Diseño y validación de un instrumento de observación de las conductas que alteran la convivencia en educación física

  1. Sánchez-Alcaraz Martínez, Bernardino Javier 1
  2. Gómez-Mármol, Alberto 1
  3. Valero Valenzuela, Alfonso 1
  4. Esteban Luis, Rocio 1
  5. González Víllora, Sixto 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Year of publication: 2018

Issue: 35

Pages: 453-472

Type: Article

DOI: 10.15581/004.35.453-472 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ESE: Estudios sobre educación.

Abstract

The aim of this study was to design and validate an instrument of observation that would allow us to measure and quantify student misconduct during classes of physical education. This process of validation was carried out in several phases. Six expert judges in physical education teaching and four observers trained to measure student misconduct in physical education lessons participated in the process, analysing ten physical education lessons of sixth and ninth grade from ten different schools, settings the structure of the instrument through confirmatory procedures. The final instrument consisted of eight items describing different kinds of student misconduct during physical education classes, grouped into two categories (violent behaviours and undisciplined and disinterested behaviours). The results obtained in the process of validation, reliability and internal consistency suggest that the instrument designed is optimally useful and reliable to measure student misconduct during physical education classes, allowing its application without the presence of the investigator in the classroom, thus minimizing its effect on the behaviour of the student body.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Anguera, M. T. (2010). Posibilidades y relevancia de la observación sistemática por el profesional de la psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 122-130.
  • Anguera, M. T., Blanco, A., Hernández, A. y Losada, J. L. (2011). Diseños observacionales: ajuste y aplicación en psicología del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 63-76.
  • Auné, S. E., Abal, F. J. y Attorresi, H. F. (2016). Diseño y construcción de una Escala de Conducta Prosocial para adultos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 42(2), 15-25.
  • Baena, A., Granero, A., Brancho, C. y Pérez, F. J. (2012). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado a la Educación Física. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 377-396.
  • Barnes, T. N., Smith, S. W. y Miller, M. D. (2014). School-based cognitive-behavioral interventions in the treatment of aggression in the United States: A meta-analysis. Aggression and Violent Behavior, 19, 311-321.
  • Benítez, J. L, Tomás, A. y Justicia, F. (2005). Educación para la convivencia en contextos escolares: una propuesta de intervención contra los malos tratos entre iguales. Apuntes de Psicología, 23(1), 27-40.
  • Bentler, P. M. (2007). On tests and indices for evaluating structural models. Personality and Individual Differences, 42, 825-829.
  • Bollen, K. A. y Long, J. (1994). Testing structural equation models. Newbury Park: Sage.
  • Borràs, A., Palou, P. y Ponseti, F. X. (2001). Evaluación del fairplay y conductas violentas durante la práctica deportiva de estudiantes de magisterio en Educación Física. En J. F. Campos, S. Llanas y R. Aranda (Coords.), Nuevas aportaciones al estudio de la actividad física y el deporte. II Congreso de CAFyD. Valencia: Marí Montañana.
  • Carretero-Dios, H. y Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(3), 521-551.
  • Cruz, J., Capdevila, L., Boixados, M., Pintanel, M., Alonso, C., Mimbrero, J. y Torregrosa, M. (1996). Identifi cación de conductas, actitudes y valores relacionados con el fairplay en deportistas jóvenes. En Valores sociales y deporte. Fair Play versus violencia. Investigaciones en ciencias del deporte (pp. 37-67). Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • Díaz, A. y Esteban, R. (2010). Physical Education Classroom Management Instrument. Adaptación transcultural. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10, 73-78.
  • Escartí, A., Pascual, C. y Gutiérrez, M. (2005). Responsabilidad personal y social a través de la educación física y el deporte. Barcelona: Graó.
  • Fernández, A. B. y Barreiras, A. J. (2015). Stop-Motion: Estrategia de Imagen y Comunicación para la mejora de la convivencia. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 191-195.
