Percepciones del autoconcepto en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria a través de la mediación artística

  1. López-Ruiz, David 1
  2. Bernal-Caballero, María 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2023

Issue Title: Juegos tradicionales y deportes para la inclusión

Volume: 26

Issue: 3

Pages: 195-209

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.560861 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Abstract

The main objective of this Project is to reflect on how the self-concept of students of First year Secondary Education can be developed through artistic mediation. It is a subject that appears transversally in the curriculum but that perhaps it does not get developed enough in the classrooms. To do this, a brief investigation is carried out on the main proposals of experts in the field that support the importance of artistic expression as a way for adolescent to reach a positive integral development. In order to achieve all this, two questionnaires have been developed. One initial before carrying out the activity and another at the end of it. Later a didactic proposal applied in two Secondary Education  Centre of the Region of Murcia was designed and executed with a sample of 86 students. This proposal covers the five dimensions of self-concept where students work through artistic practice, which has allowed to know how it has influenced adolescents. The didactic proposal designed to ensure that greater self-confidence of the students are the best results of it.

Bibliographic References

  • Barco, J. M. (2006). Vigostky, las emociones y el arte. Aportes para la educación artística. Praxis pedagógica, 6(7), 70-77.
  • Barragán Rodríguez, J. M., & Moreno González, A. (2004). Experiencia artística y producción cultura, ámbitos para la intervención socieducativa. Educació Social. Revista d'Intervenció Socioeducativa, 2004, num. 28, p. 19-40.
  • Fitts, W. H. (1972). The self concept and behavior: Overview and supplement (Vol. 7). Nashville: Dede Wallace Center.
  • García Barrera, A., Monge López, C. & Gómez Hernández, P. (2021). Percepciones docentes hacia las altas capacidades intelectuales: relaciones con la formación y experiencia previa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 239-251.
  • García, F & Musitu, G. (2014). AF-5 Autoconcepto Forma 5. Madrid, España: TEA
  • Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona, España: Paidós.
  • Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona, España: Paidós.
  • González-García. R. (2020). La A/R/Tografía como perspectiva metodológica inicial en programas de mediación artística basados en Arteterapia. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 15, 57-65.
  • Guerrero-Bejarano, Mª. A. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9.
  • López, M., & Martínez, N. (2006). Arteterapia. Conocimiento interior a través de la expresión artística. Tutor Psicología.
  • López, I., San Pedro, J. y González, C. (2014). La motivación en el área de expresión
  • plástica. Arte, Individuo y Sociedad, 26 (2), 199-213.
  • Luna, N. C., & Molero, D. (2013). Revisión teórica sobre el autoconcepto y su importancia en la adolescencia. Revista electrónica de investigación y docencia (REID), (10).
  • Manrique, I. L., de Mesa, C. G. G., Veledo, B. S. P., & Veledo, J. C. S. P. (2016). Del autoconcepto general al autoconcepto artístico. Magister, 28(1), 42-49.
  • Marx, R. W., y Wynne, P. H. (1978). Construct interpretations of three self-concept inventories. American Educational Research Journal, 15, 99-108.
  • McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson.
  • Moreno, A. (2016). La mediación artística. Arte para la transformación social, la inclusión social y el desarrollo comunitario. Octaedro.
  • Mundet Bolós, A., Beltrán Hernández, A. M. y Moreno González, A. (2015). Arte como herramienta social y educativa. Revista Complutense de Educación, 26(2), 315-329. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43060
  • Díez, J. P. (2004). El autoconcepto en la adolescencia: evaluación, factorización y análisis estructural. Studium: Revista de humanidades, (10), 135-154.
  • Shavelson, R. J., Huebner, J. J., y Stanton, G. (1976). Self-concept: validation of construct interpretation. Review of Educational research, 407-441.
  • Vispoel, W. P (1995). Autoconcepto en dominios artísticos: una extensión del modelo de Shavelson, Hubner y Stanton (1976). Revista de psicología de la educación, 87 (1), 134-153.