Un modelo holístico de competencia docente para el mundo digital

  1. Francesc Esteve 1
  2. Linda Castañeda 2
  3. Jordi Adell 1
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Année de publication: 2018

Volumen: 32

Número: 91

Pages: 105-116

Type: Article

D'autres publications dans: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Résumé

This paper presents a model of teaching competence for the digital world. In this model, which is focused on basic education, teachers are presented as generators of digital pedagogical practices and contents, augmented reflective practitioners, experts in enriched learning environments, and sensitive to the use of ICT based on a social commitment to expand their relationship with the environment of students. In short, this model surpasses the definition of digital teacher competence that does not respond to the model of an integral teacher, nor to a situated and holistic concept of competence, but to an instrumental vision of technologies.

Références bibliographiques

  • Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (Eds.), Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 13-32). Barcelona: Asociación Espiral.
  • Biesta, G. (2010). Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy. London: Routledge.
  • Blackwell, C., Lauricella, A. y Wartella, E. (2016). The influence of TPACK contextual factors on early childhood educators’ tablet computer use. Computers & Education, 98, 57-69. doi: 10.1016/j.compedu.2016.02.010
  • Bolivar, A. (2001). Los centros educativos como organizaciones que aprenden: Una mirada crítica. Contexto Educativo, 3(18).
  • Castañeda, L. (2015). Investigación, conocimiento y participación en la academia 2.0: De la torre de marfil a la galería de los espejos. Temps d’Educació, 49, 89-104.
  • Castañeda, L. y Adell, J. (2011). El desarrollo profesional de los docentes en entornos personales de aprendizaje (PLE). En R. Roig y C. Laneve (Eds.), La práctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación (pp. 83-95). Alcoy: Marfil.
  • Castañeda, L. y Adell, J. (2013). Entornos personales de aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
  • Castañeda, L., Esteve, F. y Adell, J. (2018). ¿Por qué hace falta repensar y definir la competencia docente para el mundo digital? RED Revista de Educación a Distancia, 56.
  • Cochran-Smith, M. (2005). Teacher development & educational reform. En M. Fullan (Ed.), Fundamental Change (pp. 246-281). Springer. doi: 10.1007/1-4020-4454-2_14
  • Cochran-Smith, M. y Lytle, S. L. (1999). The Teacher Research Movement: A Decade Later. Educational Researcher, 28(7), 15-25. doi: 10.3102/0013189X028007015
  • Coll, C. y Engel, A. (2014). Introducción: los Entornos Personales de Aprendizaje en contextos de educación formal. Cultura y Educación, 26(4), 617-630. doi:10.1080/11356405.2014.985947
  • Dixon, N. M. (1992). Organizational learning: A review of the literature with implications for HRD professionals. Human Resource Development Quarterly, 3(1), 29-49. doi:10.1002/hrdq.3920030105
  • Dumont, H., Instance, D. y Benavides, F. (2010). The nature of learning: Using research to inspire practice. París: OECD Publications.
  • Elliott, J. (2000). Cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
  • Epstein, J. (2010). School, Family, and Community Partnerships: Preparing Educators and Improving Schools. Boulder: Westview Press.
  • Escudero, J. M. (2005). El profesor y su formación: Competencias y formación docente al servicio de un modelo de escuela en nuestro tiempo. En Programa y desarrollo temático de Formación y Actualización de la Función Pedagógica (pp. 84-108). Murcia: Universidad de Murcia.
  • Facer, K. (2011). Learning futures: education, technology, and social change. London: Routledge.
  • Fraser, J., Atkins, L. y Hall, R. (2013). DigiLit Leicester. Supporting teachers, promoting digital literacy, transforming learning. Leicester City Council. Recuperado de http://fraser.typepad.com/files/digilit-leicester-report-130624-final.pdf
  • Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en la educación. Barcelona: Octaedro.
  • Gisbert, M. y González, J. (2016). Nous escenaris d’aprenentatge des d’una visió transformadora. Wolters Kluwer: Madrid.
  • Graham, C. R. (2011). Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 57(3), 1953-1960. doi:10.1016/j.compedu.2011.04.010
  • Lemke, C. (2010). Innovation Thourgh Technology. En J. Bellanca y R. Brandt (Eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn (pp. 243-274). Bloomington: Solution Tree Press.
  • Lewin, C. y Luckin, R. (2010). Technology to support parental engagement in elementary education: Lessons learned from the UK. Computers & Education, 54(3), 749-758. doi: 10.1016/j.compedu.2009.08.010
  • Martínez Bonafé, J. (2001). Arqueología del concepto «compromiso social» en el discurso pedagógico y de formación docente. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3(1). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15503106
  • Mishra, P. y Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Mottareale, D. (2015). La familia y la escuela. En J. L. Parejo y J. M. Pinto (Eds.), La orientación y la tutoría escolar con familias: Teoría y práctica (pp. 27-42). Barcelona: Editorial UOC.
  • Oliver, M. (2016). What is Technology. En N. Rushby y D. Surry (Eds.), Wiley Handbook of Learning Technology. Chichester, UK: Wiley Handbooks in Education.
  • Peña-López, I. (2013). El PLE de investigación-docencia: el aprendizaje como enseñanza. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red (pp. 93-110). Alcoy: Marfil.
  • Pérez Gómez, A. (2010). Aprender a educar: nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 37-60.
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar: invitación al viaje. Barcelona: Graó.
  • Plomp, T. y Nieveen, N. (2013). Educational Design Research. Enschede, the Netherlands: Netherlands Institute for Curriculum Development (SLO). Recuperado de http://downloads.slo.nl/Documenten/educational-design-research-part-a.pdf
  • Prendes, M. P., Martínez, F. y Gutiérrez, I. (2008). Producción de material didáctico: los objetos de aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11(1).
  • Salinas, J., De Benito, B. y Lizana, A. (2014). Competencias docentes para los nuevos escenarios de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 78(28.1), 145-163.
  • Schön, D. (1984). The Reflective Practitioner: How Professionals Think In Action. New York: Basic Books.
  • Selwyn, N. (2016). Is technology good for education? Cambridge: Polity Press.
  • Senge, P., Cambron-McCabe, N., Lucas, T., Smith, B. y Dutton, J. (2012). Schools That Learn: A Fifth Discipline Fieldbook for Educators, Parents, and Everyone Who Cares About Education. New York: Crown Business.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Strom, K. (2015). Teaching as Assemblage. Journal of Teacher Education, 66(4), 321-333. doi: 10.1177/0022487115589990
  • Tondeur, J., Braak, J. Van, Ertmer, P. y Ottenbreit-Leftwich, A. (2016). Understanding the relationship between teachers pedagogical beliefs and technology use in education: a systematic review of qualitative evidence. Educational Technology Research and Development, 65(3), 555-575. doi: 10.1007/s11423-016-9481-2
  • Weller, M. (2011). The Digital Scholar: How Technology is Transforming Academic Practice. London: Bloomsbury Academic.
  • Zabalza, M. A. y Zabalza, M. A. (2011). La formación del profesorado de Educación Infantil. Participación educativa, 16, 103-113.
  • Zeichner, K., Bowman, M., Guillen, L. y Napolitan, K. (2016). Engaging and Working in Solidarity With Local Communities in Preparing the Teachers of Their Children. Journal of Teacher Education, 67(4), 277-290. doi: 10.1177/0022487116660623