Programas de formación emocional inicial y permanente para docentes de Educación Infantil y Primariauna revisión sistemática

  1. Martínez-Saura, Helena Fuensanta 1
  2. Luquin, Antonio Calderon 2
  3. Sánchez López, María Cristina 1
  1. 1 Universidad de Murcia. Facultad de Educación. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación
  2. 2 Universidad de Limerick (Irlanda)
Aldizkaria:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Argitalpen urtea: 2024

Alea: 35

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 21-32

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/RCED.82389 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista complutense de educación

Laburpena

Times Currently, there is an increase in publications on socio-emotional training programs, justified in that they imply an improvement in teacher well-being and the creation of higher quality learning environments. The objectives of this study were, on the one hand, to study the characteristics and effectiveness of the socio-emotional training programs implemented for the initial and permanent training of preschool and elementary teachers; and on the other hand, to evaluate the methodological quality of the studies included in the review. The systematic review reported on 20 studies published between 2010 and 2021, based on an initial search of 721 records in Scopus and Web of Science. Consequently, the representation in the scientific literature of emotional training programs in the teaching field is still limited. In addition, there is a great variety of terminology in the variables of the programs and gaps in methodological quality that make it difficult to disseminate and generalize the results. It highlights the need to implement a socio-emotional training program model for practicing and training teachers that includes stress management, work well-being and emotional regulation as necessary variables, as well as the evaluation of programs with a variety of instruments.

