La percepción de las familias acerca de las tareas digitales

  1. Mª Ángeles Hernández-Prados
  2. José Santiago Álvarez-Muñoz
  3. Juan Antonio Gil-Noguera
Revista:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Ano de publicación: 2024

Número: 69

Páxinas: 35-62

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Resumo

The subject of homework is a controversial topic, even more so when it is of a digital nature in the new scenario of virtual education. This study aims to find out the inference of the frequency of ICT use in academic tasks with respect to the perception that parents have. A descriptive-inferential research with a quantitative treatment of the data in which 1787 families participated by completing an ad hoc questionnaire. The results show that the families who find more benefits, but who experience greater emotional exhaustion, are those whose children do more digital homework. Furthermore, there is a significant relationship between the frequency of ICT use in academic tasks and the family's perception of the benefits, the development of skills andthe emotional exhaustion experienced, in all cases in favour of those families with a high frequency of use. Thus, in view of the findings obtained, there is a need to educate families about the use of digital resources in school tasks in order to know how to extract the pedagogical potential of these resources so that they do not become an obstacle for the family

Referencias bibliográficas

  • Alemán-Aledo, A., & Belmonte, M. L. (2022). Evaluación de la influencia del factor familia en la Cordillera Sur de la Región de Murcia. Educatio Siglo XXI, 40(1), 131-152. https://doi.org/10.6018/educatio.437981
  • Álvarez-Muñoz, J. S., & Hernández-Prados, M. Á. (2022). El desarrollo de las capacidades desde el ocio familiar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 35-48. https://doi.org/10.6018/reifop.502551
  • Amzalag, M. (2021). Parent Attitudes Towards the Integration of Digital Learning Games as an Alternative to Traditional Homework. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 17(3), 151-167. http://doi.org/10.4018/IJICTE.20210701.oa10
  • Anderson, M., & Perrin, A. (2018). Nearly one-in-five teens can’t always finish their homework because of the digital divide. Pew Research Center. https://pewrsr.ch/3xHbgZK
  • Ben-Youssef, A., Dahmani, M., & Ragni, L. (2022). ICT Use, Digital Skills and Students’ Academic Performance: Exploring the Digital Divide. Information, 13(3), 129. http://dx.doi.org/10.3390/info13030129
  • Beneyto, S. (2015). Entorno familiar y rendimiento académico. Área de Innovación y Desarrollo. https://bit.ly/3rGdC78
  • Beneyto-Seoane, M., & Collet-Sabé, J. (2016). Las relaciones digitales entre familias y escuela: análisis y propuestas. @tic. revista d'innovació educativa, (16), 1-9. https://doi.org/10.7203/attic.16.6894
  • Cabero-Almenara, J., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus virtuales, 9(2), 25-34. https://bit.ly/3L04hyB
  • Chao-Rebolledo, C. (2022). Educación emocional en tiempos de crisis: de la pedagogía de la emergencia a la pedagogía del cuidado para el bienestar integral. Revista Internacional De Educación Emocional Y Bienestar, 2(1), 9–12. https://bit.ly/36v4IC8
  • Clausen, J. M., Bunte, B., & Robertson, E. T. (2020). Professional development to improve communication and reduce the homework gap in grades 7-12 during COVID-19 transition to remote learning. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 443-451. https://bit.ly/3L3I1UP
  • Cotino-Hueso, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de educación y derecho, (21), 1-29. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development: theory and applications. Sag Publications.
  • Díaz-Vicario, A., Mercader, C., & Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(e07), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882
  • Espejo-Villar, L. B., Lázaro-Herrero, L., & Álvarez-López, G. (2022). UNESCO Strategy and Digital Policies for Teacher Training: The Deconstruction of Innovation in Spain. Journal of New Approaches in Educational Research, 11(1), 15-30. https://doi.org10.7821/naer.2022.1.812
  • Feito-Alonso, R. (2020). Los deberes escolares. Un análisis sistematizado con especial referencia al caso español. Contextos Educativos. Revista de Educación, (25), 163-182. https://doi.org/10.18172/con.3957
  • Fernández-Miravete, Á. D. (2018). La competencia digital del alumnado de Educación Secundaria en el marco de un proyecto educativo TIC (1:1). Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (63), 60-72 (382). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1027
  • García-Fernández, N., Rivero-Moreno, M. L., & Ricis-Guerra, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Hekademos: revista educativa digital, (28), 76-85. https://bit.ly/3jWO8yf
  • Harris, C. (2021). El papel de las" tareas enriquecidas" en un enfoque interdisciplinar y digital para el aprendizaje post COVID-19. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 61, 99-130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.88209
