El uso y consumo de TIC en el alumnado autóctono y extranjero de Educación Secundaria Obligatoria de la Región de Murcia

  1. Ballesta Pagán, Javier
  2. Lozano Martínez, Josefina
  3. Cerezo Máiquez, María del Carmen
Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2014

Issue: 41

Type: Article

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Abstract

This article aims to show the results of a piece of research about the use and the interaction of ICTs on the part of Compulsory Secondary Education students in the Region of Murcia. It aims to know which technological equipment students have at home and how they use the Internet, Social Networks, mobile phones, videogame consoles, and TV during their study and free time and in their personal relationships. They main point in all this is to foster a form of education oriented at a safe and healthy use and consumption of digital media; and to study the possible types of digital data breach that may occur. A total of 2734 Compulsory Secondary Education students from 15 schools (3rd and 4th years) took part in this piece of research.528 were of a foreign origin and they responded to a 73 item questionnaire which analyzed the above-mentioned dimensions. In the conclusions the different consumption profiles are discussedin relation to studentorigin and social background. The results obtained lead to significant reflections such as the possibilities that digital media give people to interact with each other, which enforces the principles of equity and equality of opportunity in the access to information and knowledge

Bibliographic References

  • Ballesta, J. (Coord.). (2009). Educar para los medios en una sociedad multicultural. Barcelona: Davinci.
  • Ballesta, J. (2010). Los medios de comunicación y su incidencia en la educación. En I. Cantón, R.E. Valle, A.R. Arias, R. Barcelo y R. Cañón. Calidad, comunicación e interculturalidad. Barcelona: Editorial Davinci, pp. 203-213.
  • Ballesta, J. y Lozano, J. (2007). Los medios de comunicación, ¿nos igualan o nos diferencian? Enseñanza, 25, 45-67.
  • Ballesta, J., Gómez, J. A., Guardiola, P., Lozano, J. & Serrano, F. J. (2003). Los jóvenes y los medios de comunicación. El consumo de medios en jóvenes de secundaria. Madrid: CCS.
  • Ballesta, J., Lozano, J. y Serrano, F. J. (2003). Los jóvenes de Secundaria y el consumo de medios de comunicación en Murcia. Comunicación y Pedagogía, 187, 22-36.
  • Ballesta, J. & Cerezo, Mª C (2011). Familia y Escuela ante la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación. Educación XXI. 14 (2): 133-156
  • Ballesta, J. (Coord.). (2012). El consumo de medios digitales en el alumnado de Educación Secundaria de la Región de Murcia. Proyecto de Innovación/Investigación del convenio Universidad de Murcia y Consejería de Educación, Formación y Empleo. Convocatoria P. III. 2009. Informe de investigación.
  • Ballesta, J; Lozano, J; Alcaraz, S y Cerezo, M. (2012a). Acceso y uso de pantallas en adolescentes: teléfono móvil, consola de videojuegos y televisión. En M., Estebanell y F.,García (Eds.) XX Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa.( pp. 77-85). Girona: Universitat de Girona.
  • Ballesta, J; Lozano, J; Alcaraz, S y Cerezo, M. (2012b). Consumo de Internet y redes sociales en al alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. En En M., Estebanell y F.,García (Eds.) XX Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa. (pp.69-76). Girona: Universitat de Girona.
  • Buckingham, D. y Martínez, J.B. (2013). Jóvenes interactivos: Nueva ciudadanía entre redes sociales y escenarios escolares. Comunicar, 40, XX, 10-14.
  • Buckingham, D. (2007). Digital Media Literacies: rethinking media education in the age of the Internet. Research in Comparative and International Education, 2(1), 43-55.
  • Buckingham, D. (2008). Digital culture, Media education and the Place of Schooling. Recuperado el 10 de septiembre de 2011 de www.childrenyouthandmediacentre.co.uk
  • Lozano, J. y Ballesta, J. (2004). El acceso a la información de los jóvenes inmigrantes de Secundaria en la Región de Murcia. Boletín de la ANABAD, 54(1-2), 141-162.
  • Lozano, J. y Ballesta, J. (2005). El consumo de medios de comunicación en los jóvenes de educación secundaria obligatoria de la región de Murcia. En J. A. Ortega, El profesorado ante el reto de las nuevas tecnologías en la sociedad del conocimiento (pp. 322-342) Granada: Universidad de Granada.
  • Lozano, J., Ballesta, J., Alcaraz, S. y González, N. (2012). Uso y consumo de medios digitales del alumnado con necesidad específica de apoyo educativo, en segundo ciclo de Educación Secundaria. En Contrina, M, y García, M. (Ed.), Prácticas en Educación Inclusiva: diálogos entre Escuela, Ciudadanía y Universidad (pp. 1235-1244). Cádiz: Universidad de Cádiz.
  • Lozano, J., Ballesta, J., Alcaraz, S, y Cerezo, M. (2013). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la relación familia-escuela. Revista Fuentes, 13, 173-192.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9 (5), 1-6.
  • Rubio, A. (Dir.) (2009). Adolescentes y jóvenes en la red: factores de oportunidad. Madrid: Injuve.
  • Sádaba, C. y Bringué, X (2009). La Generación interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas. Madrid: Ariel-Fundación Telefónica.
  • Sánchez, A y Fernández, Mª P., (2010). Informe Generación 2.0: Hábitos de los adolescentes en el uso de las redes sociales. Estudio comparativo entre Comunidades Autónomas. Madrid: Universidad Camilo José Cela.