Los valores desde el ocio familiar. Percepción de los adolescentes

  1. Hernández Prados, Mª Ángeles 1
  2. Álvarez Muñoz, José Santiago 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Contextos educativos: Revista de educación
  1. Vega Gómez, Carlos (coord.)
  2. Romero González, Álvaro (coord.)
  3. Jiménez Sáenz de Tejada, Marta (coord.)
  4. Gil-Díez Usandizaga, Ignacio (coord.)

ISSN: 1575-023X

Ano de publicación: 2024

Título do exemplar: Monográfico: Nuevas miradas para la enseñanza de la Historia social y cultural en la Edad Moderna

Número: 33

Páxinas: 219-238

Tipo: Artigo

DOI: 10.18172/CON.5519 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Contextos educativos: Revista de educación

Resumo

Although family leisure is revalued in times of crisis, it is not exempt from dilemmas and controversies. The potential of family leisure is mainly focused on family satisfaction and cohesion, leaving aside educational aspects such as the development of moral values. The purpose of this descriptive evaluative study is to determine the contribution of family leisure to values education from the perspective of adolescents. 1054 students in compulsory secondary education participated by completing an ad hoc questionnaire that includes a list of 12 values collected after a panel of experts and a validation process. The results show sociability as the most promoted value, together with those related to the inner self, and the ownership of the school and gender are the most significant variables in favour of private-subsidised schools and women, respectively. In this way, the role played by family leisure in the formation of values in adolescents is confirmed and the need to create learning communities in which both family and school build a joint leisure pedagogy model is determined.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, R. A., Valdemoros, M. Á., Sáenz, M., y Sanz, E. (2019). Family Leisure, Self-Management, and Satisfaction in Spanish Youth. Frontiers in Psychology, 10, 2231. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02231
  • Álvarez-Muñoz, J. S., y Hernández-Prados, M. Á. (2021). Revisión de los instrumentos de ocio de las tesis doctorales españolas. Revista OIDLES, 15(31), 71-84. https://www.eumed.net/es/revistas/oidles/especial-noviembre-21/instrumentos-ocio
  • Babaev, A. V., Babaeva, E. V., y Ganshina, G. V. (2019). Modern family leisure activities organization in theme parks. Perspectives of Science and Education, 41(5), 345-358. https://doi.org/10.32744/pse.2019.5.24
  • Belmonte, M. L., Álvarez, J. S., y Hernández, M. Á. (2021). Beneficios del ocio familiar durante el confinamiento. Psicoperspectivas, 20(3), 1-13. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue3-fulltext-2364
  • Buxarrais, M. R., y Escudero, A. (2014). Ocio en familia: una estrategia para promover el valor de la corresponsabilidad en la familia. En M. R. Buxarrais y M. Burguet (eds.), La conciliación familiar, laboral, social y personal: una cuestión ética (pp. 105-125). Servicio de Publicaciones Universitat de Barcelona.
  • Burguet, M., y Buxarrais, M. R. (2018). Compromiso ético. Propuestas. En E. Vila, V. Martín, y J. Sierra (coords.), Las competencias transversales en la docencia universitaria (pp. 35-44). Universidad de Málaga.
  • Chapman, W. A. (2015). El concepto de sociabilidad como referente del análisis histórico. Investigación & Desarrollo, 23(1), 1-37. http://hdl.handle.net/10584/5959
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cuenca, M. (2014). Ocio valioso. Universidad de Deusto.
  • Dunn, T., Baguley, T., y Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: A practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British journal of psychology, 105(3), 399-412. https://doi.org/10.1111/bjop.12046
  • Ferreira, J. P., Pose, H., y De Valenzuela, A. L. (2015). El ocio cotidiano de los estudiantes de Educación secundaria en España. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 25-49. http://dx doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.02
  • Gerlero, J. (2004). Ocio, tiempo libre o recreación. Aportes para el estudio de la recreación. Educo.
  • Gervilla, A. (2008). Familia y educación familiar. Narcea.
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
  • Hernández, M. Á., y Álvarez, J. S. (2019). Family leisure and academic achievement. Perception of the families. Italian Journal of Educational Research, (23), 86-105. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/3685
  • Hodge, C. J., Duerden, M. D., Layland, E. K., Lacanienta, A., Goates, M. C., y Niu, X. M. (2017). The association between family leisure and family quality of life: A meta‐analysis of data from parents and adolescents. Journal of Family Theory & Review, 9(3), 328-346. https://doi.org/10.1111/jftr.12202
