La utilización de instrumentos de evaluación en Educación Primariaanálisis de caso en centros educativos de la provincia de Valencia (España)

  1. Giménez Beut, Juan Antonio 1
  2. Morales Yago, Francisco José 1
  3. Parra Camacho, David 1
  1. 1 Universidad Católica de Valencia, España
Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2021

Issue Title: Ecologías de aprendizaje: oportunidades para la formación en la sociedad en red

Volume: 39

Issue: 2

Pages: 193-212

Type: Article

DOI: 10.6018/EDUCATIO.483481 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This study aims to know the most commonly used evaluation instruments by Primary Education teachers in the Province of Valencia. This aim, in subsequent studies, will be compared with the methodologies these teachers use in their classes. Data were obtained through a survey completed by these teachers regarding aspects of the evaluation process, identifying the evaluation instruments used and their frequency of application depending basically on the type of subject. In terms of frequency, teachers recognize that objective tests are the most frequently used instrument, preferring evaluation instruments that activate more than one cognitive ability, foster personalized teaching and take into account students’ diversity when it comes to the teaching of subject content. Teachers consider that the most effective instruments for student learning are those in which the written exam is assigned a high percentage of the final mark. Finally, this study encourages further research to continue searching for techniques and methods that can contribute to student evaluation models which are increasingly fairer and more personalized and equitable. In this vein, teaching practices will improve leading to better teaching-learning processes. Discovering teachers' actions regarding evaluative processes can reveal important information in relation to what was done before, during and after evaluations.

Bibliographic References

  • Alonso, J. (2005).Motivar en la Escuela, motivar en la familia: claves para el aprendizaje. Madrid: Morata.
  • Alonso, M., Gil, D. y Martínez, J. (1995).Concepciones docentes sobre la evaluación en la enseñanza de las Ciencias. Alambique, 4, 6-15.
  • Alonso Sánchez, M. (1996).Evaluar no es calificar. La evaluación y la calificación en una enseñanza constructivista. Investigación en la Escuela, 30, 15-25.
  • Astolfi, J.P. (1999). El error, un medio para enseñar. Sevilla. Investigación y enseñanza, 15.
  • Arribas, J.M. (2017), La evaluación de los aprendizajes, problemas y soluciones. Rev. De Curriculum y formación del profesorado, 21, nº 4.
  • Biggs, J. (2015). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea
  • Bonilla, M. X. y López, A. (2005). ¿Las concepciones de evaluación de los docentes están articuladas con las epistemológicas y de aprendizaje? VII Congreso Internacional Investigación en Enseñanza de las Ciencias. Granada.
  • Cabrera, F. (2000).Evaluación de la Formación. Serie Didáctica y Organización Escolar, 10. Madrid: Síntesis
  • Cardona, y Zambrano, R. (2014). Revisión de instrumentos de evaluación del clima organizacional. Rev. Estudios Gerenciales, 30, 184-189
  • Castillo, S. (2003).Vocabulario de evaluación educativa. Ciudad de México: Pearson.
  • Coll, C. y Martín, E. (1993).La evaluación del aprendizaje en el currículum escolar. Una perspectiva constructivista. En Coll y otros. El constructivismo en el aula. Barcelona. Grao.
  • De Pro, A., Hernández, L. y Saura, O. (1997).La compleja tarea de enseñar la ciencia escolar: dificultades para incorporar la actualidad científica al aula. Publicaciones, 25-27, 161-184.
  • Gargallo, B. (coord.) (2017). Enseñanza centrada en el aprendizaje y diseño por competencias en la universidad. Valencia: Tirant Humanidades.
  • Haladyna, T. (1994).A research agenda for licensing and certification testing validation studies.Evaluation and the Health Professions, 17(2), 242-56.doi: 10.1177/0163278794017700208
  • Jiménez, M.A. (Coord.) (2019). Programar al revés. El diseño curricular desde los aprendizajes. Madrid: Narcea
  • Jorba, J. y Sanmartí, N. (1993). La función pedagógica de la evaluación. Aula de Innovación Educativa, 20, 20-30.
  • Klenowski, V. (2005).Desarrollo de portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Madrid. Nancea.
  • López, B e Hinojosa, E. (2018).Evolución del aprendizaje y nuevos desarrollos. Ed. Trillas. México.
  • Menoyo, MP. (1995).La evaluación formativa como instrumento de atención a la diversidad: una experiencia en Secundaria. Alambique, 4, 42-54.
  • Miller, D., Linn, R. y Gronlund, N. (2013). Measurement and assessment in teaching.Nueva Jersey: Pearson
  • Pellicer, C. y Ortega, M. (2009). La evaluación de las competencias básicas. Propuestas para evaluar el aprendizaje. Boadilla del Monte (Madrid): PPC
  • Perrenoud, P.H. (2001). Évaluation formative et evaluation certificative: postures con radictoire sou complementaires? Formation professiona llesuisse, 4, 25-28.
  • Pimienta, J. (2008).Evaluación de los aprendizajes, un enfoque basado en competencias. Ciudad de México: Pearson.
  • Przesmycki, H. (2000).La pedagogía del contrato. El contrato didáctico en la educación. Barcelona: Grao.
  • Rodríguez, L.M. (1996).Los informes de evaluación en ciencias». Investigación en la Escuela, 30, 99-110.
  • Rosales, M. (2015).Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación formativa y Assesment su impacto en la educación actual. Libro de Actas del Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires.
  • Ruay, R; Jara, P y López, M. (2013). De una evaluación de contenidos a una evaluación de competencias. Redipe. Red Iberoamericana de Pedagogía: Cali, Colombia.
  • Ruay, R. y Garcés, J.L. (2015). Diseño y construcción de instrumentos de evaluación de aprendizajes y competencias. Readlpe: Colombia
  • Salinas, D. (2002). ¡Mañana examen! La evaluación: entre la teoría y la realidad. Barcelona: Graó.
  • Scheerens, J., Glas, C., y Thomas, S. (2003). Educational evaluation, assessment, and monitoring. Lisse: Swets & Zeitlinger Publishers.
  • Sanmartí, N. y Jorba, J. (1995).Autorregulación de los procesos de aprendizaje y construcción del conocimiento. Alambique, 4, 59-78.
  • Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona: Graó.
  • Santos Guerra, M.A. (1993). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Málaga: Aljibe