Análisis del uso de un entorno virtual por profesorado universitario

  1. Alfageme González, María Begoña
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2008

Volume: 7

Issue: 2

Pages: 17-31

Type: Article

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

This article analyzes the use that the teachers of the University of Murcia do of the virtual environment SUMA. In the text the current situation is described with the aim to foresee the educational needs that will have the teachers inside the European Space for Higher Education. The opinion of the teachers who use the virtual environment, and teachers' opinion that they do not use the virtual environment, has been gathered by means of personal interviews (342). 89,5 % of the teachers uses the virtual environment as support to educational activity and use the services that facilitate the teaching and the administrative management. Nevertheless, the virtual environment is very little used. To conclude, there are gathered the improvements that the teachers believe necessary for the use of the tools of the virtual environment.

Bibliographic References

  • Andreone, A. y Bollo, D. (2005). Plataformas educativas en Internet. Condicionantes tecnológico-culturales. Proyecto 05/E153. Universidad de Córdoba, Argentina. Obtenido 30 julio 2008, desde www.cepi.us/posgrado/biblioteca.php
  • Aragón; S. y Jonson, S. (2002). Emerging roles and competences for training in elearning environments. Advances in developing human resources, 4 (4); 424-439
  • Bartolomé, A. (2004). Blended learning. Conceptos básicos. Revista Pixel-Bit, 23. Obtenido 30 julio 2008, desde http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n23/n23art/art2301.htm
  • Bartolomé, A. y Aiello, M. (2006). Nuevas tecnologías y necesidades formativas. Blended Learning y los nuevos perfiles en comunicación audiovisual. Revista TELOS. Nuevas tecnologías y necesidades formativas, abril-junio, 67. Obtenido 30 julio 2008, desde http://www.campusred.net/TELOS
  • Benito Gómez, M. (Coord.). (2005). Diseño de planes docentes en el proceso de armonización europea en educación superior basados en el uso de herramientas de e-learning. Secretaría de Estado de Universidades e Investigación. Ministerio de Educación y Ciencia (Proyecto EA2005-0097). Obtenido 30 julio 2008, desde http://www.centrorecursos.com/mec/ayudas
  • Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC) [artículo en línea]. Vol. 3, n.° 1. UOC. Obtenido 30 julio 2008, desde http://www.uoc.edu/rusc/3/1/dt/esp/cabero.pdf
  • Delgado, K. (2005). Las plataformas en la educación a distancia. Revista Iberoamericana de Educación, 37 (1). ISSN: 1681-5653.
  • Fundación Tripartita para la formación en el empleo (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación continua. Colección Estudios. Madrid: Fundación Tripartita-Fondo Social Europeo.
  • Infante Moro, A. (Dir.) (2004). La Enseñanza Virtual en España ante el nuevo Espacio Europeo de Educación Superior. Secretaría de Estado de Universidades e Investigación. Ministerio de Educación y Ciencia (Proyecto EA2005-0090). Obtenido 30 julio 2008, desde http://www.centrorecursos.com/ mec/ayudas
  • Instituto Aragonés de Empleo (2004). Estudio sobre la Teleformación ARAGÓN. Diagnóstico, mapa de buenas prácticas y diseño de sistema de homologación de especialidad y centros formativos. FEMZ-SAATFondo Social EuropeoInstituto Aragonés de Empleo.
  • Marqués Graells, P. (2006). Buenas prácticas didácticas en el uso de las TIC. Las claves del éxito. Obtenido 30 julio 2008, desde http://dewey.uab.es/pmarques/cantabria2006.htm
  • Marsh, G.E.II, McFadden, A.C. Y Price, B. (2003). Blended Instruction: Adapting Conventional Instruction for Large Classes. Online Journal of Distance Learning Administration, (VI), Number IV. Obtenido 30 julio 2008, desde http://www.westga.edu/~distance/ojdla/winter64/marsh64.htm
  • Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO, 1999.
  • OCDE (2000). What Works in Innovation in Education. Motivating students for lifelong learning. París: OCDE, 2000.
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Grao.
  • Schoenfeld, R. y Persichitte, K. A. (2000). “Differential skills and competencies required of faculty teaching distance education courses”. International Journal of Educational Technology, 2 (1)
  • UNESCO (1998). Informe Mundial sobre la Educación. Los docentes y la enseñanza en un mundo en mutación. Madrid: Santillana/Ediciones UNESCO.
  • Valverde Berrocoso, J. (Dir.) (2001). El uso de las redes de aprendizaje en la docencia de las Universidades Públicas españolas. Secretaría de Estado de Universidades e Investigación. Ministerio de Educación y Ciencia (Proyecto EA2001-7069). Obtenido 30 julio 2008, desde http://www.centrorecursos.com/ mec/ayudas
  • Vovides, Y., Sánchez-Alonso, S., Mitropoulou, V. y Nickmans, G. (2007). “The use of e-learning course management systems to support learning strategies and to improve self-regulated learning”. Educational Research Review, 2, 64-74.
  • Rakes, G. C. y Casey, H. B. (2002). “An analysis of teacher concerns toward instructional technology”. International Journal of Educational Technology, 3 (1).