La rentabilidad social en las radios públicas locales. Comparativa de aplicabilidad del indicador IRSCOM en Andalucía y la región de Murcia

  1. Sánchez-Hernández, José Antonio
  2. Chaparro Escudero, Manuel
Revista:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Año de publicación: 2019

Número: 43

Páginas: 135-159

Tipo: Artículo

DOI: 10.12795/AMBITOS.2019.I42.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

Otras publicaciones en: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The public radio station concessions as a democratic conquer of the local governments, ruled by the Law since 1991, give answer to a firm decision so as to vertebrate territories, give social cohesion, participation, values and to promote the cultural identity. This article aims to establish the local radio social rentability keys for improving the provision of an essential service. This investigation also aims to know how radio stations are distributed and articulated along the autonomous Region of Murcia and to replicate the IRSCOM tool (Social Rentability in Communication Index) developed for the Communication and Culture Laboratory COMandalucia from the University of Malaga, within both the I+D+I “I+D+I. CSO2011-29195 National Plan and the Excellence Project of Investigation. P10 TIC 6593 (Junta of Andalusia): “The radio and local television in Andalusia: current situation and social impact”, so as to determine whether the communicative needs are covered for what they are conceived. This investigative experience starts from the application of the IRSCOM indicator in more than a hundred of radio stations in Andalusia. This experience of replica has gave us the opportunity to understand the situation of the Autonomous Community of the Region of Murcia (CARM) and to establish a comparison among the stations that have been analysed.

Referencias bibliográficas

  • Chaparro, M. (1998). Radio pública local. Madrid: Fragua.
  • Chaparro, M. (2012). Medios de comunicación y democracia. Lecciones desde América Latina. Commons. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, 1 (1), pp. 15-34.
  • Chaparro, M. (2015). Claves para repensar los medios y el mundo que habitamos. La distopía del desarrollo. Bogotá: Desde Abajo.
  • Chaparro, M.; Olmedo, S. y Gabilondo, V. (2016). El indicador de Rentabilidad Social en Comunicación (IRSCOM): medir para transformar. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, (21), pp. 47-62.
  • COMandalucía -Laboratorio de Comunicación y Cultura de la Universidad de Málaga(2014). Disponible en: https://com-andalucia.org. Fecha de consulta: 8/11/2017.
  • Gabilondo, V. (2014). La construcción de territorio y ciudadanía por las radios públicas locales en Andalucía”, en Chaparro, M. (Ed.) Medios de proximidad: participación social y políticas públicas. Málaga: iMedea/COMandalucía (pp. 163-182).
  • Gabilondo, V. (2015). Emisoras municipales en Andalucía. Proximidad y rentabilidad social (1979- 2014) (tesis doctoral). Universidad de Málaga.
  • Laboratorio de Comunicación y Cultura COMandalucía de la Universidad de Málaga (2017). La gestión directa de los servicios de comunicación audiovisual de proximidad por los ayuntamientos. Recuperado de: https://com-andalucia.org/2017/05/20/el-laboratorio-decomunicacion-y-cultura-comandalucia-elabora-un-informe-para-ema-rtv-sobre-la-gestiondirecta-de-los-servicios-de-comunicacion-audiovisual/. Fecha de consulta: 8/11/2017.
  • Olmedo, S. (2014). Irscom: la responsabilidad social de los medios y la construcción de indicadores democráticos, en Chaparro, M. (Ed.) Medios de proximidad: participación social y políticas públicas. Málaga: iMedea/COMandalucía (pp. 373-399).
  • Sánchez-Hernández, J.A. (2012). La radio pública local en la Región de Murcia. Murcia: ARTV.