Representación curricular de la orientación y acción tutorial en el máster de Formación del Profesorado
- Salmerón Vílchez, Purificación 1
- Rafael López Fuentes 1
- Pilar Martínez Clares 2
- Ana Martín Romera 1
-
1
Universidad de Granada
info
-
2
Universidad de Murcia
info
ISSN: 0211-819X, 2014-8801
Any de publicació: 2024
Títol de l'exemplar: L’interès per la millora docent a l’entorn universitari
Volum: 60
Número: 1
Pàgines: 103-118
Tipus: Article
Altres publicacions en: Educar
Resum
L’estudi dels plans curriculars de la formació inicial per exercir la docència en Educació Secundària, entesos com a artefactes historicoculturals mediadors a la pràctica docent, permet comprendre quins professionals s’hi pretenen formar. En aquest treball s’hi analitza com s’aborden els continguts i les competències sobre orientació i acció tutorial a les guies elaborades pels diferents màsters oficials de formació del professorat d’Educació Secundària que imparteixen 43 universitats espanyoles. S’ha realitzat una anàlisi documental de plans i guies docents o programes (segons correspongui), classificant-ne els continguts en funció de si el d’orientació y acció tutorial es planteja com una matèria específica, si està integrat en altres matèries i si forma part d’un mòdul genèric o de lliure disposició. Els resultats de les anàlisis descriptives de les 65 guies seleccionades posen de manifest que no hi ha unanimitat respecte a l’abordatge de l’orientació i l’acció tutorial en aquests màsters. No obstant això, sí que es focalitzen dos grups de models (model de currículum amb representació integrada i model de currículum amb assignatura específica) concretats en diversos dissenys, encara que l’anàlisi feta evidencia que en pocs casos l’orientació i l’acció tutorial hi és abordada en profunditat.
Referències bibliogràfiques
- ÁLVAREZ, M. (2017). Hacia un modelo integrador de la tutoría en los diferentes niveles educativos. Educatio Siglo XXI, 35(2), 21-42. http://dx.doi.org/10.6018/j/298501
- BAKHTIN, M. M. (2020). The Dialogic Imagination. Four Essays (21st edition). University of Texas Press.
- BENARROCH, A. y miembros de APICE (2011). Diseño y desarrollo del máster en profesorado de educación secundaria durante su primer año de implantación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8(1), 20-40.
- BOLÍVAR, A. (2021). Del currículo prescrito al currículo escolar. En J. MOYA y F. LUENGO (Coords.), Educar para el siglo XXI, reformas y mejoras. LOMLOE: De la norma al aula (pp. 195-208). Grupo Anaya.
- DARLING HAMMOND, L., HYLER, M. E. y GARDNER, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute. https://learningpolicyinstitute.org/product/teacher-prof-dev.
- ESCUDERO, J. M., CAMPILLO, M. y SÁEZ, J. (2019). El máster de Formación Inicial del Profesorado de Educación Secundaria: Revisión, balances y propuestas de mejora. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 23(3), 165-188. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9409
- ESCUDERO, J. M., GONZÁLEZ GONZÁLEZ, M. T. y RODRÍGUEZ ENTRENA, M. J. (2018). Los contenidos de la formación continuada del profesorado: ¿Qué docentes se están formando? Educación XX1, 21(1), 157-180. https://doi.org/10.5944/educXX1.20183
- FLORES, M. A. (2020). Learning to teach: Knowledge, competences and support in initial teacher education and in the early years of teaching. European Journal of Teacher Education, 43(2), 127-130. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1733828
- GIMENO SACRISTÁN, J. (2018). Cambiar los sentidos, cambiar la educación. Morata.
- GONZÁLEZ BENITO, A., VÉLAZ-DE-MEDRANO URETA, C., LÓPEZ MARTÍN, E. y EXPÓSITO CASAS, E. (2018a). Evaluación de la función tutorial: Diseño y validación de un instrumento de medida (E.F.A.T.). Bordón: Revista de Pedagogía, 70(4), 39-54. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.66258
- GONZÁLEZ-BENITO, A., VÉLAZ-DE-MEDRANO URETA, C. y LÓPEZ-MARTÍN, E. (2018b). La tutoría en educación primaria y secundaria en España: Una aproximación empírica. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(2), 105-127. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.2.2018.23156
- IMBERNÓN, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja: La difícil tarea de enseñar. Graó.
