Hipermedias:una nueva herramienta para la intervención educativa

  1. María Paz Prendes Espinosa
Zeitschrift:
Anales de pedagogía

ISSN: 0212-8322

Datum der Publikation: 1992

Nummer: 10

Seiten: 151-167

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Anales de pedagogía

Zusammenfassung

The technology development can promove changes very important in educative environment, changes that actually can be fiction-science in our minds. In the present age of image and informatic, this development allows the creation of «hypermedias». In this article it is presented the hypermedia «Learn spanish with Olafo», an instrument which facilitates spanish learning to french-speakers. It is an informatic aplication that combines texts, images and sounds closely interconected. Hypermedias have a big instructive potential. They render possible students to decide about what they want to learn as they permit them to evaluate own progress. The students can use their higher intelectual potential. People who has got auto-efectives learning stra-tegies and use them in practice are the best users of hypermedias.

Bibliographische Referenzen

  • AMBROSE, David W. (1991): «The effects of Hypermedia on Learning: A Literature Review». Rvta. Educational Technology. The magazine for managers of change in education. 31(12). December. 51-55.
  • BOONE, Randall y HIGGINS, Kyle (1991): «Hypertext/Hypermedia Information Pre-sentation: Developing a Hypercard Template». Rvta. Educational Technology. The magazine for managers o.f change in education. 31(2). February.
  • CABERO ALMENARA, Julio (1992): «Los medios en los centros de enseñanza: expe-riencia española». Cultura, educación y comunicación. Sevilla: CEMIDE. 65-74.
  • CAREY, J. (1992): «Platón frente al teclado». Facetas. (2). 34-39.
  • CASTILLEJO BRULL, José Luis (1987): «Efectos de la informática en la estructura cognitiva de los alumnos». En Gonzalo VÁZQUEZ GÓMEZ (Ed.): Educar para el siglo XXI. Madrid: FUNDESCO. 37-77.
  • CORTINOVIS, Renato (1992): «Hypermedia for Training: A software and Instructional Engineering Model». Educational Technology. The Magazine for Managers in Education. 32(7). July. 47-51.
  • DE LAS HERAS, Antonio R. (1989): «Una breve visita guiada por hipertextose,"· Rue-das para la imaginación. 5. Otoño.
  • ELY, Donald P. (1984): «Los dos mundos de los alumnos». En UNESCO (Ed.): La educación en materia de comunicación. París: UNESCO. 95-108.
  • ESCOTET, M. A. (1992): Aprender para el futuro. Madrid: Alianza.
  • GALBREA TH, Jeremy ( 1992): «The Educational Buzzword of the 1990's: Multimedia, or is it Hypermedia, or Interactive Multimedia, or. .. ? Educational Technology. The Magazinefor Managers in Education. 32(4). 15-19.
  • GAYESKI, Diane M. (1992): «Making Sense of Multimedia: Introduction to Special Is-sue». Educational T echnolo gy. The Magazine for Managers in Education. 32(5). 9-13.
  • GUBERN, Roman (1987): El simio informatizado. Madrid: FUNDESCO.
  • KINZIE, Mable B. y BERDEL, Richard L. (1990): «Design and use of Hypermedia Systems». Educational Technology. Research and Development. 38(3). 61-68.
  • KNIGHT, Pam (1992): «Factors to Consider in Evaluating Multimedia Platforms for Wides-pread Curricular Adoption». Educational Technology. The Magazine for Managers in Education. 32(5). May. 25-27.
