cultural de la enseñanza /aprendizaje de lenguas extranjeras. En C. Guillén Díaz, Lenguas para abrir caminos. (193-226). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes
  • Ley orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación. BOE, núm. 106, de 4 de mayo 2006. (LOE).
  • Martín Nolla, C. y Pastor D.D. (2009a). Vitamine 1. Madrid: Santillana.
  • Martín Nolla, C. y Pastor D.D. (2009b). Vitamine 2. Madrid: Santillana.
  • Miquel, L y Sans, N. (1992). El componente cultura l: un ingrediente más en las clases de lengua. Cable, 9, 15-21.