Formación de profesionales para la educación en los museos y la puesta en valor del Patrimonio. Máster Universitario en Educación y Museos: Patrimonio, Identidad y Mediación Cultural

  1. Hervás Avilés, Rosa María
  2. Tudela Romero, Raquel
  3. Tiburcio Sánchez, Elena
  4. Luján González, José Mariano
Journal:
Virtual Archaeology Review

ISSN: 1989-9947

Year of publication: 2012

Volume: 3

Issue: 7

Pages: 60-64

Type: Article

DOI: 10.4995/VAR.2012.4387 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Virtual Archaeology Review

Abstract

This communication presents an educational model based on the web 2.0 through the online Masters Degree in Education and Museums. Heritage, Identity and Cultural Mediation (eMus). This program is hosted at the "Aula Virtual", University of Murcia's C-Learning enviroment, based on the open source software "Sakai" which facilitates communication, discussion and collaborative learning. It is an innovative program designed for an eLearning platform where students and teachers interact developing non-traditional teaching and learning processes. We have achieved to create a friendly and intuitive interface to present the contents that encourages knowledge building, creativity development and critical thinking.

Bibliographic References

  • BURTON, Jane (2012): “Innovación y contenidos en la web del museo”. II encuentro sobre redes sociales en Museos y centros de arte contemporáneo. Museo de Arte Contemporaneo de Castilla León (MUSAC), 11 mayo (en video). http://musac.es/index.php?ref=142400
  • CASAMAYOR, Gregorio (Coord.) (2008): La formación on-line. Una mirada integral sobre el e-learning, b-learning. Barcelona: Graó.
  • CEBRIÁN, Mariano (2008): “La Web 2.0 como red social de comunicación e información”. En revista: Estudios sobre el mensaje periodístico, nº 14, pp. 345-461. http://www.ucm.es/info/emp/Numer_14/Sum/4-04.pdf
  • CEBRIÁN, Mariano et al. (2007): Blogs y periodismo en Internet. Madrid: Fragua.
  • ECHEVERRÍA, Javier (2000): Un mundo virtual. Barcelona: Debolsillo.
  • FONTAL, Olaia (2004): “Museos de arte y tics: usos, tipologías, ejemplos y derivaciones”. En Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. En Simposio XV Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales. Alicante, 30, 31 de marzo, 1,2, abril.
  • GÓMEZ, Mª Soledad (2010): “Museos&red. Estadísticas”. En mediamusea: http://mediamusea.com/
  • HERVAS, et al. (2011): “Diseño y desarrollo de materiales interactivos y multimedia en el Máster Universitario Educación y Museos: Patrimonio, Identidad y Mediación Cultural (eMus)”. Congreso Internacional de innovación docente. Cartagena, 6 al 8 Julio (en papel).
  • HERVAS, et al. (2011): “Master’s negree and PhD program in Education and Museums: Heritage, Identity and Cultural Meditation. En Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN11) Barcelona, 4-6 julio, (en papel).
  • LLADÓ, Magali et al. (2010): “La interactividad y la web”. En Joan Santacana et. al. (Coord.) Manual de museografía interactiva. Gijón: Trea, pp. 337-368.
  • LAUZIRIKA, A. (2003): “Arte en Internet”. En espacios artísticos y educación. Encuentros de arte y cultura. Bilbao: UPV-EHU/BCU, pp. 15-16.
  • OJEDA, Carlos (2009): “Museo y web social: formas de plantearse una relación” En NeoMuseos: http://neomuseos.wordpress.com/
  • RIVERO, Mª Pilar (2010): “Cibermuseología interactiva on-line”. En Joan Santacana et. al. (Coord.) Manual de museografía interactiva. Gijón: Trea, pp. 369-390.
  • UNESCO (2003): “Charter on the Preservation of Digital Heritage”, en: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001331/133171e.pdf#page=80.