Creencias de docentes de secundaria sobre la educación del aprendizaje social y emocional

  1. Martinez Saura, Helena Fuensanta 1
  2. Sánchez-López, María Cristina 1
  3. Cejudo Prado, Manuel Javier 2
  4. Pérez-González, Juan-Carlos 3
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  3. 3 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revue:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Année de publication: 2024

Volumen: 54

Número: 1

Pages: 81-115

Type: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V54I1.27136 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Résumé

简介:目前,教师被认为是实行情感教育项目的主角。在这种情况下,我们认为有必要了解教师对社会和情感学习教育的信念和想法,特别是他们对使用应用程序的舒适度、承诺程度以及学校对其的支持程度。 研究方法:在此考虑下,本研究的重点是分析教师的情商(EI)水平特质在多大程度上与他们对实施情感教育所持有的信念和想法(舒适感、承诺感和支持感)相关。为此,根据情商水平和性别对差异进行了分析。样本包括 115 名初中和高中教育老师。研究使用的工具是 由Brackett 等人(2012)制作的的特质情商问卷简表(TEIQueSF)和 SEL 信念领域量表(DSBS)。 研究结果:结果显示,教师的情商得分为中高,并且根据性别和情商水平,教师的信念存在统计显着差异。 结论:结论得出,一方面,教师致力于提供社会和情感学习的重要性,但他们没有感受到教育机构的足够支持,因此他们的特质情商水平容易提高; 另一方面,很明显,情商水平越高的教师,在传授这种情感学习时的舒适度就越高。最后,教师似乎更能感受到中心对学生提供社会情感学习的支持。

