Visibilizar a las mujeres artistas.Diseño y aplicación de una unidad didáctica inclusiva sobre las vanguardias artísticas basada en contenidos actitudinales y pensamiento histórico

  1. María Victoria Zaragoza Vidal 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Clío: History and History Teaching.

ISSN: 1139-6237

Year of publication: 2019

Issue Title: Enseñanza de las Ciencias Sociales con perspectiva de género.

Issue: 45

Pages: 49-64

Type: Article

More publications in: Clío: History and History Teaching.

Abstract

This study analyzes the results obtained after the implementation of a didactic unit on the artistic avantgarde in the subject of History of Art of the 2nd year of high school based on the historical thinking, the attitudinal contents and the visibility of the women artists. Later, the information gathered before and after the application of the didactic unit of innovation was analysed. The results obtained indicate that the students have developed a more complete vision of the artistic avant-garde, their context and the finality of the works, facilitating their understanding. In addition, this innovative methodology has allowed students to get to know another history of art, where women artists have their role, as well as working on procedural and attitudinal contents, to participate more in classes and to acquire secondorder concepts.

Bibliographic References

  • Albert, M. (2007). La investigación educativa. Claves Teóricas. Madrid: McGraw-Hill.
  • Asenjo, E. (2018). Didáctica de la Historia del Arte en el sistema educativo español. Una aproximación metodológica y organizativa. Revista de Investigación Magíster, 2, 1-14.
  • Ávila, R. M. (2001). El papel de la Historia del Arte en el currículum. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 29, 67-80.
  • Berges, L. (1996). El estudio del medio sociocultural en la educación hoy. Revista Aula de innovación educativa, 48, 5-8.
  • Caba, A., Hidalgo, E. & Roset, D. (2009). Repensar la enseñanza de la geografía y la historia. Una mirada desde el género. Barcelona: Octaedro.
  • Calaf, R. & Fontal, O. (2010). Como enseñar arte en la escuela. Madrid: Síntesis.
  • Camacho, R. (1994). Mujer y arte. Aproximación a otra Historia del Arte español. En M. J. Jiménez y E. Barranquero (Eds.), Estudios sobre la mujer. Marginación y Desigualdad. (pp. 75-105). Málaga: Universidad de Málaga.
  • Caso, A. (2005). Las olvidadas. Una historia de mujeres creadoras. Barcelona: Planeta.
  • Fontal, O. (2006). Los contenidos actitudinales en la enseñanza de la historia del arte. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 49, 47-56.
  • Gallego, H. & Moreno, M. (Eds.). (2017). Cómo enseñamos la historia (de las mujeres). Homenaje a Amparo Pedregal. Barcelona: Icaria.
  • Gómez, C. & Miralles, P. (2016). Las competencias históricas en educación obligatoria: evaluación, estrategias basadas en la indagación y argumentación de los estudiantes. New Approaches in educational research, 5 (2), 139-146.
  • Ibáñez, M. (2016). ¿Alguien hablará de nosotras cuando hayamos muerto? Sobre género, franquismo y didáctica. Revista de didácticas específicas, 14, 50-70.
  • López Fernández-Cao, M. (1995). El papel de las mujeres creadoras dentro de la Historia del Arte. Arte, Individuo y Sociedad, 7. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/art icle/view/ARIS9595110043A
  • López-Navajas, A. (2014) Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363. doi: 10-4438/1988592X-RE-2012-363-188
  • Mayayo, P. (2018). Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra.
  • Morant, I. (1999). Mujeres e Historia. O sobre las Formas de la Escritura y de la Enseñanza de la Historia. Clio& asociados: La historia enseñada, 4, 11-33.
  • Miralles, P. & Belmonte P. (2004). Historiografía, historia de las mujeres y enseñanza de la historia en bachillerato. En M. I. Vera-Muñoz & D. Pérez. (Eds.) Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. Alicante: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales.
  • Nochlin, L. (1971). Why have there been no great women artists? Women, Art and Power. Recuperado de https://archive.org/details/NochlinGreatWo menArtists/page/n1
  • Pagès, J. & Sant, E. (2011). ¿Por qué las mujeres son invisibles en la enseñanza de la historia? Revista Historia y Memoria, 3, 129-146.
  • Pagès, J. & Sant, E. (2012). Las mujeres en la enseñanza de la Historia: ¿hasta cuándo serán invisibles? Cadernos de Pesquisa do CDHIS, Uberlândia, 24(1), 91-117.
  • Prats, J. (2003). Repensar el arte en la enseñanza. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 37, 5-6.
  • Peñalver, R. (2003). ¿Qué quieres enseñar? Un libro sexista oculta a la mitad. Murcia: Consejería de Presidencia de la Región de Murcia e Instituto de la Mujer de la Región de Murcia.
  • Porqueres, B. (2007). Visibilidad de las mujeres en la Historia del Arte. En Federación de Enseñanza de CCOO. (Eds.), Incorporamos el lila al currículo educativo. Las mujeres también cuentan: VI Encuentro de Secretarías de la Mujer, 16, 17 y 18 de mayo de 2007 (pp. 39-50). Madrid: Paralelo Edición.
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. BOE n.º 3, del 3 de enero de 2015, 169-546.
  • Sánchez, R. & Miralles, P. (2014). Pensar a las mujeres en la historia y enseñar su historia en las aulas: estado de la cuestión y retos de futuro. Tempo & Argumento, 6(11), 278-298. doi: 10.5965/2175180306112014278
  • Sanjuán, E. (2015). ¿Dónde está la mujer en la Historia del Arte de Bachillerato? Clío. Historia and History Teaching. Recuperado de http://clio.rediris.es
  • Seixas, P. (2006). Teacher Notes: Benchmarks of Historical Thinking A Framework for Assessment in Canada. UBC: Centre for the Study of Historical Consciousness. Recuperado de https://www.edu.gov.mb.ca/k12/cur/socstu d/foundation_gr8/tns/tn1.pdf
  • Seixas, P. & Morton, T. (2013). The big six: historical thinking concepts. Toronto: Nelson Education.
  • Trepat , C. A. (2011). Didáctica de Historia del Arte. En J. Prats (Coord.), Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 89-112). Barcelona: Graó - Ministerio de Educación. Gobierno de España.