Diseño y desarrollo de exámenes a través de herramientas de web semántica

  1. Sánchez Vera, María del Mar
  2. Prendes Espinosa, María Paz
  3. Fernández Breis, Jesualdo Tomás
Journal:
@tic. revista d'innovació educativa

ISSN: 1989-3477

Year of publication: 2011

Issue Title: Lengua y lingüística en educación

Issue: 7

Pages: 1-11

Type: Article

DOI: 10.7203/ATTIC.7.875 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: @tic. revista d'innovació educativa

Abstract

The semantic web is not a proposal for the future. It is a reality. Faced with the chaotic growth of resources and the absence of a clear organization of the current web, semantic Web aims to classify, provide structure and annotate the kwnoledge with explicit machineprocessable semantics technologies. In this article we present the results of research carried out by the Universidad de Murcia, specifically the TECNOMOD and GITE groups, that though a multidisciplinary way we approach the implementation of a program called Oele in a virtual subject in the degree in Education. We designed a network environment assessment made by the program Oele and a feedback web system to propose a methodology referred to the design and evaluation of network environments with semantic web tools.

Bibliographic References

  • Abián, Miguel Ángel (2007). La Web Semántica: además de metadatos (ontologías), lógica y confianza. http://www.wshoy.sidar.org/index.php?2007/01/30/ 37-la-Web-semantica-metadatos-ontologias-logica-yconfianza Fecha de consulta: 20.04.2011
  • Barberá, Elena (2006). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. RED: Revista de Educación a Distancia, n. monográfico VI. Murcia: Universidad de Murcia. http://www.um.es/ead/red/M6/barbera.pdf Fecha de consulta: 29/05/2011
  • Bates, Anthony W. (2001). Cómo gestionar el cambio tecnológico. Barcelona: Gedisa.
  • Basoredo, Carmelo (2008). El examen de desarrollo escrito, sus tipos y sus procedimientos de diseño y evaluación. Quaderns Digital, n. 55. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=10803 Fecha de consulta: 23/05/2011
  • Berners Lee, Timothy. (1998a). What Semantic Web can represent.http://www.w3.org/DesignIssues/RDFnot.h tml Fecha de consulta:17/04/ 2011
  • Berners Lee, Timothy (1998b). Semantic Web road map. http://www.w3.org/DesignIssues/Semantic.html Fecha de consulta: 17/04/2011
  • Cabero, Julio (2007). La investigación en el ámbito de la Tecnología Educativa. En Cabero, J. (2007) (coord) Tecnología Educativa. Madrid: Mc Graw Hill.
  • Castillo, Santiago (2002) (coord). Compromisos de la Evaluación Educativa. Madrid: Prentice Hall.
  • De Benito, Bárbara, Salinas, Julio (2008). Los entornos tecnológicos en la universidad. Pixelbit. Revista de Medios y Educación, n. 32, pp. 83-101 http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n32/ 6.pdf Fecha de consulta: 16/04/2011
  • De Pablos, Juan (2004). La formación superior y el reto de las Nuevas Tecnologías de la información. En Martínez, F. y Prendes, M.P. (2004). Nuevas Tecnologías y educación. Pearson: Madrid.
  • Devedzic, Vladan (2006). Semantic Web and Education. Springer´s Integrated Series in Information Systems. USA: Springer.
  • Esteban-Gil, Ángel, Fernandez-Breis, j.t., Castellanos-Nieves, d., Valencia-Garcia, Rafael , Garcia-Sanchez, Francisco. (2009). Semantic enrichment of SCORM metadata for efficient management of educative con- tents. Procedia Social and Behavioral Sciences, Volume 1, Issue 1, Pages 927-932.
  • Fernández Breis, Jesualdo; Prendes Espinosa, María Paz; Castellanos Nieves, Dagoberto ; Martínez Sánchez, Francisco; Valencia García, Rafael y Ruíz Martínez, Juana. (2007). Evaluación en e-learning basada en tecnologías de la Web semántica y procesamiento del lenguaje natural. Murcia: Diego Marín.
  • Gómez Pérez, Asunción (2004). Ontological Engineering. London: Springer.
  • Horridge, Matthew (2009). A practical guide to building OWL Ontologies Using Protegé 4 and CO-ODE Tools. Edition 1.2. The University of Manchester. http://owl.cs.manchester.ac.uk/tutorials/protegeowltutorial/ Fecha de consulta: 24/03/2011
  • Mateo, Joan (2000). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. Universidad de Barcelona: ICE. http://puerto.edu.uy/estructura/unidades_de_gestion /uap/matevalaprend/J.%20A.%20Mateo.pdf Fecha de consulta: 22/02/2011
  • Mateo, Joan y Martinez, Francesc (2008). Medición y evaluación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Maetdche, Alexandre (2002). Ontology learning for the Semantic Web. The Netherlands: Kluwer Academic Publishers Group.
  • Moore, Michael. G.(1996). Distance Education: a systemS view. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
  • Morgan, Cris y O´Reilly, Meg (1999). Assessing Open and Distance Learning. London: Kogan y Page.
  • Noy, N.F. y McGuinness, D.L. (2001). Ontology development 101: a guide to creating your first ontology. Stanford Kwnoledge System Laboratory Technical Report and Stanford Medican Informativs Technical Report, SMI 2001-0880. http://protege.stanford.edu/publications/ontology_development/ontology101.pdf Fecha de consulta: 25/04/2011
  • Prendes, María Paz (2003). Diseño de cursos y materiales para la telenseñanza. Simposio Iberoamericano de Virtualización del Aprendizaje y la Enseñanza. Costa Rica.http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/pdf/paz5.pdf Fecha de consulta: 26/05/2011]
  • Prendes, María Paz (2007). Selección e integración de medios en la enseñanza. En Cabero, Julio (2007) (coord). Tecnología Educativa. Madrid: Mc Graw Hill.
  • Prendes María Paz y Fernández Breis, Jesualdo. (2007). Objetos de aprendizaje, conceptualización, en Martínez, F. y Prendes, María Paz (coord). La enseñanza con objetos de aprendizaje. Madrid: Dykinson.
  • Radenkovic, Sonja; Krzavac, Nenac y Devedzic, Vladic. (2010). An assessment system on the Semantic Web. En Devedzic, Vladic y Gasevic, Dragan (ed.). Web 2.0 and Semantic Web, annals of information systems. USA: Springer.
  • Román Maldonado, Carlos Eduardo. (2009). Sobre la retroalimentación o el feedback en la educación superior on line. Revista Virtual Universidad Católica del Norte.http://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1261308690055_497490854_11665/Sobre_la_retroalimentacion.pdf Fecha de consulta: 23/02/2011
  • Rubio, María José (2003). Enfoques y modelos de evaluación del e-learning. RELIEVE Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, vol. 9, n. 2, pp. 101-120.
  • Salinas, Julio, Pérez, a. y De Benito, B. (2008). Metodologías centradas en el alumno para el aprendizaje en red. Madrid: Síntesis.
  • Tejada, José (1999). La evaluación: su conceptualización. En Jiménez, B. Evaluación de programas, centros y profesores. Barcelona: Síntesis.
  • Uschold, Mike y Gruninger, Michael (1996). Ontologies: Principles, Methods and Applications. Knowledge Engineering Review, vol. 11, n.3.
  • Sánchez Vera, María del Mar; Prendes Espinosa, María Paz y Fernández Breis, Jesualdo Tomás (2011). Diseño y desarrollo de exámenes a partir de herramientas de web semántica. @tic. revista d’innovació educativa. (n. 7). URL. Fecha de consulta: dd/mm/aaaa.