La percepción social de los futuros maestros sobre las personas con síndrome de Downaplicación de la escala EPSD-1

  1. Molina Saorín, Jesús
  2. Nunes Corredeira, Rui Manuel
Revista:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Ano de publicación: 2012

Volume: 30

Número: 2

Páxinas: 383-395

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/RIE.30.2.130841 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de investigación educativa, RIE

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Attitudes towards people with Down Syndrome (DS) have always been related to the idea of irrationality and rejection (Cáceres, 2004). People with DS have, therefore, been perceived as a nuisance to society. The educational influence of teachers is, no doubt, an essential element to initiate changes towards social awareness. In this respect, we carried out a study in which we analyzed the social perception of students of Education of different aspects of life of people with DS. In this article we present the results collected by means of the Social Perception Scale towards people with DS (EPSD-1) using final year students of Physical Education as a sample group (University of Murcia, Spain, during 2009/2010).We highlight the need to examine the relationship between social perception and course curriculum.

Referencias bibliográficas

  • Arias, J.M., Introducción a la investigación en Ciencias Sociales (2004) Cooperación Al Desarrollo y Bienestar Social, pp. 87-115. , En A. Hidalgo y R. Medina (Eds.), Oviedo, España: Eikasia Ediciones
  • Bernardo, R.P., Matos, M.G., Adaptação portuguesa do physical self-perception profile for children and youth e do perceived importance profile for children and youth (2003) Análise Psicológica, 2 (21), pp. 127-144
  • Cáceres, C., Sobre el concepto de discapacidad. Una revisión de las propuestas de la OMS (2004) Revista Electrónica de Audiología, 2 (3), pp. 74-77
  • Candel, I., Elaboración del Programa de Atención Temprana (2003) Atención Temprana. Niños Con Síndrome de Down y Otros Problemas Del Desarrollo, pp. 29-55. , En I. Candel (Dir.), Madrid, España: FEISD
  • Corredeira, R., (2001) Competência Percebida e Aceitação Social em Crianças Com Paralisia Cerebral: Tradução e Adaptação da Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance in Children with Cerebral Palsy., , Oporto, Portugal: Facultad del Deporte de la Universidad de Oporto
  • Corredeira, R., Corte-Real, N.J., Dias, C., Silva, M.A., Fonseca, A.M., Como avaliar a percepção de competência e aceitação social de crianças com paralisia cerebral? Estudo inicial para a determinação das propriedades psicométricas da versão portuguesa da Dutch Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance in Children with Cerebral Palsy (2007) Revista Brasileira de Educação Especial, 13 (3), pp. 325-344
  • Crabtree, J., Rutland, A., Self-evaluation and social comparison amongst adolescents with learning difficulties (2001) Journal of Community y Applied Social Psychology, 11 (5), pp. 347-359
  • Crocker, P.R.E., Eklund, R.C., Kowalsky, K.C., Children's physical activity and physical self-perceptions (2000) Journal Sport Sciences, 18, pp. 383-394
  • Čurdová, J., Vermeer, A., Válková, H., Measuring perceived and social acceptance in young children with cerebral palsy: The construction of a Czech Pictorial Scale (2001) Gymnica, 1 (1), pp. 27-36
  • Ebbeck, V., Weiss, M.R., Determinants of children's self-esteem: Influence of perceived competence and affect (1998) Pediatric Exercise Science, 10, pp. 285-298
  • Faria, L., Desenvolvimento do auto-conceito físico nas crianças e nos adolescentes (2005) Análise Psicológica, 23 (4), pp. 361-371
  • Finlay, M., Lyons, E., Social categorizations, social comparisons and stigma: Presentations of self in people with learning difficulties (2000) British Journal of Social Psychology, 39, pp. 129-146
  • Fullana, J., Pallisera, M., Vilà, M., La investigación sobre los procesos de integración laboral de personas con discapacidad en entornos ordinarios. Un estudio de casos cualitativo (2003) Revista de Investigación Educativa, 21 (2), pp. 305-321
  • García Fernández, J.L., Sexualidad y minusvalías psíquicas: La necesidad de saber (1995) La Cristalera, 5, pp. 44-48