Références bibliographiques

  • Allen, J., Gregory, A., Mikami, A., Lun, J., Hamre, B., & Pianta R. (2013). Observations of Effective Teacher-Student Interactions in Secondary School Classrooms: Predicting Student Achievement With the Classroom Assessment Scoring System-Secondary. School Psychology Review, 42(1), 76-98.
  • Anaya, D., & López, E. (2014). Satisfacción laboral del profesorado en 2012-13 y comparación con los resultados de 2003-04. Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 365, 96–121. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-365-266
  • Anaya, D., & Suárez, J. M. (2007). Satisfacción laboral de los profesores de Educación Infantil, Primaria y Secundaria: Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 344, 217–243.
  • Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 54, 95–114.
  • Bisquerra, R., Pérez-González, J. C., & García Navarro, E. (2015). Inteligencia emocionalen educación. Síntesis.
  • Blázquez, A., León-Mejía, A., Patino-Alonso, M. C., & Feu, S. (2022). Síndrome de burnout y apoyo social en maestros de Educación Primaria. Estudios sobre educación, 42, 79-98. https://doi.org/10.15581/004.42.004
  • Bowden, R. G., Lanning, B. A., Pippin, G. R., & Tanner, J. F. (2003). Teachers’ attitudes towards abstinenceonly sex education curricula. Education, 123, 780.
  • Brackett, M. A., Patti, J., Stern, R., Rivers, S. E., Elbertson, N. A., Chisholm, C., & Salovey, P. (2009). A sustainable, skill-based approach to building emotionally literate schools. En M. Hughes, H. L. Thompson, & J. B. Terrell (Eds.), Handbook for developing emotional and social intelligence: Best practices, case studies, and strategies (pp. 329-358). Springer International Publishing.
  • Brackett, M., Reyes, M., Rivers, S., Elbertson, N., & Salovey, P. (2012). Assessing Teachers’ Beliefs About Social and Emotional Learning. Journal of Psychoeducational Assessment, 30(3) 219-236. https://doi.org/10.1177/0734282911424879
  • Bueno, C., Teruel, M. P., & Valero, A. (2005). La inteligencia emocional en alumnos de Magisterio: la percepción y comprensión de los sentimientos y las emociones. Revista Interuniversitaria del Profesorado, 54, 169–194.
  • Castillo, R., Fernández-Berrocal, P., & Brackett, M. (2013). Enhancing Teacher Effectiveness in Spain: A Pilot Study of The RULER Approach to Social and Emotional Learning. Journal of Education and Training Studies, 1(2), 263-272. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v1i2.203
  • Cazalla-Luna, N., & Molero, D. (2018). Emociones, afectos, optimismo y satisfacción vital en la formación inicial del profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22, 215–233.
  • Cejudo, J., & López-Delgado, M. L. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Psicología Educativa, 23, 29-36. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001
  • Cejudo, J., Díaz, M. V., Losada, L., & Pérez-González, J. C. (2016). Necesidades de formación de maestros de Infantil y Primaria en atención a la diversidad. Bordón, 68(3), 23-39. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68402
  • Chan, D. W. (2008). Emotional intelligence, self-efficacy, and coping among Chineseprospective and in-service teachers in Hong Kong. Educational Psychology, 28,397–408.
  • Collie, R. J., Shapka, J. D., Perry, N. E., & Martin, A. J. (2015). Teachers’ beliefs about social-emotional learning: Identifying teacher profiles and their relations with job stress and satisfaction. Learning and Instruction, 39, 148-157. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.06.002
  • Devaney, E., O’Brien, M. U., Resnik, H., Keister, S., & Weissberg, R. P. (2006). Sustainable schoolwide social and emotional learning: Implementation guide and toolkit. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
  • Di Fabio, A., & Palazzeschi, L. (2008). Emotional intelligence and self-efficacy in a sam-ple of Italian high school teachers. Social Behavior and Personality, 36, 315–325. http://dx.doi.org/10.2224/sbp.2008.36.3.315
  • Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: a meta-analysis of school-based universal interventions. Child development, 82(1), 405-32. https://doi.org/j.1467-8624.2010.01564.x.
  • Fernández-Abascal, E., & Martín-Díaz, M. D. (2022). Effects of the COVID-19 lockdown on personal well-being: A longitudinal study in Spanish population. Anales de Psicología, 38(3), 458-468. https://doi.org/10.6018/analesps.509521
  • Fernández-Domínguez, M. R., Palomero-Pescador, J. E., & Teruel-Melero, M. P. (2009).El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12, 33–50.
