Álbumes ilustrados y desarrollo de ciudadanía democrática. Una propuesta para Educación Primaria a partir de un caso paradigmático"Eric", de Shaun Tan

  1. Leonor María Ruiz Guerrero 1
  2. Molina Puche, Sebastián 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Contextos educativos: Revista de educación

ISSN: 1575-023X

Ano de publicación: 2018

Número: 22

Páxinas: 63-78

Tipo: Artigo

DOI: 10.18172/CON.3084 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Contextos educativos: Revista de educación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This study considers how the Children’s Literature could be an appropriate tool so that the students of Primary Education progress in the development of democratic citizenship. Within the Children’s Literature, the picturebook has been addressed, following previous studies such as those by Encabo, López and Jerez (2012), or the works compiled by Johnston and Bainbridge (2013), among others. It has been tried, however, to overcome the limitations of this background. In the present work, it has been stressed both the improvement of the social and civic competences and a greater knowledge of the genre. For the reading it has been selected the work Eric, by Shaun Tan. The proposal has been carried out with fourteen participants from the fourth to the sixth year of Primary Education. It has been employed the focus group as the main method, as well as a questionnaire.

Referencias bibliográficas

  • Bainbridge, J. y Beverly, B. (2013). Picture books and Pedagogy: From Possibilities to Practice. En I. Johnston y J. Bainbridge (Eds.), Reading Diversity through Canadian Picture Books. Preservice Teachers Explore Issues of Identity, Ideology, and Pedagogy (pp. 18-40). Canadá: University of Toronto Press.
  • Colombo, G. (2012). Democracia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
  • Colomer, T. (2010). Álbumes ilustrados y cambio de valores en el cambio de siglo. En T. Colomer, B. Kümmerling-Meibauer y M. C. Silva-Díaz (Coords.), Cruce de miradas: nuevas aproximaciones al libro-álbum (pp. 58-73). Barcelona: Ekaré.
  • Cotton, P. (2000). Picture Books Sans Frontières. Staffordshire: Trentham Books.
  • Cotton, P. y Daly, N. (2014). Visualising Cultures: The “European Picture Book Collection” Moves “Down Under”. Children’s Literature in Education 46(1), 88-106. http://doi.org/10.1007/s10583-014-9228-9.
  • Encabo, E., López, A. y Jerez, I. (2012). Un estudio sobre el uso de álbumes ilustrados en Educación Primaria para la mejora de la competencia intercultural. Una perspectiva europea. Revista de educación, 358, 406-425.
  • Johnston, I. y Bainbridge, J. (Eds.) (2013). Reading Diversity through Canadian Picture Books. Preservice Teachers Explore Issues of Identity, Ideology, and Pedagogy. Canadá: University of Toronto Press.
  • Johnston. I. y Shariff, F. (2013). Who Does This Text Think I Am? Exploring Questions of Subjectivity through Diverse Picture Books. En I. Johnston y J. Bainbridge (Eds.), Reading Diversity through Canadian Picture Books. Preservice Teachers Explore Issues of Identity, Ideology, and Pedagogy (pp. 41-55). Canadá: University of Toronto Press.
  • Lebedeva, M. (2013). A play of signifiers: absence and presence in the picturebooks of Shaun Tan. (Tesis de Máster, University of Stellenbosch). Recuperado de http://hdl.handle.net/10019.1/79950.
  • O’Neil, K. (2010). Once Upon Today: Teaching for Social Justice with Postmodern Picturebooks. Children’s Literature in Education, 41, 40-51. http://doi.org/10.1007/s10583-009-9097-9 40-51.
  • Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 25, 29 de enero de 2015, pp. 6986-7003.
  • Ortuño, J., Miralles, P. y Molina Puche, S. (2012). Ciencias sociales y su didáctica. Murcia: Diego Marín.
  • Santisteban, A. (2004). Formación de la ciudadanía y educación política. En M. I. Vera y D. Pérez (Coord.), Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. Alicante: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales.
  • Santisteban, A. y Pagès, J. (2009). Una propuesta conceptual para la investigación en educación para la ciudadanía. Revista Educación y Pedagogía, 21(53), 15-31.
  • Silva-Díaz, M. C. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario. (Tesis doctoral). Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/4667.
  • Tan, S. (2008). Cuentos de la periferia. Granada: Barbara Fiore Editora.
  • Tan, S. (2010). Eric. Surrey: Templar Publishing.