  • García Pérez, R., Rebollo, M.A., Buzón, O., González, R., Barragán, R., Ruíz, E., Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género (2010) Revista de Investigación Educativa, 28 (1), pp. 217-232
  • George, D., Mallery, P., (1995) SPSS/PC+ Step by Step. A Simple Guide and Reference., , Belmont, CA: Wadsworth Publishing
  • Gilson, N.D., Cooke, C.B., Mahoney, C.A., Adolescent physical self-perceptions, sport/exercise and lifestyle physical activity (2005) Health Education, 105 (6), pp. 437-450
  • Glenn, S., Cunningham, C., Evaluation of self by young people with Down Syndrome (2001) International Journal of Disability, Development and Education, 48, pp. 163-177
  • Del Valle, G., Identificación de los estilos de aprendizaje predominantes en estudiantes de Magisterio de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Cádiz (2003) Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 6 (2). , http://aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1227721086.pdf
  • Hagger, M., Lindwall, M., Hulya, A., A cross-cultural evaluation of a multidimensional and hierarchical model of physical self-perceptions in three national samples (2004) Journal of Applied Social Psychology, 34, pp. 1075-1107
  • Illán, N., (2004) Materiales Para Trabajar la Autonomía y Vida Independiente de Las Personas Con Discapacidad Psíquica., , Madrid, España: FEISD
  • (2008) Encuesta Sobre Discapacidades, Autonomía Personal y Situaciones de Dependencia., , http://www.ine.es/jaxi/menu.do?type=pcaxisypath=/t15/p418yfile=inebaseyL= 0, Instituto Nacional de Estadística [INE]. Madrid, España: Autor
  • Jiménez, A., (2001) Encuesta Sobre Discapacidades, Deficiencias y Estado de Salud (1999). Breve Análisis de Los Primeros Resultados., , http://usuarios.discapnet.es/AJimenez/encuesta/minusval.htm
  • Madariaga, A., Claves del acceso al ocio de toda la ciudadanía (2008) La Experiencia de Ocio: Una Mirada Científica Desde Los Estudios de Ocio, pp. 287-316. , En M. J. Monteagudo (Ed.), Bilbao, España: Universidad de Deusto
  • Marsh, H.W., Hattie, J., Theoretical perspectives on the structure of self-concept (1996) Handbook of Self-concept. Developmental, Social, and Clinical Considerations, pp. 38-90. , En B. A. Bracken (Ed.), Nueva York, NY: John Wiley & Sons, Inc
  • Méndez García, R.M., Los estudiantes: Su percepción sobre lo que implica "ser estudiantes" y "hacer universidad" (2009) Revista de Investigación Educativa, 27 (1), pp. 9-26
  • Molina, J., Illán, N., Patrones de actuación del profesorado de Educación Infantil para la integración efectiva de los alumnos con síndrome de Down (2010) Revista Iberoamericana de Educación, 52 (7), pp. 3-11
  • Molina, J., Illán, N., El proceso de integración efectiva de los alumnos con síndrome de Down en Educación Infantil: Variables influyentes en dicho proceso (2011) Revista Española de Pedagogía, 248, pp. 5-22
  • Molina, J., Marques, C., Experiencia docente en Educación Física y alumnos con necesidades educativas específicas: Estudio de correlación (2009) Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 16, pp. 16-21
  • Moreno, F.J., Rodríguez, I., Saldaña, D., Aguilera, A., Actitudes ante la discapacidad en el alumnado universitario matriculado en materias afines (2006) Revista Iberoamericana de Educación, 40 (5). , http://www.rieoei.org/investigacion/1491Moreno.pdf
  • Núñez, J.P., Jódar, R., La integración socio-afectiva de los niños con síndrome de Down en aulas de integración y de educación especial (2010) Revista de Educación, 353, pp. 549-569
  • Peralta, F., González, M.C., Sobrino, A., Creencias y conocimiento de los profesores acerca de la conducta autodeterminada (2005) Revista de Investigación Educativa, 23 (2), pp. 433-448
  • Scholtes, V., Vermeer, A., Meek, G., Measuring perceived competence and social acceptance in children with cerebral palsy (2002) European Journal of Special Needs Education, 17 (1), pp. 77-87
  • Stone, C.A., May, A.J., The accuracy of academic self-perceptions in adolescents with learning disabilities (2002) Journal of Learning Disabilities, 35, pp. 370-383
  • Vaughn, S., Hoga, A., Kouzekanani, K., Shapiro, S., Peer acceptance, self-perceptions and social skills of learning disabled students prior to identification (1990) Journal of Educational Psychology, 82, pp. 101-106