Influencia del modelo de responsabilidad personal y social en la calidad de vida de los escolares

  1. Sánchez Alcaraz Martínez, Bernardino Javier
  2. Gómez Mármol, Alberto
  3. Valero Valenzuela, Alfonso
  4. Cruz Sánchez, Ernesto de la
  5. Esteban Luis, Rocío
Revue:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Année de publication: 2012

Volumen: 12

Número: 2

Pages: 13-18

Type: Article

D'autres publications dans: Cuadernos de psicología del deporte

Résumé

The aim of this research has been to study the effects of the application of the Model of Personal and Social Responsibility in the quality of students� life. A pre-test was realized administering the questionnaire KINDL to 802 pupils of 6th Primary and 3rd Secondary that, later, there received his classes of Physical Education with this methodology for 4 months. Finally, after the post-test, the results reflect a slight decrease of the quality of life for the pupils of primary as well as an increase, without reaching the statistical significance, for the pupils of secondary, so much in the groups control as experimental.

Références bibliographiques

  • Bullinger, M. (1991). Quality of life-Definition, conceptualization and implications: a methodologists view. Theoretical Surgery, 6, 143-149
  • Calman, K.O. (1984). Quality of life in cancer patients-an hypothesis. Journal of Medical Ethics, 10, 124-127.
  • Cecchini, J.A., Fernández, J., González, C. & Arruza, J.A. (2008). Repercusiones del programa delfos de educación en valores a través del deporte en jóvenes escolares. Revista de Educación, 346, 167-186.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., Marín, D., Martínez Taboada, C. & Chacón, Y. (2006). Enseñando responsabilidad personal y social a un grupo de adolescentes de riesgo: un estudio "observacional". Revista de Educación, 341, 373-396.
  • Escartí, A., Pascual, C. & Gutiérrez, M. (2005). Responsabilidad Personal y Social a través de la educación física y el deporte. Barcelona: Graó.
  • Hellison, D. (2003). Teaching responsibility through physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hellison, D. & Wright, P. (2003). Retention in an Urban Extended Day Program: A Process-Based Assessment. Journal of teaching in physical education, 22, 369-381.
  • Jiménez, P. (2006). Modelos de Intervención para Prevenir la Violencia a través de la Actividad Física y el Deporte: Modelo de Donald Hellison. En Durán, L.J. y Jiménez, P. (Eds). Valores en movimiento. La actividad física y el deporte como medio de educacio'n en valores (pp 25-45). MEC (CSD): Madrid.
  • Jiménez, P. & Durán, L. (2005). Actividad física y deporte en jóvenes en riesgo: educación en valores. Apunts, Educación Física y Deportes, 80, 13-19.
  • Martinek, T., McLaughlin, D. & Schilling, T. (1999). Project effort: Teaching responsibility beyond the gym. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 70, 59-6.
  • Patrick, D.L. & Erickson, P. (1993). Health status and health policy: queality of life in health care evaluation and resource allocation. New York: Oxford University Press.
  • Rajmil, L., Estrada, M.D., Herdman, M., Serra-Sutton, V., y Alonso, J. (2001). Calidad de vida relacionada con la salud en la infancia y la adolescencia: revisión de la bibligrafía y de los instrumentos adaptados en España. Gaceta Sanitaria, 15 (supl. 4), 34-43.
  • Rajmil, L., Serra-Sutton, V., Fernández-López, J. A., Berra, S., Aymerich, M., y Cieza, A. (2004). Versión española del cuestionario alemán de calidad de vida relacionada con la salud en población infantil y de adolescentes: el Kindl. Anales de Pediatría, 60 (6), 514-21.
  • Ravens-Sieberer, U. & Bullinger, M. (1998). Assesing health-related quality of life in chronically ill children with the German KINDL (First Psychometric and Content Analytical Results). Quality of Life Research, 7, 339-407.
  • Ravens-Sieberer, U., Gosch, A., Abel, T., Juguier, P., Sellach, B.M. & Bruil, J. (2001). Quality of life in children and adolescents: A European public health perspective. Soc Prev Med, 46, 294-302.
  • Ruiz, L.M., Rodríguez, P., Martinek, T., Schilling, T., Durán, L.J. & Jiménez, P. (2006). El proyecto esfuerzo: un modelo para el desarrollo de la responsabilidad personal y social a través del deporte. Revista de Educación, 341, 933-958.
  • Shumaker, S. & Naughton, M. (1995). The International Assessment of Health-Related Quality of Life: a theoretical perspective. En: Shumaker, D. y Berson, R. (ed). The International Assessment of health-related Quality of Life: theory, translation, measurement and analysis. Oxford: Rapid Communications.
  • Starfield, B. (1974). Measurement of outcome: a proposed scheme. The Milbank Memorial Fund quarterly Health and society, 52, 39-50.
  • Verdugo, M.A. & Sabeh, E.N. (2002). Evaluación de la percepción de calidad de vida en la infancia. Psicothema, 14(1), 86-91.
  • World Health Organization. Basic Documents. (1948). World Health Organization. Ginebra: WHO.