  • LANGHORNE, M. J.; DONHAM, J. 0.; GROSS, J. F. y REHMKE, D. (1989): Teaching with Computers. A New Menufor the '90s. London: Kogan Page. Language Development and Hypermedia Research Group (1992): «Open-software Design: A case study». Educational Technology. The Magazine for M~nagers in Education. 32(2). February. 43-55.
  • LECLERQ, Dieudonné (1990): Audio-visuel et apprentissage. Liege: Service de Techno-logie de l'Educatíon de l'Université de Liege.
  • LYNCH, Patrick (1991): «Tecnología Multimedia». Multimedia, primeros pasos. Guía Apple para Educación. 6-7. LOCATIS, Craig et al. (1989): «Hypermedia and instruction». Rvta. Educational Techno-logy. Research and Development. 37(4). 65-77.
  • MARTIN, M.; GONSER, C. y STRANGE, J. H. (1990): «Training Elementary and Se-condary teachers in hypermedia: A visit from MARS». En ESTES, N.; HEENE, J. y LECLERQ, D. (Eds.): The Seventh International Conferencie on Technology and Education (/). Edinburgh: CEP Consultants. 30-32.
  • MARTÍNEZ SÁNCHEZ, Francisco (1990): «la educación ante las nuevas tecnologías de la comunicación: Configuración de los vídeos didácticos». Anales de Pedagogía. (8). 159-180.
  • MARTÍNEZ SÁNCHEZ, Francisco (1992): «La utilización de medios en el proceso de enseñanza-aprendizaje: principios fundamentales». Cultura, educación y comunicación. Sevilla: CEMIDE. 55-64.
  • PALMER, J. J. (1990): «Hypertext/Hypermedia as instructional strategy». En ESTES, N.; HEENE, J. y LECLERQ, D. (Eds.): The Seventh International Conferencie on Technology and Education (/). Edinburgh: CEP Consultants. 266-268.
  • PEACHAM, J. y WOOLLIAMS, P. (1990): «Marrying HIPERTEXT with Free Text Re-trieval to provide leaming materials with improved pupil/student satisfaction». En ESTES, N.; HEENE, J. y LECLERQ, D. (Eds.): The Seventh International Conferencie on Technology and Education (/). Edinburgh: CEP Consultants. 119-121.
  • PELGRUM, W. J. y PLOMP, T. (1991): The use ofComputers in Education Worldwide. Oxford: Pergamon Press.
  • RAVITCH, D. (1992): «Diversidad en la educación». Facetas. (1). 39-43.
  • ROSELLI, Teresa (1991): «Control of Users Disorientation in Hypertext Systems». Rvta. Educational Technology. The magazine for managers of change in educatíon. 31 (12). December. 42-46.
  • SALOMON, Gavriel (1979): Interaction of media, cognition and learning. London: Jos-sey Bass.
  • SCHLUMPF, J. (1990): «Multimedia Applications in MSDOS». En ESTES, N.; HEENE, J. y LECLERQ, D. (Eds.): The Seventh International Conferencie on Technology and Education (!). Edinburgh: CEP Consultants. 95-97.
  • TOLHURST, Denise (1992): «A checklist for Evaluating Content-Bases Hypertext Com-puter Software». Educational Technology. The Magazine for Managers in Education. 32 (3). March.
  • VELJKOV, M. D. (1990): «A Knowledge Navigation System withín a Colege of Educa-tion: Beginning the new Paradigm Shíft». En ESTES, N.; HEENE, J. y LECLERQ, D. (Eds.): The Seventh lnternational Conferencie on Technology and Education (/). Edin-burgh: CEP Consultants. 128-131.
  • VIÑAO FRAGO, Antonio (1992): «Minorías, alfabetización y educación intercultural en las sociedades avanzadas». En AA. VV.: Educación Intercultural en la Perspectiva de la Europa Unida (1). Salamanca: Sociedad Española de Pedagogía. 207-218.
  • WITTGENSTEIN, Ludwig (1991). Tractatus Logico-Philosophicus. Madrid: Alianza. WONG, F. F. (1992): «La Búsqueda de Comunidad». Facetas. (1). 44-47.
  • ZARAGOZA, J. M. y CASSADO, A. (1990): Enseñanza asistida por ordenador. (Moti-vaciones, desarrollo y valoración de una experiencia). Madrid: Bruño.