Filming The Taming of the Shrew in Franco's Dictatorship: La fierecilla domada

  1. Cerdá Martínez, Juan Francisco 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Borrowers and Lenders : The Journal of Shakespeare and Appropriation

ISSN: 1554-6985

Año de publicación: 2011

Volumen: 6

Número: 1

Páginas: 1-32

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Borrowers and Lenders : The Journal of Shakespeare and Appropriation

Resumen

In Sam Taylor's film of The Taming of the Shrew (1923), Mary Pickford winked at the cameraafter Kate's submission speech, linking the start of Shakespeare's sound film career to a tradition ofinterpreting The Taming of the Shrew within the boundaries of modern sexual correctness. As filmsand theater productions started to mitigate or expose Katherina's denigrating submission, in 1956 Spainprovided the optimal context for an overtly doctrinal and regressive rewriting of the initial text. Thisessay describes how La fierecilla domada appropriates Shakespeare's play to reinforce a conservativeview of national, social, religious, and sexual identity under the Franco dictatorship. The essay exploressome of the connections between the film's production team and the regime, then analyzes the filmictext's (re)vision of Shakespeare within the context of the Spanish dictatorship

Referencias bibliográficas

  • Althusser, Louis. 1971. Lenin and Philosophy and Other Essays. New York and London: Monthly Review Press.
  • Aragüez Rubio, Carlos. 2005. "Intelectuales y cine en el segundo franquismo: de las Conversaciones de Salamanca al nuevo cine español." Historia del presente 5: 121-35.
  • Bandín Fuertes, E. 2007. Traducción, recepción y censura de teatro clásico inglés. Estudio descriptivo-comparativo del Corpus TRACEtci (1939-1985). Ph.D. dissertation, León : Universidad de León.
  • Bean, John. 1980. "Comic Structure and the Humanizing of Kate in The Taming of the Shrew."In The Woman's Part: Feminist Criticism of Shakespeare. Edited by Carolyn Ruth Swift, Gayle Green, and Carol Thomas Neely. Urbana: University of Illinois Press. 65-78.
  • Burmann, Conchita, and Sigfrido Burmann. 2006. Sigfrido Burmann: la gira americana de Un Teatro de Arte (1926-1929). Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional, Dirección General de Relaciones Culturales y Científicas.
  • Caparros Lera, José María. 1983. El cine español bajo el régimen de Franco. Barcelona: Universitat de Barcelona.
  • Dougherty, Dru, and María Francisca Vilches de Frutos. 1992. El teatro en España: entre la tradición y la vanguardia, 1918-1939. Madrid: Fundación Federico García Lorca/Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC.
  • Eagleton, Terry. 1976. Marxism and Literary Criticism. London: Methuen.
  • Fernández Cuenca, Carlos. 1972. La Guerra de España y el Cine. Madrid: Editorial nacional. La fierecilla domada. 1956. Dir. Antonio Román. Producciones Benito Perojo/Vascos Films.
  • Greenblatt, Stephen. 1992. "Invisible Bullets: Renaissance Authority and Its Subversion, Henry IVand Henry V." In New Historicism and Renaissance Drama. Edited by Richard Wilson and Richard Dutton. London: Longman. 83-108.
  • Henderson, Diana. 2003. "A Shrew for the Times, Revisited." In Shakespeare, the Movie II: Popularizing the Plays on Film, TV, Video, and DVD. Edited by Richard Burt and Lynda E. Boose. New York: Routledge. 120-39.
  • Henderson, Diana. 1997. "A Shrew for the Times." In Shakespeare, the Movie: Popularizing the Plays on Film, TV, and Video. Edited by Lynda E. Boose and Richard Burt. New York:Routledge. 148-68.
  • Heredero, Carlos F. 1993. Las huellas del tiempo: cine español, 1951-1961. Madrid: Filmoteca Española.
  • Hodgdon, Barbara. 1998. "Katherina Bound; or, Play(k)ating the Strictures of Everyday Life." In Shakespeare on Film: Contemporary Critical Essays. Edited by Robert Shaughnessy. NewYork: St. Martin's Press.
  • Holderness, Graham. 1989. The Taming of the Shrew. Shakespeare in Performance. Manchester: Manchester University Press.
  • Howard, Jean E. 1986. "The New Historicism in Renaissance Studies." English Literary Renaissance 16.1: 13-42.
  • Merino Álvarez, Raquel. 2001. "Traducción, adaptación y censura de productos dramáticos." In La traducción en los medios audiovisuales. Edited by F. Chaume y Rosa Agost. Castelló : Universitat Jaume I. 231-38.
  • Montrose, Louis. 1986. "Renaissance Literary Studies and the Subject of History." English Literary Renaissance 16.1: 5-12.
  • Moreno Sáez, Francisco. 1999. "Educación y Cultura en el franquismo." In El franquismo: visiones y balances. Edited by Roque Moreno Fonseret and Francisco Sevillano Calero. Alicante : Universidad de Alicante.
  • Mulvey, Laura. 2000. "Visual Pleasure and Narrative Cinema." In Film and Theory: An Anthology. Edited by Robert Stam and Toby Miller. 1975; Oxford: Blackwell. 483-94.
  • Newman, Karen. 1986. "Renaissance Family Politics and Shakespeare's The Taming of the Shrew."English Literary Renaissance 16.1: 86-100.
  • Nicolás Marín, María Encarna. 1991. "El franquismo." In Historia de España, Vol. 12: El régimen de Franco y la transición a la democracia (de 1939 a hoy). Barcelona: Planeta.
  • Nicolás Meseguer, Manuel. 2008. Las relaciones cinematográficas hispano-alemanas durante la guerra civil española y los inicios del franquismo (1936-1945). Ph.D. Thesis. Murcia : Universidad de Murcia.
  • Pérez Gómez, Ángel A., and José L. Martínez Montalbán. Cine Español 1951/1978: Diccionario de Directores. 1978; Bilbao: Mensajero.
  • Rabadán, Rosa, ed. 2000. Traducción y censura (inglés-español), 1939-1985: estudio preliminar. León: Universidad de León.
  • Ríos Carratalá, Juan A. 2003. Dramaturgos en el cine español (1936-1975). Alicante: Universidad de Alicante.
  • Ruiz Carnicer, M. A., and Jordi García Gracia. 2001. La España de Franco (1939-1975): Culturay vida cotidiana. Madrid: Síntesis.
  • Sánchez López, Rosario. 1990. Mujer española, una sombra del destino en lo universal: trayectoria histórica de Sección Femenina de Falange (1934-1977). Murcia: Universidad, Secretariado de publicaciones.
  • Taibo, Paco Ignacio. 2002. Un cine para un imperio: Películas en la España de Franco. Madrid: Oberon.
  • Thompson, Ann, ed. 2003. The Taming of the Shrew. New Cambridge Shakespeare. 1984; Cambridge: Cambridge University Press.
  • Tronch-Pérez, Jesús. 2010. "'Dangerous and rebel prince': A Television Adaptation of Hamlet in Late Francoist Spain." Shakespeare Survey 63: 301-15.
  • Vizcaíno Casas, Fernando. 1976. Historia y anécdota del cine español. Madrid: Adra.
  • Werner, Carmen. 1942. Convivencia Social. Madrid: Delegación Nacional de Sección Femeninade F. E. T. y de las J. O. N. S. Williams, Raymond. 1977. Marxism and Literature. Oxford: Oxford University Press.