  • Funder, D. C., & Ozer, D. J. (2019). Evaluating Effect Size in Psychological Research: Sense and Nonsense. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 2(2), 156-168. https://doi.org/10.1177/2515245919847202
  • Gallante, A. (2013). Emoción autoconsciente: Cómo dos profesores exploran el trabajo emocional de la enseñanza. En M. Newberry, A. Gallant, & P. Riley (Eds.), Emoción y escuela: Comprender cómo el currículo oculto influye en las relaciones, el liderazgo, enseñanza y aprendizaje (pp. 163-181). Emerald Publishing Group.
  • Gardenswartz, L., Cherbosque, J., & Rowe, A. (2010). Emotional intelligence and diversity. A Model for Differences in the Workplace. Journal of Psychological Issues in Organizational Culture, 1(1), 74–84.
  • Golombek, P., & Doran, M. (2014). Unifying cognition, emotion, and activity in lan-guage teacher professional development. Teaching and Teacher Education, 39,102-111.
  • Jennings, P. A., & Greenberg, M. T. (2009). The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes. Review of Educational Research, 79, 491–525. http://dx.doi.org/10.3102/0034654308325693
  • Jennings, P., Jeon, L., & Roberts, A (2020). Introduction to the Special Issue on Early Care and Education Professionals’ Social and Emotional Well-being. Early Education and Development, 31(7), 933-939, https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1809895
  • Johnson, S. M., & Naidoo, A. V. (2017). A psychoeducational approach for prevention of burnout among teachers dealing with HIV/AIDS in South Africa. AIDS Care, 29, 73–78. https://doi.org/10.1080/09540121.2016.1201193
  • Ju, C., Jijun, L., Yuan, L., Wei, F., & Xuqun, Y. (2015). The mediating role of workplace social support on the relationship between trait emotional intelligence and teacher burnout. Teaching and Teacher Educational, 51, 58–67.
  • López-Goñi, I., & Goñi, J. M. (2012). La competencia emocional en los currículos deformación inicial de los docentes. Un estudio comparativo. Revista de Educación, 357, 467-489.
  • Martínez-Saura, H. F., Sánchez-López, M. C., & Pérez-González, J. C. (2022). Competencia emocional en docentes de Infantil y Primaria y estudiantes universitarios de los Grados de Educación Infantil y Primaria. Estudios sobre Educación, 42, 9-33. https://doi.org/10.15581/004.42.001
  • Martínez-Saura, H. F., Calderón, A., & Sánchez-López, M. C. (s.f.). Programas de formación emocional inicial y permanente para docentes de Educación Infantil y Primaria: una revisión sistemática. Revista Complutense de educación.
  • Molero, D., Ortega, F., & Moreno, M. R. (2010). Diferencias en la adquisición de competencias emocionales en función del género. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 3, 165–172.
  • Molina, A., Cahill, H., & Dadvand, B. (2022). The role of gender, setting and experience in teacher beliefs and intentions in social and emotional learning and respectful relationships education. The Australian Educational Researcher, 49(1), 63-79. https://doi.org/10.1007/s13384-020-00420-w
  • Moreira, A., Hiromi, L., & Botelho, A. Q. (2018). Avaliação de programas de intervenção para a aprendizagem socioemocional do professor: Uma revisão integrativa. Revista Portuguesa de Educação, 32(1), 35-51. https://doi.org/10.21814/rpe.15133
  • Murillo, F. J., Martínez, C. A., & Hernández-Castillo, R. (2011). Decálogo para una Enseñanza Eficaz. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1). https://doi.org/10.15366/reice.
  • Oberle, E., Gist, A., Cooray, M. S., & Pinto, J. B. (2020). Do students notice stress in teachers? Associations between classroom teacher burnout and students perceptions of teacher social-emotional competence. Psychology in the Schools, 57(11), 1741-1756. https://doi.org/10.1002/pits.22432
  • Palomera, R., Gil-Olarte, P., & Brackett, M. (2006). ¿Se perciben con inteligencia emo-cional los docentes? Posibles consecuencias sobre la calidad educativa. Revista de Educación, 341, 687–703.
  • Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (2014). International handbook of emotionsin education. Routledge.
  • Pena, M., & Extremera, N. (2012). Inteligencia emocional percibida en profesorado de Primaria y su relación con los niveles de burnout e ilusión por el trabajo (engagement). Revista de Educación, 359, 604–627. http://10-4438/1988-592X-RE-2010-359-109
  • Pena, M., Rey, L., & Extremera, N. (2012). Life Satisfaction and Engagement in Elementary and Primary Educators: Differences in Emotional Intelligence and Gender. Revista de Psicodidáctica, 17, 341–358. http://dx.doi.org/10.1387/Rev.Psicodidact.1220