Erreferentzia bibliografikoak

  • A. A.V.V. (2005). Libro Blanco para el Título de Grado en Magisterio. ANECA.
  • Aliaga, F. M. y Suárez, J. M. (2008). La repercusión científica de una revista académica: análisis del caso de RELIEVE. RELIEVE, 14(2), 1-11.
  • Barnfather, N. & Amod, Z. (2012). Empathy and personal experiences of trainees in an Emotional Literacy and Persona Doll programme in South Africa. South African Journal of Psychology, 42(4), 598-607.
  • Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. En R. Bar-On y J. D. A. Parker (Eds.), The Handbook of Emotional Intelligence (pp. 363-388). Jossey-Bass.
  • Biglan, A., Mrazek, P. J., Carnine, D. & Flay, B. R. (2003). The integration of research and practice in the prevention of youth problem behaviors. Am. Psychol. 58, 433–440. https://doi.org/10.1037/0003-066X.58.6-7.433
  • Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Praxis.
  • Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Desclée de Brower.
  • Bisquerra, R. y Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82.
  • Brackett, M. A., Palomera, R., Mojsa‐Kaja, J., Reyes, M. & Salovey, P. (2010). Emotion‐regulation ability, burnout, and job satisfaction among British secondary‐school teachers. Psychology in the Schools, 47(4), 406-417. https://doi.org/10.1002/pits.20478 Brown, B. L., & Hedges, D. (2009). Use and misuse of quantitative methods: Data collection, calculation, and presentation. In D. M. Mertens & P. E. Ginsberg (Eds.), The handbook of social research ethics. Thousand Oaks.
  • Bueno C., Teruel, P. y Valero, A. (2005). La inteligencia emocional en alumnos de Magisterio: La percepción y comprensión de los sentimientos y las emociones. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 169-194.
  • Calderón, C. (2009). Assessing the Quality of qualitative health research: Criteria, process and writing. Qualitative Social Research, 10(2).
  • Calderón, M., González, G., Salazar, P. y Washburn, S. (2014). El papel docente ante las emociones de niñas y niños. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-23.
  • Castillo-Gualda, R., Galan, A. & Pena, M. (2017). Preliminary findings from RULER Approach in Spanish teachers’ emotional intelligence and work engagement. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(3), 641-664.
  • Castillo-Gualda, R., Brackett, M. A., Herrero, M., Rodríguez-Carvajal, R. & Fernández-Berrocal, P. (2019). The role of emotional regulation ability, personality, and burnout among spanish teachers. International Journal of Stress Management, 26(2), 146-158.
  • Crawford, H. K., Leybourne, M. L. & Arnott, A. (2000). How we ensured rigour in a multisite, multidiscipline, multi-researcher study. Qualitative Social Research, 1(1).
  • Cejudo, J. y López-Delgado, M. L. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Psicología Educativa, 23, 29-36. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001
  • Cornejo, M. y Salas, N. (2011). Rigor y calidad metodológicos: un reto a la investigación social cualitativa. Psicoperspectivas. Individuo y sociedad, 10(2). https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol10-Issue2-fulltext-144
  • Correa, A. D. y Aliaga, F. M. (2009). Mejora de la calidad, la gestión y la difusión de RELIEVE. RELIEVE, 15(2), 1-7.
  • Cooper, H. y Dent, A. (2011). Cuestiones éticas en la realización y presentación de informes de metanálisis. En A.T. Panter y S.K. Sterba (Eds.), Handbook of Ethics in Quantitative Psychology. Routledge (pp. 417–443).
  • Davies, D. & Dodd, J. (2002). Qualitative research and the question of rigor. Qualitative Health Research, 12, 279-289.
  • Dolev, N. & Leshem, S. (2016). Developing emotional intelligence competence among teachers. Teacher Development, 21(1). https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1207093
  • Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P. y Gulotta, T. P. (2015). Manual de aprendizaje social y emocional: investigación y práctica. Publicaciones de Guilford.
  • Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2002). Educando emociones. La educación de la inteligencia emocional en la escuela y la familia. En P. Fernández-Berrocal y N. Ramos (Eds.), Corazones inteligentes (pp. 353-375). Kairós.
  • Fereday, J. & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 1-11.
  • Fernández, M. R., Palomero, J. E. y Teruel, M. P. (2009). El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(1), 33-50.
  • Fonseca-Mora, M. C. y Aguaded, I. (2014). Las revistas científicas como plataformas para publicar la investigación de excelencia en educación: estrategias para atracción de investigadores. RELIEVE, 20(2). https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4274 Galindo, A. (2005). Cómo sobrevivir en el aula. Guía emocional para docentes. ICCE.
  • Galindo-Rodríguez, A. y Arginaga, F. (2018). Análisis bibliométrico de la Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte (2006-2017). Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 13(1), 33-40.
  • Giannakou, I., Paraskeva, F., Alexiou, A. & Bouta, H. (2016). A Case of Emotional Intelligence for Teachers’ Professional Development: Emotions and Connections are Ubiquitous in Second Life. Springer International Publishing, 39–50. https://doi.org/10.1007/978-3-319-42147-6_4
