Cuestionario de actitudes y conocimiento del medio informático

  1. Amorós Poveda, Lucía
Revista:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Any de publicació: 2011

Número: 35

Tipus: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2011.35.408 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

Description over the Questionnaire of Attitudes and Knowledge about the Computer Medium (ACMI). This is applied in three dimensions of research: identification of the number of students (sample n=85), attitudes and knowledge of the computer environment. Data analysis was made with Systat. Results show that the intersection of gender variables comes under suspiccion. Attitudes about the medium are generally positive. A negative aspect about the medium is be single. Questionnaire needs to protect aesthetic aspects, to remove pairs of adjectives, to work with dichotomous variables and to attend the construct validity.

Referències bibliogràfiques

  • ATO, M. & LÓPEZ, J.J. (1994). Fundamentos de Estadística con SYSTAT. Madrid: RA-MA.
  • BRÜNNER, J.J. (2004) [2003]. Educación e Internet ¿La próxima revolución? (1ª reimp). Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.
  • CABERO, J. (1991). Actitudes hacia los ordenadores y la informática, en Cebrián, M. (Coord.). Medios y recursos didácticos. Málaga: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Málaga; 85-­€98.
  • CABERO, J. (1993). Investigaciones sobre la informática en el centro. Barcelona: PPU.
  • CABERO, J. (1994). Evaluar para mejorar: medios y materiales de enseñanza, en Sancho, J.M. (Coord.). Para una tecnología educativa. Barcelona: Horsori; 241-­€267.
  • CABERO, J. (1999). La evaluación de medios audiovisuales y materiales de enseñanza. En J. CABERO (Coord.), A. BARTOLOMÉ, M. CEBRIÁN, A. DUARTE, F. MARTÍNEZ y J. SALINAS, Tecnología Educativa. Madrid: Síntesis. 87 -105.
  • CABERO, J. (2001). Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Paidós.
  • CABERO, J. & MÁRQUEZ, D. (1999). La producción de materiales multimedia en la enseñanza universitaria. Sevilla: Kronos.
  • CARTWRIGHT, H. M. & VALENTINE, K. (2002). A Spectrometer in the Bedroom – the Development and Future of Internet-­€based Experiments. Computers & Education, 38; 53-­€64.
  • CEBRIÁN, M. (1996). Selección y evaluación de recursos tecnológicos. En D. J. Gallego, C. M. Alonso & I. Cantón (Coords.), Integración curricular de los recursos tecnológicos. Barcelona: Oikos-­€tau. 377-­€399.
  • COLE, M. (1996). Cultural Psychology: A Once and Future Discipline. Massachusetts: Harvard University Press.
  • DE JONG, T. & VAN DER HULST, A. (2002). The effects of graphical overviews on Knowledge acquisition in hypertext. Journal of Computer Assisted Learning, 18 (2); 219-­€231.
  • DE KERCKHOVE, D. (1999) [1997]. Inteligencias en conexión. Barcelona: Gedisa. Connected Intelligence. The arrival of the web society. Somerville House Books Limited.
  • DE KERCKHOVE, D. (2001). The architecture of intelligence. Switzerland: Birkhäuser. L´architettura dell’intelligenza. Testo & Immagine.
  • DE KERCKHOVE, D. (2004). Sobre la aceleración cultural, en Martínez, F. & Prendes, M.P. (Coords.). Nuevas Tecnologías y Educación. Madrid: Pearson; 3-­€14.
  • ESCUDERO, J.M. (1983). La investigación sobre medios de enseñanza: revisión y perspectivas actuales. Enseñanza, 1; 87-­€119.
  • ESQUEMBRE, F. (2002). Computers in Physics Education. Computer Physics Communication, 147; 13-­€18.
  • FERNÁNDEZ L. M., CAÑIZARES, M., AMORÓS L. & ZAMARRO, J.M. (2010). Conducción eléctrica: Una experiencia considerando imagen y trabajo colaborativo en la ensenza. Latin-­€American Journal of Physics Education, 4, 1. 109-­€117. (http://www.journal.lapen.org.mx) (07-­€02-­€10).
  • FISCHER, H. (2002) [2002]. El choque digital. Buenos Aires: Eduntref.
  • FISCHER, H. (2004) [2003]. CiberPrometeo. Instinto de poder en la edad digital. Buenos Aires: Eduntref.
  • GELLEVIJ, M., VAN DER MEIJ, H. & OTROS (2002). Multimodal Versus Unimodal Instruction in a Complex Learning Context. Journal of Experimental Education, 70 (3); 215-­€239.
  • INGLÉS, C.J., MÉNDEZ, F. X. & HIDALGO, M.D. (2000). Cuestionario de Evaluación de Dificultades Interpersonales en la Adolescencia. Psicothema, 12 (3); 390-­€398.
  • MARTÍNEZ, F. (2003). Redes para la formación, en Martínez, F. (Comp.). Redes de comunicación en la enseñanza. Las nuevas perspectivas del trabajo corporativo. Barcelona: Paidós; 31-­€62.
  • MARTÍNEZ, F. (Coord.). (2008). Incorporación de las TIC en los programas académicos de las universidades estatales costaricenses. Murcia: Diego Marín.
  • MARTÍNEZ, F. & PRENDES, M.P. (2004). Nuevas Tecnologías y Educación. Madrid: Pearson.
  • MARTÍNEZ, F. & PRENDES, M.P. (2007). Presentación: Diseño de la experiencia y de la investigación. En F. Martínez y M.P: Prendes, La enseñanza con objetos de aprendizaje. Madrid: Dykinson. 9-­€14.
  • MCLUHAN, M. (1996) [1964]. Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós. Understanding Media. The Extensions of Man. Cambridge (Massachusetts): The MIT Press.
  • SALOMON, G. (1994) [1979]. Interaction of Media, Cognition, and Learning. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • SÁNCHEZ, J., ATO, M. & otros (1989). Estadística exploratoria y conformatoria con el paquete Systat. Murcia: Secretaría de Publicaciones Universidad de Murcia.
  • SELTZER, K. & BENTLEY, T. (2000). La era de la creatividad. Conocimientos y habilidades para una nueva sociedad. Madrid: Santillana.
  • SWAAK, J., DE JONG, T. & VAN JOOLINGEN, W. (2004). The effects of discovery learning and expository instruction on the acquisition of definitional and intuitive knowledge. Journal of Computer Assisted Learning, 20 (4); 225-­€234.
  • VREMAN DE OLDE, C. (2004). Student-­€generated assignments about electrical circuits in a computer simulation. International Journal of Science Education, 26 (7); 859-­€873.
  • WILKINSON, L. (1997). Systat 7.0: The System for Stadistics. Evanston, IL: Systat Inc.