Internet, redes sociales y adolescenciaun estudio en centros de educación secundaria de la Región de Murcia

  1. Ballesta Pagán, Javier
  2. Lozano Martínez, Josefina
  3. Cerezo Máiquez, María del Carmen
  4. Soriano Ayala, Encarnación
Journal:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072 2172-7775

Year of publication: 2015

Volume: 16

Pages: 109-130

Type: Article

DOI: 10.12795/REVISTAFUENTES.2015.I16.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Fuentes

Sustainable development goals

Abstract

With this article we intend to publicize the influence of social networks in the relations established with other young people through this medium; while knowing that exerted by families on the use of social networks in the daily life of teenager some centers of the Autonomous Community of the Region of Murcia control. The research group has tried to analyze, with a particular interest, social relations and the control exercised by the family to the use of social networks of students of Secondary Education. According to our overall goal of research, we opted for a quantitative methodology, using the survey method and for this purpose a questionnaire consisting of 67 items in the Likert scale, distributed in 11 dimensions was designed. Because of the breadth of research, this study only the results obtained in relation to the dimension "Your time", focusing on the use of ICT as a means of entertainment are presented. From the results it appears that the majority believes that the Internet is a safe place and never have been harassed through social networks, while taking security measures to upload their photos, contact with strangers or had an appointment with people who do not know. So, young people do not see an inappropriate use of social networks and think the influence in their lives does not harm them.

Bibliographic References

  • Ballesta, J., Lozano, J & Cerezo, M. (2014). El uso y consumo de TIC en el alumnado autóctono y extranjero de Educación Secundaria Obligatoria de la Región de Murcia. Revista de Educación a Distancia, 41. Número especial “Interculturalidad en el nuevo paradigma educativo”. Recuperado 20/10/2014 de http://www.um.es/ead/Red_U/m4/
  • Becoña, E. (2006). Adicción a nuevas tecnologías. Vigo: Nova Galicia Edicións
  • Bernal, C. & Angulo, F. (2012). Interacciones de los jóvenes andaluces en las redes sociales. Comunicar, 20 (40), 25-30.
  • Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Guía educativa. Barcelona: CEAC.
  • Bisquerra, R. (Coord.) (2012). Metodología de la Investigación Educativa (3ª edición). Madrid: La Muralla.
  • Bringué, X & Sádaba, C. (2009). La Generación interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas. Madrid: Ariel-Fundación Telefónica.
  • Buckingham, D. (2007). Digital Media Literacies: Rethinking media education in the age of the Internet. Research in Comparative and International Education, 2(1), 43-55. DOI: http://dx.doi.org/10.2304/rcie.2007.2.1.43
  • Buckingham, D. (2008). Digital culture, Media education and the Place of Schooling. Recuperado 10/09/2011 de www.childrenyouthandmediacentre.co.uk
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological bulletin, 112 (1), 155. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155
  • Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic press.
  • Colás, P., González, T. & de Pablos, J. (2013). Juventud y redes sociales: motivaciones y usos preferentes. Comunicar, 20(40), 15-23.
  • Durán, M. & Guerra, J. M. (2015). Usos y tendencias adictivas de una muestra de estudiantes universitarios españoles a la red social Tuenti: La actitud positiva hacia la presencia de la madre en la red como factor protector. Anales de Ppsicología, 31(1), 260-267. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.1.158301
  • Fundación Telefónica (2013) Guía Mobile Learning. Recuperado de http://www.fundacion.telefonica.com/es/index.htm.
  • González-Jiménez, A.J. (2013) Aprendizaje-Servicio. Educar en las competencias emocionales mediante el Mobile Learning. En Soriano-Ayala, E. (Ed.) Interculturalidad y Neocomunicación (161- 181). Madrid: La Murallla.
  • Livingstone, S. (2008). Taking risky opportunities in youthful content creation: teenagers´use of social networking sites for intimacy, privacy and self-expression. New Media and Society, 10, 393-411. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1461444808089415
  • Livingstone, S. y Haddon, L. (2011). EU Kids Online III. A new project. London: LSE, EU Kids Online. Recuperado de http://www2.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home.aspx
  • McCarty, C., Prawitz, A. D., Derscheid, L. E. y Montgomery, B. (2011). Perceived safety and teen risk taking in online chat sites. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14, 174-184. DOI: http://dx.doi.org/10.1089/cyber.2010.0050
  • O´Keeffe, G. S. & Clarke-Pearson, K. (2011). Clinical Report – The Impact of Social Media on Children, Adolescents, and Families. Pediatrics, 127, 800-804. DOI: http://dx.doi.org/10.1542/peds.2011-0054
  • Orange & Observatorio del Instituto Nacional de las Tecnologías de Información (2010) Estudio sobre la seguridad y privacidad en el uso de los servicios móviles españoles. Recuperado de http://www.inteco.es
  • Rial. A., Gómez, P., Braña, T. & Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega. Anales de Psicología, 30 (2), 642-655. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111
  • Romero, F. & Diez, F. (2013) El Observatorio de las redes sociales. Índice Revista de Estadística y Sociedad, 55, 24-26.
  • Rubio, A. (Dir.) (2009). Adolescentes y jóvenes en la red: factores de oportunidad. Madrid: Injuve.
  • Sánchez, A & Fernández, Mª P., (2010). Informe Generación 2.0: Hábitos de los adolescentes en el uso de las redes sociales. Estudio comparativo entre Comunidades Autónomas. Madrid: Universidad Camilo José Cela.
  • Soriano-Ayala, E. & González-Jiménez, A. (2014). Spanish and Moroccan youths on social networks: A quantitative study in Spain. Procedia Social and Behavioral Sciences 132, 32 – 36 DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.274
  • Tejedor, S & Pulido, C (2012). Retos y riesgos del uso de internet por parte de los menores ¿Cómo empoderarlos? Comunicar, 20 (39), 65-72.
  • Unicef (2012) La seguridad de los niños en línea: Retos y estrategias mundiales. Florencia: Centro de Investigación Innocenti de Unicef