El valor social de las imágenes. Un estudio de caso en universitarios

  1. José Víctor Villalba-Gómez 1
  2. Alfredo José Ramón-Verdú, 1
  3. María Magdalena Castejón Ibañez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Aldizkaria:
Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Argitalpen urtea: 2024

Alea: 28

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 281-301

Mota: Artikulua

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V28I1.27964 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado

Laburpena

A study was carried out on the consumption and creation of images in students of the Faculty of Education of the University of Murcia, with a sample of 321 students of the Degree in Primary Education of various specialties. The main objective of this study was to find out the use they make of images in their social context of communication, as well as the degree of veracity they give to them and the degree of reflection they carry out on them. An objective questionnaire of typical individual performance was carried out, approached from three dimensions: the use of the photographic image, the use of the graphic image and the degrees of reflection and veracity of the image, carrying out the analysis through Principal Components Analysis (PCA). The analysis shows that there is a great deal of reflection on the message of social media and advertising images, but that only on some occasions do they look further to verify whether the underlying message is truthful or not. Students of physical education show a lower use of images, while those of educational resources attribute a high social value to them, with ages between 20 and 25 standing out, although the highest consumption is evident in ages between 25 and 30. Above the age of 35, the social value attributed to the image shows the lowest score. The female gender shows a higher social value of the image, both in social media and in those generated as a reflection of the self through selfies.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Acaso López, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Catarata.
  • Acaso López, M., Hernández Belver, M., Nuere Menéndez, S., Moreno Sáez, M. C., Antúnez del Cerro, N. y Ávila Valdés, N. (2011). Didáctica de las artes y la cultura visual. Akal.
  • Aguado, M., y Villalba. M. (2020). La ilustración como recurso didáctico. (2020). DEDiCA Revista de Educação e Humanidades, 17, 337 359. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i17.15158
  • Alcolea-Díaz, G., Reig, R., y Mancinas-Chávez, R. (2020). UNESCO’s Media and Information Literacy curriculum for teachers from the perspective of Structural Considerations of Information. [Currículo de Alfabetización Mediática e Informacional de la UNESCO para profesores desde la perspectiva de la Estructura de la Información]. Comunicar, 62, 103-114. https://doi.org/10.3916/C62-2020-09
  • Andrade-Vargas, L., Iriarte-Solano, M., Rivera-Rogel, D., y Yunga-Godoy, D. (2021). Young people and social networks: Between the democratization of knowledge and digital inequality. [Jóvenes y redes sociales: Entre la democratización del conocimiento y la inequidad digital]. Comunicar, 69, 85-95. https://doi.org/10.3916/C69-2021-07
  • Aparici, R., Fernández-Baena, J., García-Matilla, A. y Osuna, S. (2009). La imagen. Análisis y representación de la realidad. Gedisa.
  • Beneyto Ruiz, F.(2021). El signo fotográfico. La relación semántica de la fotografía con la realidad. Revista de Humanidades, (43), 349-370. Disponible en: https://bit.ly/3qdG52K
  • Bustamante-Bohórquez, B., Aranguren-Díaz, F., y Chacón, M. (2008). Towards a democratic education of the look. [Hacia una educación democrática de la mirada]. Comunicar, 31, 41-49. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-005
  • Corrales, A. (2018). Una aproximación a la imagen contemporánea: la educomunicación como propuesta educativa interdisciplinar para una ciudadanía crítica. Aularia, 1, 21-28. https://www.aularia.org/ContadorArticulo.php?idart=305
  • De-Andrés-del-Campo, S., Nos-Aldas, E. y García-Matilla, A. (2016). La imagen transformadora. El poder de una fotografía para el cambio social: La muerte de Aylan. [La imagen transformadora. El poder de cambio social de una fotografía: La muerte de Aylan]. Comunicar, 47, 29-37. https://doi.org/10.3916/C47-2016-03
  • Dondis, D.A.(2002). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Gustavo Gili.
  • Fanjul-Peyró, C., González-Oñate, C., y Peña-Hernández, P. (2019). eGamers’ influence in brand advertising strategies. A comparative study between Spain and Korea. [La influencia de los jugadores de videojuegos online en las estrategias publicitarias de las marcas. Comparativa entre España y Corea]. Comunicar, 58, 105-114. https://doi.org/10.3916/C58-2019-10
  • Ferradini, S., y Tedesco-Prieto, R. (1997). Lectura de imagen. Comunicar, 4, 157-160. https://doi.org/10.3916/C08-1997-21