  • Lloyd, K., O’Brien, W., y Riot, C. (2019). Understanding women’s “incremental” leisure repertoires in the family leisure space. World Leisure Journal, 61(1), 17-29. https://doi.org/10.1080/16078055.2018.1523805
  • Machado, L., y Halty, G. (2021). Deportes alternativos, lúdica y ocio valioso: un trinomio emergente para el desarrollo humano. En M. J. Monteagudo (ed.), El Deporte y el Tiempo Libre en la Sociedad de la Información (pp. 30-45). Universidad Del Futbol y Ciencias Del Deporte.
  • Maroñas, A., Martínez, R., y Gradaílle, R. (2019). Educación del ocio en y con la comunidad. Aportes desde la pedagogía social. Perfiles Educativos, 41(163), 111-126. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.163.58686
  • Melton, K. K. (2017). Family activity model: Crossroads of activity environment and family interactions in family leisure. Leisure Sciences, 39(5), 457-473. https://doi.org/10.1080/01490400.2017.1333056
  • Melton, K. K., Hodge, C. J., y Duerden, M. D. (2020). Ecology of family experiences: Contextualizing family leisure for human development & family relations. Journal of Leisure Research, 53(1), 1-20. https://doi.org/10.1080/00222216.2020.1802374
  • Melton, K. K., y Zabriskie, R. B. (2016). In the pursuit of happiness all family leisure is not equal. World Leisure Journal, 58(4), 311-326. https://doi.org/10.1080/16078055.2016.1228154
  • Miller, Á. (2017). El binomio ocio-familia desde el enfoque humanista: el caso de las familias de la Caja de Compensación Familiar del Huila. Lúdica Pedagógica, (26), 105-114. https://doi.org/10.17227/ludica.num26-9415
  • Orejudo, S., Balaguer, Á., Osorio, A., de la Rosa, P. A., y Lopez‐del Burgo, C. (2021). Activities and relationships with parents as key ecological assets that encourage personal positive youth development. Journal of Community Psychology, 1-20. https://doi.org/10.1002/jcop.22689
  • Ortega, P., Mínguez, R., y Hernández, M. Á. (2009). Las difíciles relaciones entre familia y escuela en España. Revista Española de Pedagogía, 243, 231-254. https://revistadepedagogia.org/lxvii/no-243/las-dificiles-relaciones-entre-familia-y-escuela-en-espana/101400010084/
  • Peterson, C., y Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Oxford University Press.
  • Posso, R., Aponte, J., Zapata, M., y Betancourt, A. (2020). Aproximación fenomenológica y hermenéutica de los expertos en recreación, sobre las teorías del ocio y el tiempo libre en el proceso de socialización en las instituciones educativas. Olimpia. Publicación Científica la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 17, 78-91. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1269
  • Sáenz de Jubera, M., Sanz, E., Valdemoros, M. Á., Alonso, R. A., y Ponce de León, A. (2021). Leisure Spaces Shared by Grandparents and Grandchildren in Northern Spain. Sustainability, 13(16), 9191. https://doi.org/10.3390/su13169191
  • Schoneboom, A. (2018). It makes you make the time: ‘Obligatory’ leisure, work intensification and allotment gardening. Ethnography, 19(3), 360-378. https://doi.org/10.1177%2F1466138117728738
  • Sharaievska, I., y Stodolska, M. (2017). Family satisfaction and social networking leisure. Leisure Studies, 36(2), 231-243. https://doi.org/10.1080/02614367.2016.1141974
  • Shaw, S. M. (2008). Family leisure and changing ideologies of parenthood. Sociology Compass, 2(2), 688-703. https://doi.org/10.1111/j.1751-9020.2007.00076.x
  • Shaw, S. M., y Dawson, D. (2001). Purposive leisure: Examining parental discourses on family activities. Leisure Sciences, 23(4), 217-231. https://doi.org/10.1080/01490400152809098
  • Tébar Belmonte, F., y Lorenzo, H. (2015). Los valores que acompañan a la interioridad. Revista de la Universidad de La Salle, 2015(68), 139-162. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2015/iss68/10/
  • Townsend, J. A., Van Puymbroeck, M., y Zabriskie, R. B. (2017). The core and balance model of family leisure functioning: A systematic review. Leisure Sciences, 39(5), 436-456. https://doi.org/10.1080/01490400.2017.1333057
  • Trussell, D. E. (2018). Families as agents of social change and justice in communities through leisure and sport experiences. Annals of Leisure Research, 21(1), 1-8. https://doi.org/10.1080/11745398.2017.1407661
  • Trussell, D. E., y Shaw, S. M. (2009). Changing family life in the rural context: Women's perspectives of family leisure on the farm. Leisure Sciences, 31(5), 434-449. https://doi.org/10.1080/01490400903199468
  • Trussell, D. E., Jeanes, R., y Such, E. (2017). Revisiting family leisure research and critical reflections on the future of family-centered scholarship. Leisure Sciences, 39(5), 385-399. https://doi.org/10.1080/01490400.2017.1333059
  • Vives, P. (2012). La Fundación Pere Tarrés, una propuesta para el Tiempo libre familiar. Educació Social: Revista D'intervenció Socioeducativa, 50, 132-136. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/255381