Importancia de la Estimulación Intrauterina en las charlas de Atención Primaria

  1. Mª de los Ángeles Castaño Molina
  2. Inmaculada Carmona González
  3. Sonia Pomeda Paños
  4. Beatriz Ruiz González
  5. Milagros Molina Alarcón 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
Revista Clínica de Medicina de Familia

ISSN: 2386-8201

Year of publication: 2007

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 15-19

Type: Article

More publications in: Revista Clínica de Medicina de Familia

Abstract

Objective. Prenatal stimulation is an activity that promotes the baby’s physical and mental development, and at the same time enhances communication between the child and his/her parents from pregnancy. Midwives give talks on this subject to pregnant women at Health Centers in Albacete, Spain, however these talks are not widely publicised. We are four resident midwives and our general aim is to determine the importance of includingprenatal stimulation in the Maternal Education Programme for the pregnant women who participate in the programme in the urban Health Area of Albacete. Design. The is a cuasi-experimental study, with no control group and random selection of subjects. Setting and Measurements. The sample is of 57 women who were in their third trimester of pregnancy at the time they received the talks. The study lasted six months. We added the subject of prenatal stimulation to the talks and by means of an anonymous survey we measured the importance of all talks given to the women thus determining whether the subject of prenatal stimulation needed to be included are not. Results. The main result was that talks on prenatal stimulation were interesting and useful for the pregnant women and that prenatal stimulation was one of the least known subjects. Conclusions. We conclude that information on prenatal stimulation, for all pregnant women, within the Maternal Education programme, is important. Less important talks should be movedto other sections, such as Family Planning or Postnatal Care.

Bibliographic References

  • Afane A. Bases teóricas de la atención temprana. Fundación Síndrome de Down Cantabria. Cantabria 2004. Disponible en: http://www.astait.org.
  • Brand G. Estimulación prenatal. El inicio de una educación ecológica del neocórtex. Pediatría al Día 2003; 19(5):50-54.
  • Davis F. La Comunicación no verbal. Madrid: Alianza; 1988.
  • Doman G. Programa de estimulación temprana en educación. [serie en Internet]. Diciembre 2004. Disponible en: http://www. colegiosanvicente.net/page9.htm.
  • Hoyas Frontera G, Molina Alarcón M. Condicionantes sociales en la experiencia táctil. Revista de Enfermería 2001; 14:27-30.
  • Jiménez CA. La estimulación intrauterina. [serie en Internet]. Diciembre 2004. Disponible en: http://www.geocities.com/ludico_pei/la_estimulacion_intrauterina.ht.
  • López B. Diseño de estimulación intrauterina. [serie en Internet]. Diciembre 2004. Disponible en: http://www.embarazarte.com.
  • Manrique B. Una ventana abierta al mundo. [monografía en Internet]. Diciembre 2004. Disponible en: http://www.abranpasoalbebe.com/investigacion.htm.
  • Martínez F. Comunicación prenatal. Crecer feliz, nº 188, mayo 2004.
  • Muñante K. El despertar del feto. [monografía en Internet]. Diciembre 2004. Disponible en: http://www.maisondesante.org.
  • Trueba G. La estimulación para el bebé antes de su nacimiento. [monografía en Internet]. Diciembre 2004. Disponible en: http:// www.rebozoway.org/espanol/estimulacion.htm.