  • Gálvez-Nieto, D., Vera-Bachman, D., Cerda, D. y Díaz, R. (2016). Escala de victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de internet: Estudio de validación de una versión abreviada en estudiantes chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 41(1), 16-27.
  • García, L. (2010). Los planes de convivencia de centro. Refl exiones y orientaciones. En J. J. Gázquez y M. C. Pérez (Eds.), La convivencia escolar. Aspectos psicológicos y educativos (pp. 73-79). Granada: GEU.
  • Gras, M. y Martínez, G. (2002). Las primeras manifestaciones de la conducta antisocial en la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5(4), 15.
  • Goyette, R., Dore, R. y Dion, E. (2000). Pupils’ misbehaviour and the reactions and causal attributions of physical education student teachers: A sequential analysis. Journal of Teaching in Physical Education, 20, 3-14.
  • Hemphill, M. A., Templin, T. J. y Wright, P. M. (2015). Implementation and outcomes of a responsibility-based continuing professional development protocol in physical education. Sport, Education and Society, 20(3), 398-419.
  • Hernández, A., Díaz, F. y Morales, V. (2010). Construcción de una herramienta observacional para evaluar las conductas prosociales en las clases de Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 19(2), 305-318.
  • Kaplan, D. (2000). Structural equation modeling: Foundations and extensions. Thousand Oaks: Sage.
  • Kuhn, T. M., Ebert, J. S., Gracey, K. A., Chapman, G. L. y Epstein, R. A. (2015). Evidence-based interventions for adolescents with disruptive behaviors in school-based settings. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 24(2), 305-317.
  • Kulinna, P. H., Cothran, D. y Recualos, R. (2003). Development of an instrument to measure disruptive behaviour. Measurerement in Physical Education and Exercice Science, 7(1), 25-41.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Landeta, J. (1999). El método Delphi. Una técnica de previsión para la incertidumbre. Barcelona: Ariel.
  • Markland, D. (2007). The golden rule is that there are not golden rules: A commentary on Paul Barrett’s recommendations for reporting model fi t in structural equation modelling. Personality and Individual Differences, 42, 851-858.
  • Merino, C. y Livia, S. (2009). Intervalos de confi anza asimétricos para el índice la validez de contenido: un programa Visual Basic para la V de Aiken. Anales de Psicología, 25(1), 169-171.
  • Morales, P. (2007). El contraste de medias. Diferencia entre medias de muestras relacionadas. Madrid: Universidad Pontifi cia de Comillas.
  • Ortega, E., Jiménez, J. M., Palao, M. y Sainz de Barranda, P. (2008). Diseño y validación de un cuestionario para valorar las preferencias y satisfacciones en jóvenes jugadores de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(2), 39-58.
  • Osterlind, S. J. (1989). Constructing test items. Boston: Kluwer.
  • Palou, P., Borràs, P. A., Ponseti, F. X., Vidal, J. y Torregrosa, M. (2007). Intervención para la promoción de actitudes de fairplay en futbolistas cadetes. Apunts, 89, 15-22.
  • Penfield, R. D. y Giacobbi, P. R. (2004). Applying a score confi dence interval to Aiken’s item content-relevance index. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 8(4), 213-225.
  • Peñalva, A., López-Goñi, J. J. y Landa, N. (2013). Competencias emocionales del alumnado de Magiserio: posibles implicaciones profesionales. Revista de Educación, 362, 690-712.
  • Ruiz, L. M., Rodríguez, P., Martinek, T., Schilling, T., Durán, L. J. y Jiménez, P. (2006). El proyecto esfuerzo: un modelo para el desarrollo de la responsabilidad personal y social a través del deporte. Revista de Educación, 341, 933-958.
  • Steiger, J. H. (2007). Understanding the limitations of global fi t assessment in structural equation modelling. Personality and Individual Differences, 42, 893- 898.
  • Tabachnick, B. G. y Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. New York: Allyn and Bacon.
  • Thomas, J. R., Silverman, S. y Nelson, J. (2015). Research methods in physical activity, Champaign: Human Kinetics.
  • Urbina, C., Simón, C. y Echeita, G. (2011). Concepciones de los profesores acerca de las conductas disruptivas: análisis a partir de un marco inclusivo. Infancia y Aprendizaje, 34(2), 205-217.
  • Whitley, M. A., Forneris, T. y Barker, B. (2015). The reality of sustaining community- based sport and physical activity programs to enhance the development of underserved youth: Challenges and potential strategies. Quest, 67(4), 409- 423.