  • Pérez, J. C. (2003). Sobre la Validación de Constructo de la Inteligencia Emocional. Encuentros en Psicología Social, 1, 252–257.
  • Petrides, K. V. (2009). Technical manual for the Trait Emotional Intelligence Questionnaires (TEIQue). London Psychometric Laboratory.
  • Pianta, R. C., & Hamre, B. K. (2009). Conceptualization, measurement, and improvement of classroom processes: Standardized observation can leverage capacity. Educational Research, 38(2), 109-19. http://dx.doi.org/10.3102/0013189X09332374
  • Pössel, P., Rudasill, K. M., Sawyer, M. G., Spence, S. H., & Bjerg, A. C. (2013). Associations between teacher emotional support and depressive symptoms in Australian adolescents: A 5-year longitudinal study. Developmental Psychology, 49(11), 2135-46.
  • Poulou, M. S. (2017). An examination of the relationship among teachers’ perceptions of social-emotional learning, teaching efficacy, teacher-student interactions, and students’ behavioral difficulties. International Journal of School y Educational Psychology, 5(2), 126-136. https://doi.org/10.1080/21683603.2016.1203851
  • Puertas, P., Zurita, F., Ubago, J. L., & González, G. (2019). Influence of Emotional Intelligence and Burnout Syndrome on Teachers Well-Being: A Systematic Review. Social Sciences, 8(185), 1-12. http://dx.doi.org/10.3390/socsci8060185
  • Retana-Alvarado, D., de las Heras, M. A., Vázquez-Bernal, B., & Jiménez-Pérez, R. (2018). El cambio en las emociones de maestros en formación inicial hacia el clima de aula en una intervención basada en investigación escolar. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(2), 2602. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2602
  • Rohrbach, L. A., Graham, J. W., & Hansen, W. B. (1993). Diffusion of a school-based substance abuse prevention program: Predictors of program implementation. Preventive Medicine, 22, 237-260. http://dx.doi.org/10.1006/pmed.1993.1020
  • Romano, L., Buonomo, I., Callea, A., Fiorilli, C., & Schenke, K. (2020). Teacher Emotional Support Scale on Italian High School Students: A Contribution to the Validation. The Open Psychology Journal, 13, 123-132. http://dx.doi.org/10.2174/1874350102013010123
  • Romero, M. (2021). La Inteligencia Emocional en la formación del profesorado de Educación Infantil. Investigación en la Escuela, 104, 1-12. http://dx.doi.org/10.12795/IE.2021.i104.01
  • Saucedo, M., Díaz, J. J., Salinas, H. A., & Jiménez, S. (2019). Inteligencia emocional: cuestión de género. Revista Boletín Redipe, 8, 158–167.
  • Schenke, K., Ruzek, E., Lam, A. C., Karabenick, S. A., & Eccles, J. S. (2017). Heterogeneity of student perceptions of the classroom climate: A latent profile approach. Learning Environments Research, 20(3), 289-306. http://dx.doi.org/10.1007/s10984-017-9235-z
  • Suárez, M. J., & Martín, J. D. (2019). Influencia del perfil sociodemográfico del profesor universitario sobre la inteligencia emocional y el burnout. Educación XX1, 22, 93–117. https://doi.org/10.5944/educxx1.22514
  • Suberviola-Ovejas, I. (2012). Auto-percepción del profesorado sobre su formación en educación emocional. Revista de Comunicación Vivat Academia, 1154–1167.
  • Teruel, M. P. (2000). La inteligencia emocional en el currículo de la formación inicial de los maestros. Revista investigadora de Formación de Profesorado, 38,141–152.
  • Thoits, P. A. (1982). Conceptual, Methodological, and Theoretical Problems in Studying Social Support as a Buffer Against Life Stress. Journal of Health and Social Behavior, 23, 145-159. https://doi.org/10.2307/2136511
  • Thomson, M. M., & Palermo, C. (2014). Preservice teachers’ understanding of theirprofessional goals: case studies from three different typologies. Teaching and Teacher Education, 44, 56–68.
  • Tuomi, I. (2022). Artificial intelligence, 21st century competences, and socio‐emotional learning in education: More than high‐risk?. European Journal of Education, 57(4), 601-619. https://doi.org/10.1111/ejed.12531
  • Uitto, M., Jokikokko, K., & Estola, E. (2015). Virtual special issue on teachers andemotions in Teaching and teacher education (TATE) in 1985-2014. Teaching and Teacher Education, 50, 124–135. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2015.05.008
  • Wong, C. S., Wong, P. M., & Peng, K. Z. (2010). Effect of Middle-level Leader and Teacher Emotional Intelligence on School Teachers’ Job Satisfaction. The Case ofHong Kong. Educational Management Administration y Leadership, 38, 59-70.
  • Zullig, K. J., Ward, R. M., Scott-Huebner, E., & Daily, S. M. (2018). Association between adolescent school climate and perceived quality of life. Child Indicators Research, 11(6), 1737-53.