- KEMMIS, S. (1998). El currículum: Más allá de la teoría de la reproducción. Morata.
- Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868 a 122953. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3.
- LÓPEZ RUPÉREZ, F., GARCÍA-GARCÍA, I. y EXPÓSITO CASAS, E. (2021). Formación inicial y formación permanente del profesorado de educación secundaria en España. Bordón: Revista de Pedagogía, 73(4), 65-84.
- MINISTERIO EDUCACIÓN Y FORMACIÓN PROFESIONAL (2022). Documento de Debate: 24 propuestas para la mejora de la profesión docente.
- MANSO, J., MATARRANZ, M. y VALLE, J. M. (2019). Estudio Supranacional y Comparado de la Formación Inicial del Profesorado de Educación Secundaria en la Unión Europea. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 15-33. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9697.
- MARTIN-ROMERA, A. (2017). Formación Pedagógica para la Acción Docente y Gestión del Aula (Tesis Doctoral). Universidad de Granada, Granada, España. http://hdl.handle.net/10481/48332.
- MOHANASUNDARAM, K. (2018). Curriculum Design and Development. Journal of Applied and Advanced Research, 3(S1), 4. https://doi.org/10.21839/jaar.2018.v3iS1.156
- NIEMI, H. y JUKKU-SIHVOMEN, R. (2009). El currículo en la formación del profesorado de Educación Secundaria. Revista de Educación, 350, 173-202. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/23270/19/0.
- Orden ECI/3858/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de las profesiones de Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas. Boletín Oficial del Estado, 312, de 29 de diciembre de 2007, 53751 a 53753. https://www.boe.es/eli/es/o/2007/12/27/eci3858.
- Orden EDU/3498/2011, de 16 de diciembre, por la que se modifica la Orden ECI/3858/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de las profesiones de Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas. Boletín Oficial del Estado, 310, de 26 de diciembre de 2011, 141836 a 141840. https://www.boe.es/eli/es/o/2011/12/16/edu3498.
- PRIOR, L. (2003). Using Documents in Social Research. SAGE.
- Real Decreto 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior. Boletín Oficial del Estado, 185, de 3 de agosto de 2011, 87912 a 87918. https://www.boe.es/eli/es/rd/2011/07/15/1027.
- Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, 260, de 30 de octubre de 2007.
- Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, 161, de 3 de julio de 2010, 58454 a 58468. https://www.boe.es/eli/es/rd/2010/07/02/861.
- Real Decreto 822/2021, de 28 de septiembre, por el que se establece la organización de las enseñanzas universitarias y del procedimiento de aseguramiento de su calidad. Boletín Oficial del Estado, 233, de 29 de septiembre de 2021, 119537 a 119578. https://www.boe.es/eli/es/rd/2021/09/28/822.
- SCOTT, J. (1990). A matter of record: Documentary sources in social research. Polity Press.
- SCOTT, J. (2016). Adventures of an accidental methodologist. Methodological Innovations, 9, 1-5. https://doi.org/10.1177/2059799116630664
- TORRECILLA-SÁNCHEZ, E. M., BURGUERA-CONDON, J. L., OLMOS-MIGUÉLAÑEZ, S. y PÉREZ-HERRERO, M. H. (2018). Análisis psicométrico de una escala para evaluar las competencias específicas en tutoría y orientación educativa. Cultura y Educación, 30(1), 38-70. https://doi.org/10.1080/11356405.2017.1416742
- VALDÉS, R., BOLÍVAR, A. y MORENO, A. (2015). Una valoración de la formación inicial de profesores en España: El Máster en Educación Secundaria. Educação em Revista, 31(3), 251-278. https://doi.org/10.1590/0102-4698132995
- VAN DIJK, T. A. (2008). Discourse and context: A sociocognitive approach. Cambridge University Press.
- VAN DIJK, T. A. (2009). Society and Discourse: How Social Contexts Influence Text and Talk [Sociedad y discurso: Cómo influyen los contextos sociales en el texto y el discurso]. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511575273
- ZABALZA, M. A. (2011). Metodología docente. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 75-98. https://doi.org/10.4995/redu.2011.6150