  • Hernández-Prados, M. A., López, P., & Gamboa, G. (2021). Análisis documental sobre los riesgos y las posibilidades de Internet para los menores. Pautas educativas dirigidas a familias. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 10, 9-22. https://doi.org/10.6018/riite.430341
  • Jiménez, J. C. (2020). Polémicas educativas en confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-15. https://bit.ly/3L0PhR7
  • López-Sánchez, C., & García, J. A. (2017). La familia como mediadora ante la brecha digital: repercusión en la autoridad. Revista Colombiana de Ciencias Sociales,8(1), 108-124. http://dx.doi.org/10.21501/22161201.1928
  • Marciniak, R. (2015). La educación superior virtual en Polonia: Condiciones de su organización, funcionamiento y evaluación. Memorias del Encuentro Internacional de Educación a distancia, 4, 1-13. https://bit.ly/3ovDOQc
  • Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
  • Molina-Pérez, J., & Pulido-Montes, C. (2021). COVID-19 y digitalización “improvisada” en educación secundaria: Tensiones emocionales e identidad profesional cuestionada. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 181-196. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.011
  • Mollenkopf, D., Gaskill, M., Nelso, R. M., & Diaz, C. C. (2020). Navigating “a new normal” during the COVID-19 pandemic: College student perspectives of the shift to remote learning. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, 17(2), 67-79. https://doi.org/10.18162/ritpu-2020-v17n2-08
  • Muñoz-Moreno, J. L., & Lluch-Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-15. https://bit.ly/3L6JaLd
  • National Assessment of Educational Progress-NAEP. (2018). Report Card: Technology and Engineering Literacy (TEL). Highlights from the 2018 assessment. https://bit.ly/3uZR6IH
  • Odabas, C. (2022). An Analysis About the Relationship Between Online Homework and Perceived Responsibility, Self-Efficacy and Motivation Levels of the Students. Pedagogical Research, 7(2), 1-8. https://doi.org/10.29333/pr/11887
  • Öngün, E., & Demirag, A. (2015). El uso de multimedias en las tareas académicas por los estudiantes. Comunicar, 22(44), 121-129. https://doi.org/10.3916/C44-2015-13
  • Pérez-Escoda, A., Aguaded, I., & Rodríguez-Conde, M. J. (2016). Generación digital vs escuela analógica. Competencias digitales en el currículum de la educación obligatoria. Digital Education Review, 30, 165-183. https://bit.ly/3L05cix
  • Reimer, T., & Hill, J. (2022). Crossing the Digital Divide and the Equity Expanse: Reaching and Teaching All Students During the Pandemic. Journal for Leadership, Equity, and Research, 8(1), 71-86. https://bit.ly/38dcZve
  • Rummler, K., Grabensteiner, C., & Stingelin, C. S. (2020). El aprendizaje móvil en las tareas escolares: Prácticas culturales emergentes en la nueva ecología mediática. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 28(65), 101-110. https://doi.org/10.3916/C65-2020-09
  • Salcines-Talledo, I., González-Fernández, N., & Briones, E. (2020). The Smartphone as a pedagogic tool. Student profiles as related to its use and knowledge. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 91-109. https://doi.org/10.7821/naer.2020.1.454
  • Sánchez-Antolín, P., de Andrés Viloria, C., & Labra, J. P. (2018). El papel de la familia en el desarrollo de la competencia digital. Análisis de cuatro casos. Digital Education Review, (34), 44-58. https://bit.ly/37qdy4R
  • Torres, J. C., Duart, J. M., & Hinojosa, M. H. (2018). Plagiarism, internet and academic success at the university. NAER: Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2), 98-104.https://doi.org/10.7821/naer.2018.7.324
  • Trautwein, U., & Lüdtke, O. (2014). Die Förderung der Selbstregulation durch Hausaufgaben – Herausforderungen und Chancen. In C. Rohlfs, M. Harring y C. Palentien (Eds.), Kompetenz-Bildung: Soziale, emotionale und kommunikative Kompetenzen von Kindern und Jugendlichen. (pp. 275-288). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-03441-2_12
  • Urauchi, S., & Tanno, S. (2022). Homework and Teacher: Relationships Between Elementary School Teachers’ Beliefs in Homework and Homework Assignments. Japanese Psychological Research, 1-12. https://doi.org/10.1111/jpr.12412
  • Valle, A., Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Ferradás, M., & Freire, C. (2015). ¿Es diferente la implicación en los deberes escolares según el rendimiento académico de los estudiantes? Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2(2), 12. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.2.2.1344
  • Vegas, O. A. (2016). De las TIC en la educación a las TIC para la educación. Vector, 11, 24-29. https://bit.ly/3OC4nPx
  • Vicent, M., & Fernández-Sogorb, A. (2021). Beneficios y problemáticas del trabajo en equipo en entornos virtuales. En S. Cuerda (Ed.) Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19 (pp. 143-154). Octaedro.
  • Zounek, J., Juhaňák, L., & Záleská, K. (2022). Young People and the Development of Digital Competence and Autonomy en C. Springer (Ed.), Life and Learning of Digital Teens. Young People and Learning Processes in School and Everyday Life, 6, pp. 165-183. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90040-3_7