Valoración de la coordinación entre Atención Temprana y Educación Infantil por educadores de escuelas infantiles

  1. García Sánchez, Francisco Alberto
  2. Sánchez López, María Cristina
  3. Escorcia Mora, Claudia Tatiana
  4. Castellanos Brazález, Pilar
Revista:
Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

ISSN: 0214-8560

Año de publicación: 2012

Número: 41

Páginas: 145-161

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

Resumen

This paper presents the first results of the study of educational research and innovation, on the different aspects of coordination between those involved in caring for children inside Early Intervention Center (cdiat). The overall results of the work done will objectively assess specific aspects of coordination. The detailed analysis of the results and conclusions will raise the necessary proposals for improvement. Research has focused on the evaluation of coordination program with Early Childhood Educators developed by the ASTRAPACE’s cdiatof the city of Murcia (Certified center as ISO-UNE-9000-2001, since May 2007).The study is non experimental quantitative descrip¬tive employing the cdiatCoordination Assessment Scale to families, early childhood educators, educational team counselors and early intervention therapists for children attended there. This paper presents results of the rating coordination Scale addressed to 39 early childhood educators from which teach these children in school. Results ob¬tained allow us to conclude that coordination program with children Schools held from cdiatis highly esteemed and positively valued by educators in children schools. These professionals believe that the coordination achieved by the cdiatis always necessary, allows them a better understanding both child disability and pathological diagnosis, improve on child intervention and contributes frequently to give them job security. Also often they understand satisfactory, information amount received, but sometimes find similarities between this information and that provided by other professionals.

Referencias bibliográficas

  • Aranda, R. - Viloria, C. - De Andrés (2004) “La organización de la atención temprana en la educación infantil” en Tendencias pedagógicas, 9: 217-246.
  • Castellanos, P. - García Sánchez, F. A. - Mendieta, P. (2000) “La estimulación sensoriomotriz desde un Modelo Integral de Intervención en Atención Temprana” en Siglo Cero, 31(4): 5-13.
  • Dunst, C. J. (2007) “Early intervention for infants and toddlers with developmental disabilities” en S. Odom - R. H. Horner - M. E. Snell - J. B. Blacher (eds.) Handbook of developmental disabilities. Guilford, Nueva York: 161-180.
  • Dunst, C. J. - Bruder, M. B. - Trivette, C. M. - Raab, M. - Mclean, M. (2001) “Natural learning opportunities for infants, toddlers, and preschoolers” en Young Exceptional Children, 4: 18-25.
  • Dunst, C. J. - Hamby, D. - Trivette, C. M. - Raab, M. - Bruder, M. B. (2000) “Everyday family and community life and children’s naturally occurring learning opportunities” en Journal of Early Intervention, 23: 151-164.
  • FEAPS (2001) Atención Temprana. Orientaciones para la calidad. Manuales de Buena Práctica. FEAPS, Madrid.
  • García Sánchez, F. A. (2002a) “Atención Temprana: elementos para el desarrollo de un modelo integral de intervención” en Bordón, 54(11): 39-52.
  • García Sánchez, F.A (2002b) “Reflexiones acerca del futuro de la Atención Temprana desde un modelo integral de intervención” en Siglo Cero, 32 (2), 5-14.
  • Grupo de Atención Temprana (2000) Libro Blanco de la Atención Temprana. Real Patronato sobre Discapacidad, Madrid.
  • Grupo de Atención Temprana (2005) Recomendaciones técnicas para el desarrollo de la Atención Temprana. Real Patronato sobre Discapacidad, Madrid.
  • Guralnick, M. J. (2011) “Why early intervention woks. A systems perspective” en Infant and Young Children, 24: 6-28.
  • Mendieta, P. - García Sánchez, F. A (1998). “Modelo Integral de Intervención en Atención Temprana: organización y coordinación de servicios” en Siglo Cero, 29(4): 11-22.
  • Millá, M. G. (2003) “La calidad en Atención Temprana” en Minusval (marzo): 71-74.
  • Millá, M. G. (2004) “La calidad en los servicios de atención temprana: una propuesta de futuro” en J. Pérez López - A. G. Brito de la Nuez (eds.) Manual de Atención Temprana. Pirámide, Madrid: 369-382
  • Perpiñán, S. (2003) “Generando entornos competentes. Padres, educadores, profesionales de Atención Temprana: un equipo de estimulación” en Revista de Atención Temprana, 6(1): 11-17.
  • Perpiñan, S. (2009) Atención Temprana y familia. Cómo intervenir creando entornos competentes. Narcea, Madrid.
  • Ponte, J. (coord.) (2004) Guía de estándares de Calidad en Atención Temprana. Imserso, Madrid.
  • Rantala, A. - Uotinen, S. - Mcwilliam, R. A. (2009) “Providing early intervention within natural environments” en Infant and Young Children, 22: 119-131.