  • Gilar-Corbi, R., Pozo-Rico, T., Pertegal-Felices, M.L. & Sanchez, B (2018). Emotional intelligence training intervention among trainee teachers: a quasiexperimental study. Psicologia: Reflexão e Crítica, 31(33).
  • Gilar-Corbi, R., Pozo-Rico, T. y Castejón-Costa, J.L. (2018). Desarrollando la inteligencia emocional en educación superior: evaluación de la efectividad de un programa en tres países. Educación XX1, 22(1), 161-187. https://doi.org/10.5944/educxx1.19880 Giménez, E. (2014). Imposturas en el ecosistema de la producción científica. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 13-23. https://doi.org/10.6018/rie.32.1.190251
  • Hadar, L., Ergas, O., Alpert, B. & Ariav, T (2020). Rethinking teacher education in a VUCA world: student teachers’ social-emotional competencies during the Covid-19 crisis, European Journal de la formación del profesorado. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1807513
  • Harvey, S.T., Bimler, D. & Evans, I. (2016). Warming the emotional climate of the classroom: Can teachers' social-emotional skills change?. The International journal of Emotional Educacion, 8(2), 70-87.
  • Hawkey, K. (2006). Emotional intelligence and mentoring in pre-service teacher education: A literature review. Mentoring and Tutoring, 14(2), 137-147. https://doi.org/10.1080/13611260500493485
  • Hernández, F. y Maquilón, J. (2010). Indicadores de calidad de las revistas científicas y sistema de gestión editorial mediante OJS. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 13-29.
  • Higgins, J. P., Altman, D. G., Gøtzsche, P. C., Jüni, P., Moher, D., Oxman, A. D., Savović, J., Schulz, K. F. y Weeks, L.(2011). La herramienta de la Colaboración Cochrane para evaluar el riesgo de sesgo en ensayos aleatorios. Hermano Medicina. J. 343, 889-93. https://doi.org/10.1136/bmj.d5928
  • Hong, Q. N., Fàbregues, S., Bartlett, G., Boardman, F., Cargo, M., Dagenais, P., Gagnon, M. P., Griffiths, F., Nicolau, B., O’Cathain, A., Rousseau, M.C., Vedel, I. & Pluye, P. (2018). The Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT) version 2018 for information professionals and researchers. Revista Educación para la información, 34(4).
  • Joseph, D. L., & Newman, D. A. (2010). Emotional Intelligence: An Integrative Meta- Analysis and Cascading Model. Journal of Applied Psychology, 95, 1, 54-78.
  • Johnson S. M. & Naidoo, A.V. (2017). A psychoeducational approach for prevention of burnout among teachers dealing with HIV/AIDS in South Africa. AIDS Care. https://doi.org/10.1080/09540121.2016.1201193
  • Jones, S. M., Bouffard, S. M. & Weissbourd, R. (2013). Educators’ social and emotional skills vital to learning. Phi Delta Kappan, 94(8), 62-65. https://doi.org/10.1177%2F003172171309400815
  • Karimzadeh, M., Goodarzi, A. & Rezaei, S. (2012). The effect of social emotional skills training to enhance general health & Emotional Intelligence in the primary teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 57-64.
  • Karimzadeh, M., Tahmasebi, S. & Ajilchi, B. (2014). Implementing Social-Emotional Skills Training in Primary Students. Advances in Environmental Biology 8(825), 154-161.
  • Košir, K., Dugonik, Š., Huskić, A., Gračner, J., Kokol, Z. & Krajnc, Ž. (2020). Predictors of perceived teachers' and school counsellors’ work stress in the transition period of online education in schools during the COVID-19 pandemic. PsyArXiv. https://doi.org/10.31234/osf.io/gj3e5
  • Kuk, A., Guszkowska M. & Gala-Kwiatkowska A. (2021). Changes in emotional intelligence of university students participating in psychological workshops and their predictors. Current Psychology, 40, 1864-1871. https://doi.org/10.1007/s12144-018-0115-1
  • Liberati, A., Altman, D. G., Tetzlaff, J., Mulrow, C., Gøtzsche, P. C., Ioannidis, J. P., Clarke, M., Devereaux, P. J., Kleijnen, J. & Moher, D. (2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: Explanation and elaboration. PLoS Medicine, 6(7). https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000100
  • Marín, M., Teruel, P. y Bueno, C. (2006). La regulación de las emociones y de los sentimientos en alumnos de Magisterio. Ansiedad y Estrés, 12(3), 3-391.
  • Marques, A. M., Tanaka, L. H. y Fóz, A. Q. (2019). Evaluación de programas de intervención para el aprendizaje socioemocional del profesor: Una revisión integrativa. Revista Portuguesa de Educação 32, 50-60. https://doi.org/10.21814/rpe.15133 *Martínez, Y., Monge, C. & Torrego, J. C. (2020). Teacher education in cooperative learning and its influence on inclusive education. Improving Schools, 23(3), 277-290.
  • Martínez-Saura, H. F., Sánchez-López, M. C. y Pérez-González, J. C. (2021). Competencia emocional en docentes de Infantil y Primaria y estudiantes universitarios de los Grados de Educación Infantil y Primaria. Estudios sobre Educación, 42, 9-33. https://doi.org/10.15581/004.42.001
  • Martins, A., Ramalho, N. & Morin, E. (2010). A comprehensive meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and Individual Differences, 49, 554–564.
  • Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-34). Basic Books.
  • Mérida-López, S. & Extremera, N. (2017). Emotional intelligence and teacher burnout: A systematic review. International Journal of Educational Research, 85, 121-130. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.07.006