  • González, M. R., Marcellán, I., Arriaga, A. (2015). Produciendo cultura visual: ¿qué se aprende dentro y fuera de la escuela? II Congreso Internacional de Investigación en Artes Visuales ANIAV. http://dx.doi.org/10.4995/ANIAV.2015.1221
  • Hernández Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Octaedro.
  • Huerta, R. (2021). La imagen como experiencia. Aula Magna.
  • Ivins, W. (1975).Imagen impresa y conocimiento. Análisis de la imagen prefotográfica.Gustavo Gili.
  • Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
  • Manifold, M., C., (2009). What art educators can learn from the fan-based artmaking of adolescents and young adults. Studies in Art Education, 50(3), 257-271.
  • Marcellán, I., Arriaga, A., Aguirre, I., Calvelhe, L. y Olaiz, I. (2014). El papel de la escuela en la producción de cultura visual de los jóvenes. En Veiga, F. (Coord.). Atas do I Congresso Internacional. Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação Veiga. ISBN:978-989-98314-7-6.
  • Marcellán-Baraze, I., Calvelhe, L., Agirre, I., y Arriaga, A. (2013). Estudio sobre jóvenes productores de cultura visual: evidencias de la brecha entre la escuela y la juventud. Arte, Individuo y Sociedad, 25(3), 525-535. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n3.40752
  • Marcellán-Baraze, I., y Agirre-Arriaga, I. (2008). Mass media educative value: social correlations. [El valor educativo de los medios: correlaciones socioculturales]. Comunicar, 31. https://doi.org/10.3916/c31-2008-03-046
  • Marcos-Dipaola, E. (2019). Producciones imaginales: lazo social y subjetivación en una sociedad entre imágenes. Arte, Individuo y Sociedad, 31(2), 311-325. https://doi.org/10.5209/ARIS.59483
  • Marín-Viadel, R. (2005). La Investigación Educativa basada en las Artes Visuales o Arte Investigación Educativa. En R. Marín Viadel (Ed.), Investigación en educación artística, 223-274. Universidad de Granada.
  • Marín-Viadel, R. (2011). La Investigación en Educación Artística. Educatio Siglo XXI, 29(1), 211-230. Recuperado de https://revistas.um.es/educatio/article/view/119951
  • Marín-Viadel, R. y Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
  • Marzal-Felici, J., y Soler-Campillo, M. (2011). Consumption patterns and uses of photography in digital era among communication students. [Hábitos de consumo y usos de la fotografía en la era digital entre estudiantes de comunicación]. Comunicar, 37, 109-116. https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-02
  • Mesquita-Romero, W., Fernández-Morante, C., y Cebreiro-López, B. (2022). Critical media literacy to improve students' competencies. [Alfabetización mediática crítica para mejorar la competencia del alumnado]. Comunicar, 70. https://doi.org/10.3916/C70-2022-04
  • Ortega Caballero, M. (2014). Proyecto de Intervención para mayores: La Imagen Fotográfica como agente psicoeducativo. Publicaciones,44, 39-56. Recuperado de https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/3084
  • Ortega Rodríguez, P. J. (2022). De la Realidad Extendida al Metaverso: una reflexión crítica sobre las aportaciones a la educación. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria. https://doi.org/10.14201/teri.27864
  • Pereira Domínguez, M. del C., y Marín Valle, M. V. (2009). Respuestas docentes sobre el cine como propuesta pedagógica. Análisis de la situación en Educación Secundaria. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria,13(1). https://doi.org/10.14201/2939
  • Ramón-Verdú, A. J., Villalba-Gómez, J. V. y Mascarell, D. (2022). El selfi metafórico en situación de confinamiento. Análisis de la creación fotográfica de estudiantes universitarios. Arts Educa, 31, 148-162. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca
  • Revuelta-Blanco, J. (2008). Image Pedagogy: TV advertisement critical reading. [Pedagogía de la imagen: lectura crítica de publicidad televisiva]. Comunicar, 31. https://doi.org/10.3916/c31-2008-03-058
  • Sabariego, M. y Bisquerra, R. (2009). El proceso de investigación (parte 1). En R. Bisquerra (Ed.). Metodología de la investigación educativa (pp. 89-125). La Muralla.
  • Subirana, V. (2015). La pedagogía transformadora. Sanz y Torres.
  • Tapia Frade, A., Rajas Fernández, M., y Martín Guerra, E. (2017). Diferencias de género en el consumo audiovisual: un experimento de neurociencia sobre spots de televisión. Vivat Academia, 141, 39-54. https://doi.org/10.15178/va.2017.141.39-54
  • Ubreva-Amor, A. (2008). Image as a daily learning opportunity. [La imagen: una oportunidad diaria para aprender]. Comunicar, 31. https://doi.org/10.3916/c31-2008-03-050
  • Urrutia, M., Barrios, S., Gutiérrez, M. y Mayorga, M. (2014). Métodos óptimos para determinar validez de contenido. Educación Médica Superior, 28(3), 547-558. Disponible en https://bit.ly/30cSGaH
  • Vieytes, R. (2004). Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Epistemología y Técnicas. Editorial de las Ciencias.