Esquema corporal:evaluación e intervención psicomotriz

  1. Pilar Arnaiz Sánchez
  2. Josefina Lozano Martínez
Journal:
Anales de pedagogía

ISSN: 0212-8322

Year of publication: 1992

Issue: 10

Pages: 221-239

Type: Article

More publications in: Anales de pedagogía

Abstract

This paper represents sorne research carried out with five to six year old children belonging to a low social-cultural enviroment. The aim of it has been to get to know the formation of the children 's body-scheme as well as to enrich it by Psychomotricity Education. In order to obtain this, a control and experimental group were selected; the level of representation of the body-scheme was analysed having the human figure drawing test as a main tool for it. Next a Psychomotricity treatment was applied. Finally the individuals were tested once again. This work is divided in three different parts: first of all justification why we ha ve chosen the human figure drawing test as a means of body-scheme evaluation; second, it explains the importance of Psychomotricity to improve the formation in the children's body-scheme; and third, it shows the empirical experience gained.

Bibliographic References

  • ABRAHAM, A. (1976): Les identifications del' enfant a travers de son dessin. Toulouse: Privat.
  • ARNÁIZ SÁNCHEZ, P. (1983): «Estudio correlacional entre el desarrollo de las funciones psíquicas y el desarrollo de las funciones motoras. Directrices para la educación psicomotriz de los deficientes mentales». Anales de Pedagogía, 2, 327-343.
  • ARNÁIZ SÁNCHEZ, P. (1986): La influencia de la práctica psicomotriz en la adquisición de la madurez lectora en los débiles mentales ligeros. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia.
  • ARNÁIZ SÁNCHEZ, P. (1988): Fundamentación de la práctica psicomotriz en B. Aucouturier. Madrid: Seco-Olea.
  • ARNÁIZ SÁNCHEZ, P. (1992): «Habilidades psicomotoras básicas en el síndrome de Down». En CANDEL, l. y TURPIN, A.: Síndrome de Down, Integración escolar y laboral. Murcia, ASSIDO, 139-175.
  • ARNÁIZ SÁNCHEZ y OTROS (1992): El desarrollo psicomotor y la formación del esquema corporal en niños con déficits visuales de 4 a 6 años y su relación con los aprendizajes básicos. Investigación subvencionada por la ONCE, convocatoria 1989.
  • AUCOUTURIER, B. y OTROS (1985): La práctica psicomotriz. Reeducación y Terapia. Madrid: Científico-Médica.
  • BALLESTEROS JIMÉNEZ, S. (1982): El esquema corporal. Madrid: TEA.
  • COSTE, J. (1979): Las 50 palabras claves de la psicomotricidad. Barcelona: Médica-Técnica.
  • CRATTY, B. J. (1982): Desarrollo perceptual y motor en los niños. Barcelona: Paidós.
  • DAURAT-HMELJAK, C.; SATAMBAK, M.; BERGES, J. (1966): Manuel du test de Schéma Corporel. Paris: Les editions du Centre de Psychologie Appliquée.
  • DEFONTAINE, J. (1978): Manual de reeducación psicomotriz (vol. I). Barcelona: Médica-Técnica.
  • FROSTIG, M. y OTROS (1989): Figuras y formas. Guía para el maestro. Madrid: Panamericana.
  • GOODENOGH, F. (1964): Test de inteligencia infantil por medio del dibujo de la figura humana. Buenos Aires: Paidós.
  • HARRIS, D. B. (1991): El test de Goodenough. Barcelona: Paidós.
  • LE BOULCH, J. (1978): Hacia una ciencia del movimiento humano. Buenos Aires: Paidós.
  • LUQUET, G. H. (1972): El dibujo infantil. Barcelona: A. Redondo.
  • MACHOVER, K. (1953): Personality projection in drawing o.f humanfigure. Springfield (Illinois): Thomas Publisher.
  • PIAGET, J. y INHELDER, B. (1972): La representation de!' espace chez l' enfant. Paris: Puf.
  • RIUS ESTRADA, Mª. D. (1987): Lenguaje oral. Madrid: Seco-Olea.
  • RIUS ESTRADA, Mª. D. (1989): Grafomotricidad. Enciclopedia del desarrollo de los procesos grafomotores. Madrid: Seco-Olea.
  • VAYER, P. (1974): El niño frente al mundo. Barcelona: Científico-Médica.
  • WALLON, H. (1978): Del acto al pensamiento. Buenos Aires: Psique.
  • WALLON H. y LURCAT, L. (1958): Le dessin du personage par l'enfant, ses étapes et mutations. Enfance, 3.