  • Morse, J., Barret, M., Mayan, M., Olson, K. & Spiers, J. (2002). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International Journal of Qualitative Methods, 1(2), 1-20.
  • O'Boyle, E. H., Humphrey, R. H., Polack, J. M., Hawver, T. H. & Story, P. A. (2011). The relation between emotional intelligence and job performance: A metaanalysis. Journal of Organizational Behavior, 32, 788-818.
  • Oliveira, S., Roberto, M. S., Pereira, N. S., Marques-Pinto, A. & Veiga-Simão, A. M. (2021). Impacts of Social and Emotional Learning Interventions for Teachers on Teachers' Outcomes: A Systematic Review With Meta-Analysis. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.677217
  • Pérez-Escoda, N., Filella, G., Alegre, A. & Bisquerra, R. (2012). Developing the emotional competence of teacher and pupils in school context. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(3), 1183-1208
  • Pérez-Escoda, N., Guiu, G.F., Soldevila A. y Fondevila A. (2013). Evaluación de un programa de educación emocional para profesorado de primaria. EducaciónXXI, 16(1), 233-254. https://doi.org/10.5944/educxx1.16.1.725
  • Pérez-González, J. C. (2008). Propuesta para la evaluación de programas de educación socioemocional. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6(2), 523-546.
  • Pérez‐González, J. C. & Qualter, P. (2018). Emotional Intelligence and Emotional Education in the School Years. En L. Dalcre y P. Qualter (Eds.), An Introduccion to Emotional Intelligence. Wiley.
  • Pertegal M. L., Castejón, J. L. y Martínez, M. (2011). Competencias socioemocionales en el desarrollo profesional del maestro. Educación XX1, 14(2), 237-260.
  • Pluye, P., Nadeau, N. & Nadeau, L. (2000). Les contraintes imposées par le terrain sur la rigueur. Recherches Qualitatives, 21, 125-136.
  • Pozo-Rico, T. & Sandoval, I. (2020). Can Academic Achievement in Primary School Students Be Improved Through Teacher Training on Emotional Intelligence as a Key Academic Competency?. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02976
  • Pozo-Rico, T., Gilar-Corbí, R., Izquierdo, A. & Castejón, J. L. (2020). Teacher Training Can Make a Di erence: Tools to Overcome the Impact of COVID-19 on Primary Schools. An Experimental Study. International Journal of Enviromental Research and Public Health, 17. https://doi.org/10.3390/ijerph17228633
  • Puertas, P., Zurita, F., Ubago, J. L. & González, G. (2019). Influence of Emotional Intelligence and Burnout Syndrome on Teachers Well-Being: A Systematic Review. Social Sciences, 8(185), 1-12. http://dx.doi.org/10.3390/socsci8060185
  • Repetto-Talavera, E., Pena-Garrido, M., Mudarra, J. y Uribarri, M. (2007). Orientación de las competencias socioemocionales de los alumnos de Educación Secundaria en contextos multiculturales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(11), 159-178.
  • Rodrigo-Ruiz, D. (2016). Efecto de las emociones de los profesores en sus alumnos: algunas evidencias. Revista de Educación y Política Social, 3(4).
  • Rodríguez-Sabiote, C. y Úbeda-Sánchez, A. M. (2019). Análisis bibliométrico a través de indicadores de calidad metodológica de las revistas españolas de educación indizadas en JCR durante el trienio 2014-2016. RELIEVE, 25(1). http://doi.org/10.7203/relieve.25.1.12771
  • Schonert-Reichl, K. A, Kitil, M. J y Hanson-Peterson, J. (2017). Para Llegar a los Estudiantes, Enseñar a los Maestros: Una Exploración Nacional de Preparación de Maestros y Aprendizaje Social y Emocional. Un informe preparado para el Colaborativo para el Aprendizaje Académico, Social y Emocional (CASEL). Universidad de Columbia Británica.
  • Steiner, V. y Perry, R. (1998). La educación emocional. Javier Vergara Edición.
  • Schutte, N., Malouff, J., Thorsteinsson, E., Bhullar, N. & Rooke, S. (2007). A metaanalytic investigation of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and Individual Differences, 42, 921-933.
  • Teruel, P. (2000). La inteligencia emocional en el currículo de la formación inicial de los maestros. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 38, 141-152.
  • Tyng, C.M., Amin, H.U., Saad, M.N.M. & Malik, A.S. (2017). Las influencias de la emoción en el aprendizaje y la memoria. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01454
  • Tuncay, H. (2016). Syllabus or silly-bus? A suggested technology, EQ and performance-based non-native ELT/EFL teacher training syllabus (TTS). The Turkish Online Journal of Educational Technology, 514-526.
  • Tuluhan, S. M. & Yalcinkaya, M. (2018). The effect of communication skills training program on teachers’ communication skills, emotional intelligence and loneliness levels. Revista de Cercetare si Interventie sociala, 62, 151-172.
  • Um, E., Plass, J.L., Hayward, E. O. y Homer, B.D (2012). El diseño emocional en el aprendizaje multimedia. Revista de psicología educativa, 104(2), 485–498. https://doi.org/10.1037/a0026609
  • Valente, S. y Lourenço, A. (2020). La inteligencia emocional marca la diferencia: El impacto de las habilidades de inteligencia emocional del profesorado en las estrategias de manejo de conflictos en el aula. Know And Share Psychology, 1(4). https://doi.org/10.25115/kasp.v1i4.4249
  • Vesely, A. K., Saklofske, D. H. & Nordstokke, D. W. (2014). EI training and pre-service teacher wellbeing. Personality and Individual Differences, 81-85. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2014.01.052