El diseño de imágenes como herramienta de concienciación medioambiental

  1. Villalba-Gómez, José Víctor 1
  1. 1 Universidad de Murcia. Facultad de Educación. Área de Didáctica de la Expresión Plástica.
Revue:
Educación artística: revista de investigación (EARI)

ISSN: 1695-8403 2254-7592

Année de publication: 2023

Número: 14

Pages: 152-167

Type: Article

DOI: 10.7203/EARI.14.25910 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Educación artística: revista de investigación (EARI)

Résumé

It presents an experience and results belonging to a teaching innovation project based on learning through the creative process of designing images with environmental themes, along with components of other teaching methodologies based on learning-service, learning and educational artistic concretion in hybrid spaces, and image as experience. The exercise alludes to the possible interpretations that can be made from images and proposed theme, making participants emotionally students, while approaching their nearest environment from an experimental vision, thus configuring a creation of current and own plastic expression. The proposal was carried out with students of the Degree in Primary Education of the University of Murcia. The general objective is to enhance the critical attitude and awareness of environmental problems based on the image and methodologies of Plastic Expression. As general results and conclusions, a high degree of adequacy between the resolution of the problem and the intended objectives can be observed in all 151 students. A great personal involvement was also observed, as well as a great effort towards a direct knowledge of the issues raised, but, above all, the high critical capacity and self-criticism before a serious environmental problem through the artistic act, aspect that can also be visualized in the resulting works, of remarkable visual impact and expressive force.

Références bibliographiques

  • Agencia nacional de educación de la calidad y Acreditación (2005). Libro blanco para el título de grado en Magisterio. Madrid: ANECA.
  • AEEA. (2014). Asociación española de educación ambiental. Disponible en: http://www.ae-ea.es/
  • Arriaga, A., Marcellán, I. y Aberasturi-Apraiz. (2018). Mediación crítica en arte y cultura visual. Pulso. Revista de Investigación, 41, 13-17. https://doi.org/10.58265/pulso.5109
  • ArteSostenible. (2023). Proyectos. Disponible en:
  • https://www.artesostenible.org/proyectos
  • CENEAM (2014). Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente. Disponible en: http://www.magrama.gob.es/es/ceneam/quienes-somos/
  • Freire, P. (2015). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 55-67.
  • Gerhard Richter. (2023). Fotografías sobrepintadas. Disponible en: https://gerhard-richter.com/en/art/overpainted-photographs/winter-89
  • Gómez, F. y Moñivas, A. (2005). Convergencia europea, Trabajo Social y nuevas tecnologías. Cuadernos de trabajo social, 18, 57-77. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS0505110057A
  • Gómez, F. (2010). Competencias profesionales en trabajo social. Portularia: Revista de Trabajo Social, 10(2), 51-63. https://doi.org/10.5218/prts.2010.0016
  • Guggenheim Bilbao. (2023). La gran antropometría azul. Disponible en: https://www.guggenheim-bilbao.eus/la-coleccion/obras/la-gran-antropometria-azul-ant-105
  • Ho, A., Watkins, D. y Kelly, M. (2001). The conceptual change approach to improving teaching and learning: An evaluation of a Hong Kong Staff development programme. Higher Education, 42, 134-169. http://dx.doi.org/10.1023/A:1017546216800
  • Hokyoung, R. y Parsons, D. (2009). Designing Learning Activities with Mobile Technologies. En R. Hokyoung, D. Parsons (Eds.), Innovative mobile learning. Techniques and Technologies (pp. 1-20). Hershey Information: Science Reference.
  • Huerta, R. (2021). La imagen como experiencia. Valencia: Aulamagna, 34-57.
  • Huerta, R., Domínguez, R. y Barbosa, A. M. (2017). Investigar para educar en diseño y otras urgencias de la Educación Artística. EARI. Educación Artística. Revista de Investigación, 8, 10-23. https://dx.doi.org/10.7203/eari.8.10790
  • Huerta, R. (2022). Diseño gráfico para formar al profesorado de Primaria. Gráfica, 19(10), 41-53. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.212
  • López-Abril, M. Vega. M. y Loren, L. (2017). El arte como herramienta para la educación ambiental. Disponible en: https://goo.su/OZwHaZU
  • Martínez, M. (2010). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona: Octaedro, 87-102.
  • Melgar, M.F. y Donolo, D.S. (2011). Salir del aula... Aprender de otros contextos: Patrimonio natural, museos e internet. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, (8), 3. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2011.v8.i3.08
  • Ramon, R. (2017). Pedagogías visuales y artísticas en torno al objeto cotidiano. Artseduca, 18, 30-53. https://artseduca.com/wp-content/uploads/2023/06/2661.pdf
  • RAE. (2022). Diseño. Disponible en: https://dle.rae.es/dise%C3%B1o
  • Ramon, R. (2019). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31 (3), 509-526. http://dx.doi.org/10.5209/aris.60881
  • Red española aprendizaje-servicio. (2022). Arte y patrimonio. Disponible en: https://www.aprendizajeservicio.net/arte-y-patrimonio/
  • Rolling, J. (2017). Arts-Based Re-search in Education. En Leavy, P. (ed.) Handbook of Arts-Based Research. New York: Guilford, 493-510.
  • Sánchez, E. (2021). La agricultura intensiva asfixia el mar Menor ante la pasividad oficial. El País. https://elpais.com/clima-y-medio-ambiente/2021-08-29/la-agricultura-intensiva-asfixia-el-mar-menor-ante-la-pasividad-de-las-administraciones.html
  • Stake, R. (2005). Qualitative case Studies. En N. K. Denzin. y Y. S. Lincoln, The SAGE Handbook of qualitative research. London: Sage Publications, 25-79.
  • Sumozas, R. y Almeida, A. (2020). Educación ambiental y arte sostenible para el desarrollo de Humanidades digitales mediante fotografía y educación artística en Lisboa. ArtyHum, 1, 248-269. Disponible en: https://www.artyhum.com/monograficos/HD_PC/#p=250
  • UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. Disponible en: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
  • Viveros, C. (2020). Fotografía, autobio-grafía y autoetnografía en Mitos: el cuadrado del tiempo. Revista KEPES, 17 (22), 465-500. https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.22.17
  • Villafañe, J. y MÍNGUEZ, N. (2002). Principios de la teoría general de la imagen.Madrid. Pirámide, 111-125.