Aplicación de un programa para la mejora de la responsabilidad personal y social en las clases de educación física

  1. Sánchez Alcaraz Martínez, Bernardino Javier
  2. Gómez Mármol, Alberto
  3. Valero Valenzuela, Alfonso
  4. Cruz Sánchez, Ernesto de la
Journal:
European Journal of Human Movement

ISSN: 0214-0071 2386-4095

Year of publication: 2013

Issue: 30

Pages: 121-129

Type: Article

More publications in: European Journal of Human Movement

Abstract

This research aims to assess Personal and Social Responsibility Model improvements. For this purpose, a preparation course about this methodology was taught to four teachers (two of primary education and two of secondary education), who used it within 24 Physical Education lessons. The participants, 91 primary education pupils and 95 secondary education pupils were put into four control groups and four experimental groups. The pretest attached results enhance that personal and social responsibilities are more developed in men than in women and in primary education pupils than in secondary education pupils. The postest attached results keep these relationships, finding important improvements in all variables. Thus, Personal and Social Responsibility Model is an effective teaching metholodogy in order to get the development of this values during childhood.

Bibliographic References

  • Balibrea, E., Santos, A. y Lerma, I. (2002). Actividad física, deporte e inserción social: un estudio exploratorio sobre los jóvenes en barrios desfavorecidos. Apunts, Educación Física y Deportes, 69, 106-111.
  • Bentler, P.M. (2007). On tests and indices for evaluating structural models. Personality and Individual Differences, 42, 825-829.
  • Bollen, K.A. y Long, J. (1994). Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage.
  • Cecchini, J.A., Fernández, J., González, C. y Arruza, J.A. (2008). Repercusiones del programa delfos de educación en valores a través del deporte en jóvenes escolares. Revista de Educación, 346, 167-186.
  • Cecchini, J.A., Montero, J., Alonso, A., Izquierdo, M. y Contreras, O. (2007). Effects of personal and social responsability on fair play in sports and self-control in school-aged youths. European Journal of Sport Science, 7(4), 203-211.
  • Cecchini, J.A., Montero, J. y Peña, J.V. (2003). Repercusiones del programa de intervención para desarrollar la responsabilidad personal y social de Hellison sobre los comportamientos de fair-play y el auto-control. Psicothema, 15, 631-637.
  • Durán, J., Gómez, V., Rodríguez, J.L., Jiménez, P. (2000) «La Actividad Física y el Deporte como medio de integración social y de prevención de violencia: programa educativo con jóvenes socialmente desfavorecidos». I Congreso de la Asociación Española de Ciencias del Deporte. Universidad de Extremadura: Facultad de Ciencias del Deporte, pp.405-414.
  • Ennis, C.D. (1999). Creating a culturally relevant curriculum for disengaged girls. Sport. Education and Society, 4, 31-49.
  • Escartí, A., Pascual, C. y Gutiérrez, M. (2005). Responsabilidad Personal y Social a través de la educación física y el deporte. Barcelona: Graó.
  • Escartí, A., Pascual, C. y Gutiérrez, M. (2011). Propiedades psicométricas de la versión española del Cuestionario de Responsabilidad Personal y Social en contextos de educación física. Revista de Psicología del Deporte, 20 (1), 119-130.
  • Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., Marín, D., Martínez, C. y Chacón, Y. (2006). Enseñando responsabilidad personal y social a un grupo de adolescentes de riesgo: un estudio «observacional».
  • González-Pérez, J. (2007). La violencia escolar: Un cáncer que afecta a las sociedades desarrolladas. En J.J. Gázquez, M.C. Pérez, A.J. Cangas y N. Yuste (Eds.). Situación actual y características de la violencia escolar. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Hellison, D. (2003). Teaching responsibility through physical activity (2a. ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hellison, D. y Wright, P. (2003). Retention in an Urban Extended Day Program: A ProcessBased Assessment. Journal of teaching in physical education, 22, 369-381.
  • Jiménez-Martín, P.J. y Durán, L.J. (2004). Propuesta de un programa para educar en valores a través de la actividad física y el deporte. Apunts, Educación Física y Deportes, 77, 25-29.
  • Jiménez-Martín, P.J. y Durán, L.J. (2005). Actividad física y deporte en jóvenes en riesgo: educación en valores. Apunts, Educación Física y Deportes, 80, 13-19.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd Edition ed.). New York: The Guilford Press.
  • Li, W., Wright, P. M., Rukavina, P. y Pickering, M. (2008). Measuring students’ perceptions of personal and social responsibility and its relationship to intrinsic motivation in urban physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 167-178.
  • Markland, D. (2007). The golden rule is that there are not golden rules: A commentary on Paul Barrett’s recommendations for reporting model fit in structural equation modelling. Personality and Individual Differences, 42, 851-858.
  • Martinek, T. y Hellison, D. (1997). Fostering resiliency in underserved youth through physical activity. Quest, 49, 34-49.
  • Martinek, T., McLaughlin, D. y Schilling, T. (1999). Project effort: Teaching responsibility beyond the gym. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 70, 59-65.
  • Martinek, T., Schilling, T. y Johnson, D. (2001). Transferring personal and social responsibility of underserved youth to the classroom. The Urban Review, 33, 29-45.
  • Nunnally, J.C. y Bernstein, I.J. (1995). Teoría Psicométrica. Madrid: McGraw-Hill.
  • Ruiz, L.M., Rodríguez, P., Martinek, T., Schilling, T., Durán, L.J. y Jiménez, P. (2006). El proyecto esfuerzo: un modelo para el desarrollo de la responsabilidad personal y social a través del deporte. Revista de Educación, 341, 933-958.
  • Steiger, J.H. (2007). Understanding the limitations of global fit assessment in structural equation modelling. Personality and Individual Differences, 42, 893-898.
  • Tabachnick, B.G. y Fidell, L.S. (2007). Using Multivariate Statistics (5th ed.). New York: Allyn and Bacon.
  • Wright, P. M. y Burton, S. (2008). Implementation and outcomes of a responsibility-based physical activity program integrated into an intact high school physical education class. Journal of Teaching in Physical Education, 27 (2), 138-154