Influencia de la situación laboral parental en el acompañamiento de las tareas escolares en España

  1. Mª Ángeles Hernández Prados 1
  2. José Santiago Álvarez Muñoz 1
  3. Juan Antonio Gil Noguera 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista de ciencias sociales

ISSN: 1315-9518

Year of publication: 2024

Volume: 30

Issue: 1

Pages: 62-76

Type: Article

DOI: 10.31876/RCS.V30I1.41638 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de ciencias sociales

Abstract

Several of the school affairs, along with those in other areas, of minors are altered by the parents’ work environment, limiting the possibilities of attention, especially in the case of schoolwork, normally carried out at home. This descriptive-inferential, transversal and quantitative research has the objective of identifying, from parental perception, the influence of the work situation on the follow-up of school tasks. There is a sample of 1,787 Spanish families with sons and daughters in early childhood, primary and secondary education who have participated by completing an ad hoc questionnaire from which descriptive and inferential data were extracted through the Kruskal-Wallis parameter and Cohen’s d. The results indicate significant differences in the difficulty of schoolwork in both genders, father and mother, in favor of those who are full-time; the improvement of family relationships as a benefit, academic inability as an obstacle and an increase in positive effects after the pandemic stand out as aspects most identified by parents who are unemployed. Therefore, the need to reconvert labor policies not only in favor of economic activity but also of family life is evid.

