Prácticas externas: una oportunidad para la formación y la empleabilidad

  1. Pedro Antonio García Tudela
  2. Montserrat Magro Gutiérrez
  3. Nuria Camuñas Sánchez-Paulete
Revista:
Cuadernos de pedagogía

ISSN: 0210-0630 2386-6322

Any de publicació: 2024

Número: 554

Tipus: Article

Altres publicacions en: Cuadernos de pedagogía

Resum

External academic internships are an essential complement to promote the comprehensive training of any university student, as well as to enhance their future employability. The following pages justify the suitability of curricular internships through the case of the Bachelor’s Degrees in Education.

Referències bibliogràfiques

  • Amar, V. (2019). La experiencia del prácticum en educación infantil. Una narración en primera persona. Revista prácticum, 4(2), 60-76. https://doi.org/10.37042/practicum.2019.4.2.4
  • Amaya Amaya, A., Zúñiga Mireles, E., Salazar Blanco, M., y Ávila Ramírez, A. (2018). Empoderar a los profesores en su quehacer académico a través de certificaciones internacionales en competencias digitales. Apertura (Guadalajara, Jal.), 10(1), 104-115.
  • Fernández-Rodicio, C.I. y Abellán-Roselló, L. (2023). El conocimiento previo. Influencia en el Prácticum de Ciencias de la Educación. Revista Prácticum, 8(2), 32-44. https://doi.org/10.24310/rep.8.2.2023.17069
  • Gairín-Sallán, J., Díaz-Vicario, A., del Arco Bravo, I., & Flores Alarcia, A. (2019). Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los Grados de Educación Infantil y Primaria. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 22(2), 17-43. https://doi.org/10.5944/educXX1.21311
  • García-Lázaro, I. (2022). Efectos de las prácticas externas en el desarrollo de conciencia profesional del profesorado en formación inicial [Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla], idUS. https://hdl.handle.net/11441/143110
  • González-Fernández, R., Zabalza-Cerdeiriña, M. A., Medina-Domínguez, María, & Medina-Rivilla, A. (2019). Initial Training Model for Childhood Education Teachers: Competencies and Beliefs for their Training. Formación universitaria, 12(2), 83-96. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000200083
  • Picazo-Valencia, C. y García-Campos, M.D. (2023). Análisis de la dimensión emocional del estudiantado en las prácticas de magisterio. Revista Prácticum, 8(2), 45-60. https://doi.org/10.24310/rep.8.2.2023.17041
  • Romero-Tena, R., Martínez-Pérez, S. y Martínez-Navarro, R. (2023). Experiencias tecnológicas de estudiantes en el Prácticum II de Educación Infantil. Revista practicum, 8(1), 53-68. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v8i1.16809
  • Tang, S. Y., Wong, A. K., & Cheng, M. M. (2016). Configuring the three-way relationship among student teachers» competence to work in schools, professional learning and teaching motivation in initial teacher education. Teaching and Teacher Education, 60, 344-354. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.09.001.
  • Tejada, J. (2020). El prácticum en educación superior. Algunos hitos, problemáticas y retos de las tres últimas décadas. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 105-121. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13036