Diseño del plan estratégico en materia deportivapropuesta tentativa para crear el modelo de desarrollo

  1. Garcés de Los Fayos Ruiz, Enrique Javier
  2. Berengüí Gil, Rosendo
  3. Díaz Suárez, Arturo
Revue:
Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte

ISSN: 1886-8576

Année de publication: 2008

Volumen: 3

Número: 1

Pages: 95-106

Type: Article

D'autres publications dans: Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte

Résumé

In a discipline like Psychology of Sport, which goes on advancing theoretically in a continuous manner, there exists an area which perhaps l has not aimed yet to develop on the same level as the rest of topics and constructs usually found. We are referring to the human resources and marketing in the subject of physical and sport activities. Within this conceptual framework, we propose a Model of Development which in a tentative way, allows to guide in an improved manner de design and development of the Strategic Plan. For this purpose, we held the theoretical founding, on the one hand on some investigations that, in this field, are initiating a line of reasonable knowledge, and on the other hand on the technical components developed when we have carried out specific strategic plans with different sport entities (public and private).

Références bibliographiques

  • Campos, J. C. (1996). Gestión deportiva. Tesis Doctoral no publicada. Cádiz: Universidad de Cádiz.
  • Cantón, E. y Sánchez Gombau, M. C. (2003). La psicología del deporte en la gestión de las organizaciones deportivas. En E. J. Garcés de Los Fayos (Coord.), Áreas de aplicación de la psicología del deporte (pp. 86-96). Murcia: Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.
  • Garcés de Los Fayos, E. J. y Vives, L. (2006). La actividad física como estrategia de salud: Nuevos yacimientos de mercado. En M.C. Sánchez Gombau (Coord.), Marketing y recursos humanos en organizaciones deportivas (pp. 327-351). Madrid: EOS.
  • García Buades, E. (2006). Optimización de la comunicación en la organización deportiva. En M. C. Sánchez Gombau (Coord.), Marketing y recursos humanos en organizaciones deportivas (pp. 151-169). Madrid: EOS.
  • Hatton, A. (2002). Programa foro deporte “Dirección y gestión de centros deportivos”. Madrid: Dirección General de Deporte de la Comunidad Autónoma de Madrid.
  • Martínez Morales, O. (2006). Marketing de las organizaciones deportivas. En M.C. Sánchez Gombau (Coord.), Marketing y recursos humanos en organizaciones deportivas (pp. 225-251). Madrid: EOS.
  • Mestre, J. A. (2002). Planificación estratégica de la gestión de piscinas. Madrid: Gymnos.
  • Ramis Palmer, C. (2006). Liderazgo estratégico en empresas y organizaciones deportivas. En M. C. Sánchez Gombau (Coord.), Marketing y recursos humanos en organizaciones deportivas (pp. 93-123). Madrid: EOS.
  • Sánchez Gombau, M. C. (2006). Marketing y recursos humanos en organizaciones deportivas. Madrid: EOS
  • Sánchez Gombau, M. C. y Cantón, E. (2006). Gestión de recursos humanos y marketing en organizaciones deportivas. En E. J. Garcés de Los Fayos, A. Olmedilla y P. Jara (Coord.), Psicología y deporte (pp. 635- 652). Murcia: Diego Marín.