Posibilidades educativas de las TIC en las aulas hospitalarias

  1. Prendes Espinosa, María Paz
  2. Sánchez Vera, María del Mar
  3. Serrano Sánchez, José Luis
Journal:
JETT

ISSN: 1989-9572

Year of publication: 2012

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 37-48

Type: Article

More publications in: JETT

Abstract

The investigation presented has a conclusion of improving the educative attention that children who find themselves in the care of hospital receive during considerable amount of time (and that during this period, they attend classes overseen by the hospital) through the use of ICT and the design and validation a network protocol, which is based on the use of telematics tools Web 2.0. After undergoing the investigations and experiments related to the topic, we come to the conclusion that in the majority of cases, the playful use of ICT in the hospital classrooms dominates the educative. This educative experiment originates from the collaboration between investigators from different universities, experts in educative technology and the teaching staff from hospital classrooms in the region of Murcia. In this assignment we present the actions taken, the phase in which right now we find the project and the actions yet to be completed.

Bibliographic References

  • ADELL, J. (2010). Educación 2.0. En C. BARBA y S. CAPELLA (Eds.). Ordenadores en las aulas. La clave es la metodología. Barcelona: Graó.
  • BIENZLE, H. (2008). Introducción. En H. BIENZLE (Ed.). eHospital: e-learning para pacientes hospitalizados. Die Berater: Wien.
  • CABEZAS, A. (2008). Las aulas hospitalarias. Innovación y experiencias educativas. En http://www.csi_csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_13/ALBA_CABEZAS_1.pdf [Consultado el 4 de Enero de 2012]
  • CAMPAÑA JIMÉNEZ, R. L. y GALLEGO ARRUFAT, M. J. (2010). Implementation of Web 2.0 Technological Tools in Vocational Education and Training in Spain (Master Thesis Abstract), Journal for Educators, Teachers and Trainers JETT, Vol. 1, pp. 70-86.
  • KREMSER, S. y ZENS, B. (2008). Ejemplos de e-learning en hospitales Europeos. En Bienzle, H. (Ed.) eHospital: e-learning para pacientes hospitalizados. Die Berater: Wien.
  • MARTÍNEZ, F. y PRENDES, M.P. (2003). Redes de comunicación en la enseñanza. Las nuevas perspectivas del trabajo corporativo. Barcelona. Paidós.
  • MEJÍA, A., ESTÉVEZ, N. y RUIZ, P. (2011). Aulashospitalarias.es. En http://www.aulashospitalarias.es (18/10/2011).
  • RODRÍGUEZ, T., CASTAÑEDA, L. y PRENDES, M.P. (2010). Protocolo de Atención Educativa en red con TIC para alumnos en situación de hospitalización prolongada. Congreso Internacional EDUTEC 2010.
  • SERRADAS, M. (2003). La pedagogía hospitalaria y el niño enfermo: un aspecto más en la intervención socio-familiar. Revista de Pedagogía, 24 (71) 447-468.
  • SERRANO, J.L. y PRENDES M.P. (2011). Mejora educativa en las aulas hospitalarias: proyecto ALTER. Congreso Internacional EDUTEC 2011.
  • SERRANO, J.L., GUTIÉRREZ, I. y PRENDES, M.P.(2011). Protocolo de atención educativa en red. Proyecto ALTER. 2º Congreso Internacional Uso y Buenas prácticas con TIC. Málaga.
  • TORRES, A. (2011). Aprovechando las posibilidades de la Web 2.0: Una propuesta de herramientas para el Proyecto ALTER. En DIGITUM, Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia. http://hdl.handle.net/10201/25159.