Bibliographic References

  • Andreucci-Annunziata, P., Mansilla-Turra, C., y Montecino-Ávila, C. (2021). Inclusión Educativa y Parentalidad Positiva: La perspectiva de niños y niñas inmigrantes venezolanos/as de primer ciclo escolar en escuelas públicas de Santiago de Chile. Educación, 30(59), 172-192. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.202102.009
  • Bailén, E., y Polo, I. (2016). Deberes escolares: El reflejo de un sistema educativo. Avances en Supervisión Educativa, (25), 1-36. https://doi.org/10.23824/ase.v0i25.543
  • Bempechat, J. (2019). The case for (quality) homework: Why it improves learning, and how parents can help. Education Next, 2019, 36-44. https://www.educationnext.org/case-for-quality-homework-improves-learning-how-parents-can-help/
  • Bernal-Ruiz, F., Rodríguez-Vera, M., González-Campos, J., y Torres-Álvarez, A. (2018). Competencias parentales que favorecen el desarrollo de funciones ejecutivas en escolares. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 163-176. https://doi.org/10.11600/1692715x.16109
  • Bonal, X., y González, S. (2021). Educación formal e informal en confinamiento: Una creciente desigualdad de oportunidades de aprendizaje. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 14(1), 44-62. https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.18177
  • Cladellas, R., Castelló, A., Clariana, M., y Badia, M. (2017). Horarios laborales de los progenitores y su incidencia en el rendimiento académico de alumnos de primaria. Efectos diferenciales del género. Revista Portuguesa de Educação, 30(1), 135-155. https://doi.org/10.21814/rpe.9512
  • Del Prado, M., Alonso-Tapia, J., y Simón, C. (2021). Implicación parental y clima motivacional de la familia desde la percepción de los padres: Validación transcultural del cuestionario CMF-P. Anales de Psicología, 37(2), 323-333. https://doi.org/10.6018/analesps.342731
  • Delfín-Ruiz, C., Saldaña, C., Cano, R., y Peña, E. J. (2021). Caracterización de los roles familiares y su impacto en las familias de México. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(E-3) 128-138. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i.36497
  • Fernández, M. J., Pérez, L., y Sánchez, S. (2021). Escuela pública y COVID-19: dificultades sociofamiliares de educación en confinamiento. Publicaciones, 51(3), 463-479. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.15981
  • Fernández-Freire, L., Rodríguez-Ruiz, B., y Martínez-González, R.-A. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: La visión del profesorado. Aula Abierta, 48(1), 77-84. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84
  • Fernández-García, C.-M., García-Pérez, O., y Rodríguez-Pérez, S. (2016). Los padres y madres ante la toma de decisiones académicas de los adolescentes en la Educación Secundaria: Un estudio cualitativo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(71), 1111-1133. https://comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/104
  • Gil-Noguera, J. A., Hernández-Prados, M. Á., y Álvarez-Muñoz, J. S. (2023). Tareas escolares en tiempos de confinamiento Covid-19. Percepción familiar en función de las variables escolares. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 281-298. https://doi.org/10.6018/rie.520951
  • Hernández, M. Á. (2014). La familia desde la pedagogía de la alteridad. En P. Ortega (Coord.), Educar en la alteridad (pp. 173-193). Redipe y Editum.
  • Hernández-Prados, M. Á., y Álvarez, J. S. (2023). Ocio familiar de adolescentes en contextos rurales: Influencia de la edad. Revista de Investigación en Educación, 21(2), 226-241. https://doi.org/10.35869/reined.v21i2.4601
  • Hernández-Prados, M. D. L. A., y Gil-Noguera, J. A. (2022). El papel de la familia en la realización de los deberes escolares. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.16
  • Magalhães, P., Ferreira, D., Cunha, J., y Rosário, P. (2020). Online vs traditional homework: A systematic review on the benefits to students’ performance. Computers & Education, 152, 103869. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103869
  • Martínez, I. V., Chinchay, S. S., Zavala, A., y Luján-Vera, P. E. (2022). Síndrome de Burnout en los colaboradores de la Municipalidad Provincial de Sullana-Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVIII(3), 272-282. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i3.38473
  • Martínez-González, R. A., Iglesias-García, M. T., y Pérez-Herrero, M. H. (2021). Validación de la escala de competencias parentales emocionales y sociales para madres (ECPES-M). Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (37), 69-82. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.37.04
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2021). Datos y cifras. Curso Escolar 2021/2022. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b9311a59-9e97-45e6-b912-7efe9f3b1f16/datos-y-cifras-2021-2022-espanol.pdf
  • Muñoz, J. L., y Lluch, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-15. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182
  • Ortega, P. (2016). La ética de la compasión en la pedagogía de la alteridad. Revista Española de Pedagogía, 74(263), 243-264. https://reunir.unir.net/handle/123456789/5055
  • Pozzoli, T., Gini, G., y Scrimin, S. (2022). Distance learning during the COVID-19 lockdown in Italy: The role of family, school, and individual factors. School Psychology, 37(2), 183. https://doi.org/10.1037/spq0000437
  • Pressman, R. M., Sugarman, D. B., Nemon, M. L., Desjarlais, J, Owens, J. A., y Schettini-Evans, A. (2015). Homework and family stress: With consideration of parents’ self confidence, educational level, and cultural background. The American Journal of Family Therapy, 43(4), 297-313. https://doi.org/10.1080/01926187.2015.1061407
  • Requejo, G., Villa, M. S., Ruiz, L., y Rojas, E. E. (2023). Síndrome de burnout en trabajadores empresariales en Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXIX(3), 470-483. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i3.40731
  • Rogero-García, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Revista de Sociología de la Educación (RASE), 13(147), 174-182. https://doi.org/10.7203/rase.13.2.17126
  • Suárez, N., Fernández, E., Regueiro, B., Rosário, P., Xu, J., y Núñez, J. C. (2022). Parental involvement in homework during Covid-19 confinement. Psicothema, 34(3), 421-428. https://doi.org/10.7334/psicothema2021.532
  • Torío, S., Fernández, C. M., Inda, M., Viñuela, M. P., García, O., Rodríguez, M. D. C., Martínez, M. L., Rodríguez, M., y Rivoir, M. E. (2022). Guía para promover una Parentalidad Positiva. Estrategias educativas de apoyo para padres y madres con hijos e hijas entre 0-12 años de edad. Universidad de Oviedo, Servicio de Publicaciones.