Del texto narrativo a la imagen visualfactores del proceso metodológico en una acción educativa

  1. Ramón-Verdú, Alfredo José 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Educación artística: revista de investigación (EARI)

ISSN: 1695-8403 2254-7592

Year of publication: 2023

Issue: 14

Pages: 138-151

Type: Article

DOI: 10.7203/EARI.14.26389 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educación artística: revista de investigación (EARI)

Abstract

This article presents the methodological framework of an educational action carried out with university students at the University of Murcia, giving priority to the creative process and decision-making within the text-image dichotomy. The starting point is established in the randomness and randomness, then configuring a whole methodological corpus of educational intervention in order to transfer a story that has previously been created in writing, to the visual and pictorial, each with a series of particular linguistic codes and interpretation also very different. The main objective was that the students, immersed in learning the components of visual and plastic language, exercise their cognitive potential during the artistic transformation of the text into the image, resolving a message through different codes but unified in the same idea, thus executing a complete creative process. In this context, the research focused on identifying and enhancing the factors that intervened in each of the phases of elaboration of the task. The results obtained are positioned within the expected, with high doses of motivation and involvement when organizing and discriminating the relevant information, executing the necessary synthesis for the creation of a pictorial work as a film poster.

Bibliographic References

  • Abril, G. (2007). Análisis crítico de textos visuales. Síntesis.
  • Aparici, R., García Matilla, A., Fernández Baena, J. y Osuna Acedo, S. (2006). La imagen. Análisis y representación de la realidad. Gedisa.
  • Arnheim, R. (1986). El pensamiento visual. Paidós.
  • Bal, M. (2021). Lexicón para el análisis cultural. Akal.
  • Barthes, R. (1990). La aventura semiológica. Paidós.
  • Beneyto, R. F. (2021). El signo fotográfico. La relación semántica de la fotografía con la realidad. Revista de Humanidades, 43, 349–370. https://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/19658
  • Bermejo-Berros, J. (2021). The critical dialogical method in Educommunication to develop narrative thinking. [El método dialógico-crítico en Educomunicación para fomentar el pensamiento narrativo]. Comunicar, 67, 111-121. https://doi.org/10.3916/C67-2021-09
  • Blotta Abakerli Baptista, M. (2018). Beyond the visual: alternate ways of thinking the role of images in educational research. En R. L. Irving y T. Jokela (eds.). Visually Provoking: Dissertations in Art Education. Lapland University Press.
  • De Bono, E. (1991). El pensamiento lateral. Paidós.
  • De Bono, E. (2010). Seis sombreros para pensar. Paidós.
  • Esteve de Quesada, A. (2001). Creación y proyecto. El método en diseño y otras artes. Institució Alfons el Magnànim.
  • Huerta, R. (2021). La imagen como experiencia. Aula Magna.
  • Huerta, R. y Domínguez, R. (2020). Por una muerte digna para la educación artística. EARI. Educación artística: revista de investigación, 11, 9-24. http://dx.doi.org/10.7203/eari.11.19114
  • Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la Comunicación. La Torre.
  • Munari, B. (1983). ¿Como nacen los objetos? Gustavo Gili.
  • Ramón-Verdú, A. y Villalba-Gómez, J. V. (2022). The Image as Language: The Creation and the Use of the Visual Message by Young University Students in Their Communicative Social Activity. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.944187
  • Ricarte, J. M. (1998). Creatividad y comunicación persuasiva. Universitat Autónoma de Barcelona: Servei de Publicacions.
  • Sánchez Manzano, E. (2010). La inteligencia creativa. Aljibe.
  • Sebeok, T. A. (1996). Signos: una introducción a la semiótica. Paidós.
  • Taylor, C. W. (1957). The 1955 and 1957 research conferences: The identification of creative scientific talent. American Psychologist, 14(2), 100–102. https://doi.org/10.1037/h0046057
  • Torrance, E. P. (1977). Educación y capacidad creativa. Marova.
  • Torrance, E.P. (1974). The Torrance Tests of Creative Thinking - NormsTechnical Manual Research Edition - Verbal Tests, Forms A and B - Figural Tests, Forms A and B. Princeton NJ Personnel Press.
  • Villafañe, J. (1985). Introducción a la teoría de la Imagen. Pirámide.
  • Wallas, G. (1926). The art of Thought. Londres Harcourt.
  • Wittgenstein, L. (2009). Tractatus Logico-Philosophicus. Gredos.